• Äldre 8 May 09:10
    4111 visningar
    10 svar
    10
    4111

    Hur länge amma?

    Har en knodd på 7,5mån ungefär.

    Han ammar fritt dygnet runt men äter två huvudmål med fast mat (lunch och middag). De måltiderna har helt ersatt amning, förut erbjöd jag amning o direkt anslutning men har slutat då han otroligt nog inte var intresserad.

    Hur länge brukar man behöva/orka amma?

    Gillar inte att amma bland folk nu när han är så nyfiken på annat. Han släpper gärna bröstet och kollar på annat, klämmer lite på min bröstvårta med mera.

    Ungefärliga tider han ammar per dygn är

    Kl: 07, 09, (11 lunch) 13, 15 (17 middag), 19 ammar på båda brösten enbart denna tid. Somnar för natten. Vaknar ca 1-2 ggr per natt men oftast just nu bara en för att amma. Så amningstillfällena är 6-7st.

    Han verkar älska att amma, även jag, de dagar han verkligen äter och myser. Men Näe han härjar och har sig så önskar jah att han tog flaska eller kunde äta annat..

    Hur länge ammade ni? Fasade ni ut det och in något annat?

  • Svar på tråden Hur länge amma?
  • Äldre 8 May 09:37
    #1

    Man ammar så kort eller länge man har lust.

    Jag slutade samma dag som dottern blev 9 månader. Då hade jag bara ammat en gång på morgonen i flera veckor. Hon tappade intresset snabbt när hon började äta vanlig mat.

    Vi skippade välling och flaska helt. Hon fick gröt på kvällen istället.

  • Caramb­olan
    Äldre 8 May 10:15
    #2

    Mina har slutat amma dagtid i anslutning till att jag börjat jobba mer, runt 8-10 månader. Kvälls/nattamningen har vi behållit till tvåårsåldern.

  • Äldre 8 May 10:20
    #3

    Man ammar precis så länge (eller kort tid) som man vill/orkar/har lust.

    Helammade mina fyra barn mellan 6 och 8 månader, sedan delammades de 1 år+10 mån, 18 mån, 16 mån och 2 år+3 mån. Vi fasade långsamt in riktig mat och gröt, välling och flaska hoppade vi också över helt.

  • Äldre 8 May 10:23
    #4

    Du kan ju sluta när du vill men det är ju sjystas för bebisen att trappa ner! Jag har en 9 månaders som från start ammade ca 1,5-2 tim dygnet runt men som nu ammar: kl 06, kl 10, 14 och kl 20 ungefär. Så jag har ersatt amningen med mat till frukost, lunch, ett mellis o kvällsmat. Kommer snart ta bort all tutte under natten då han gärna vill snutta jämt o sover illa. Sen tänkte jag dra bort fm o em tutten - för att när han är drygt ett år enbart erbjuda morgon o kväll. Tror att amningen också står för mkt trygghet o jag börjar jobba strax efter hans födelsedag o då vill jag inte ta bort all ammning samtidigt som jag försvinner 8 h om dagen.

    En övrig reflektion, min son blev ordentligt sjuk med 40 gradig feber för några veckor sedan o amningen var räddningen då han sluta äta o dricka. De är Inge kul att tvinga i en 7-8 mån vätska varje halvtimma! Nu närmar vi oss också sommaren med ev hög temp då vätska är extra viktigt för de små. Kan ju vara skönt att dra ner på amningen men inte avsluta utifrån de perspektivet.

  • Äldre 8 May 10:44
    #5

    Om det är just amningen bland folk du tycker är jobbig så ge något annat de gånger ni är på språng. Lite mosad frukt tex.

  • Äldre 8 May 12:38
    #6

    Jag har två barn och väntar min tredje. 1:a barnet ammade jag i 7,5 mån, 2:a barnet ammade jag i 11 månader. De sista 4 månaderna med 2:a barnet ammade jag bara morgon och kväll alltså i princip bara mysamning. Jag tycker att det var perfekt att amma i ca 6 månader sen tycker jag bara att man ska fortsätta amma om man VILL det och att allt känns bra och inte jobbigt. Amning ska inte vara svårt, vara smärtsamt mer än de första veckorna, vara krånligt osv. Det är klart att första tiden är lite jobbig för de flesta. Vi kvinnor gör oss så ofta stora otjänster genom att ställa massa krav på oss och andra. Ditt barn är tillräckligt stort för att helt äta mat så känns det inte 100 % rätt att fortsätta amma så trappa ner och sluta är mitt råd.

  • Äldre 8 May 14:29
    #7
    BuoBä skrev 2018-05-08 09:37:44 följande:

    Man ammar så kort eller länge man har lust.

    Jag slutade samma dag som dottern blev 9 månader. Då hade jag bara ammat en gång på morgonen i flera veckor. Hon tappade intresset snabbt när hon började äta vanlig mat.

    Vi skippade välling och flaska helt. Hon fick gröt på kvällen istället.


    Vad åt hon de mål som blir mellan huvudmålen då?

    Enbart lyckats få i gröt vissa dagar, men då tagit gröt istället för mat.
  • Äldre 8 May 14:41
    #8

    Tack för era svar alla :)

    Fått höra så många gånger ?men oj! Ammar du än? Så ofta? Så mycket? På dagarna??

    Typ. Känns rätt jobbigt. Flesta barnet ammade jag i 8 veckor bara. Hqde problem med just amningen och slutade därför tidigt och ersatte med flaska. Det ifrågasattes aldrig.

    Jag vill inte amma för länge, tex helst inte efter att han börjat förskolan. Jag vill litegrann få ha MIN KROPP själv snart. Men ammar visst gärna ett par månader till, men som jag skrev, gärna inte bland folk just nu iallafall.

    Känns som att allas ögon dömer mig när jag lägger honom i knät för att amma. Så jobbigt.

    Kommer knappast kunna sluta amma under sommaren, även om jag skulle ha ?tur? att ersätta alla mål dagtid med mat/frukt osv. Lär ju amma till nattning iallafall, och när han vaknar av hunger vid 4-6 på morgonen är man ju sällan sugen på att värma upp lite gröt eller mat direkt. Haha.

    Gällande att bland folk bara ge lite mosad frukt istället dör att amma..? Behöva der inte typ stora mängder då för att ersätta amning aom är en komplett måltid? Lite mosad frukt ör ju mest aptitretare känns det som. Han äter stora portioner mat (om han får färdigköpt barnmat ) äter minst en hel burk plus en klämmis med frukt alt. Ca en halv burk frukt och så brukar jag SLUTA ge för att jag tror han överäter. Han ammar/äter varannan timma också..? Hemmagjord mat äter han nästan lila mycket av, ca 2 dl och ibland mer beroende på vad der äe för mat. Tillsätter extra fett i både köpt och hemlagad.

    Han är rund och go, strax över medel men ingen jättebebis. Känns ändå ?elakt? att ge frukt bara som ett helt mål vid kl 13 tex. Mosad banan avskyr han, inget annat går ju riktigt att mosa sådär rakt av? Dessutom är det och avokado nästan de enda jag kan tänka mg ger både energi och mättnad.

    Det är så svårt det här! :( så enkelt att bara amma.. men jag vill ju göra dey bekvämt oclså. Trivs inte med att blotta brösten eller sitta med uppdragen tröja hur som/var som helst.

  • Äldre 8 May 16:13
    #9
    erijon skrev 2018-05-08 14:41:36 följande:

    Tack för era svar alla :)

    Fått höra så många gånger ?men oj! Ammar du än? Så ofta? Så mycket? På dagarna??

    Typ. Känns rätt jobbigt. Flesta barnet ammade jag i 8 veckor bara. Hqde problem med just amningen och slutade därför tidigt och ersatte med flaska. Det ifrågasattes aldrig.

    Jag vill inte amma för länge, tex helst inte efter att han börjat förskolan. Jag vill litegrann få ha MIN KROPP själv snart. Men ammar visst gärna ett par månader till, men som jag skrev, gärna inte bland folk just nu iallafall.

    Känns som att allas ögon dömer mig när jag lägger honom i knät för att amma. Så jobbigt.

    Kommer knappast kunna sluta amma under sommaren, även om jag skulle ha ?tur? att ersätta alla mål dagtid med mat/frukt osv. Lär ju amma till nattning iallafall, och när han vaknar av hunger vid 4-6 på morgonen är man ju sällan sugen på att värma upp lite gröt eller mat direkt. Haha.

    Gällande att bland folk bara ge lite mosad frukt istället dör att amma..? Behöva der inte typ stora mängder då för att ersätta amning aom är en komplett måltid? Lite mosad frukt ör ju mest aptitretare känns det som. Han äter stora portioner mat (om han får färdigköpt barnmat ) äter minst en hel burk plus en klämmis med frukt alt. Ca en halv burk frukt och så brukar jag SLUTA ge för att jag tror han överäter. Han ammar/äter varannan timma också..? Hemmagjord mat äter han nästan lila mycket av, ca 2 dl och ibland mer beroende på vad der äe för mat. Tillsätter extra fett i både köpt och hemlagad.

    Han är rund och go, strax över medel men ingen jättebebis. Känns ändå ?elakt? att ge frukt bara som ett helt mål vid kl 13 tex. Mosad banan avskyr han, inget annat går ju riktigt att mosa sådär rakt av? Dessutom är det och avokado nästan de enda jag kan tänka mg ger både energi och mättnad.

    Det är så svårt det här! :( så enkelt att bara amma.. men jag vill ju göra dey bekvämt oclså. Trivs inte med att blotta brösten eller sitta med uppdragen tröja hur som/var som helst.


    Så konstigt det där, väljer man bort amning helt (dvs de som flaskmatar från start för att de väljer det) då är inte det bra ?för amning är ju bäst? och ammar man för länge då ifrågasätts det... sanningen är att barn är individer och vissa vill amma längre och andra väljer själva bort det så fort de börjar få mat. Min son tex slutade nattamma (av sig själv) redan mellan 3-4 mån han åt lite mer frekvent precis innan nattning och klarade sig sedan på det mellan 22-06, nu när han även får lite gröt innan nattamningen så sover han 20-06. Han blir 5mån imorgon och älskar mat, är egentligen bara begränsad i mängd av mig, då jag vill skynda långsamt så magen hänger med. Jag vill ibland också undvika amning när vi är iväg, då använder jag fruktpure som ett sätt att mätta honom lite i stunden tills det finns en bättre plats att amma på, jag brukar gå ut i bilen, då jag också känner att frukt inte kan ersätta en måltid, men det kanske kan vara ett sätt att slippa amma ute om det känns jobbigt.

    Nu ersätter ju vi inga måltider än, utan han erbjuds alltid bröstet efter smakportionerna, men min plan är att försöka byta ut en måltid i taget från 6mån tills vi bara har morgon och kvällsamningen kvar och den har jag tänkt att han får ha så länge han själv vill, och tappar han själv intresset fort så är det ok också.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 8 May 16:18
    #10
    erijon skrev 2018-05-08 14:29:56 följande:

    Vad åt hon de mål som blir mellan huvudmålen då?

    Enbart lyckats få i gröt vissa dagar, men då tagit gröt istället för mat.


    Hon åt frukt, mackbitar, ärtor, delade kidneybönor, hemmagjord smoothie, keso, klämmisar, middagsrester, gurkbitar (utan skal), ostbitar, leverpastejbitar mm.

    Ang frukt som mellanmål på språng så var det bara ett förslag. Det räcker ju att han står sig tills ni är hemma igen.
Svar på tråden Hur länge amma?