Anonym (Dessa) skrev 2018-05-10 12:50:46 följande:
Mina får havrefras, Corn flakes, specialflingor och Frebaco havreringar. Har aldrig köpt frosties, chokladflingor och dyl. Skulle de verkligen vilja ha det så skulle jag kunna tänka mig att det serveras enbart på lördagar.
Myhanna skrev 2018-05-10 22:25:10 följande:
Hej.Tack för svar. Mina barn äter frukost på fritids på vardagarna så
då har jag tyckt att det varit okej att de äter dessa mer onyttiga flingor hemma på helgen.
Nu har de dock slutat att gå till fritids efter skolan och går hem och då känns det inte
bra att de äter dessa varje dag till mellanmål.
Det är ingen idé att jag köper hem cornflakes, havrefras etc för de äter inte dem
Jag tror att det kan vara en bra idé att just försöka ha de mer söta flingorna till helgerna. Försöker själv som vuxen göra lite så - att ha de lite sötare frukostarna/mellanmålen på helgerna. Till vardags försöker jag äta havreflingor och vanlig filmjölk eller naturell yoghurt eller kvarg. Och visserligen oftast havreflingor även på helgerna men då med sötare filsorter, yoghurtsorter, kvargsorter osv med smak av bär och frukt och någon gång ibland lite sötare flingor som typ kalaspuffar och frosties.
TS, Jag tänker lite att du kanske kan testa att som endaste alternativet ha corn flakes och havrefras tillgängliga hemma när barnen kommer hem från fritis, och då försöka kolla upp om du får uppfattningen av att de äter dessa flingor då, eller om de ändå verkar undvika att äta dem. För om de fortfarande inte äter dem och typ hellre väljer att gå hungriga så tycker de ju antagligen att de här flingorna verkligen på riktigt är osmakliga ja kanske näst intill oätliga för dem. Medan om det nu är så att de mest bara tycker att corn flakes och havrefras är tråkigare än exempelvis kalaspuffar men ändå funkar hyfsat att äta lär de ju nog äta de mer tråkiga flingorna ändå om inget annat finns tillgängligt.
Du kan ju även testa att säga att om de äter de tråkiga flingorna efter skolan i veckan så får de festa till det med en godare frukost/mellanmål i helgen.
Sen om de verkligen inte alls verkar tycka om vardagsflingorna - alltså att de verkar gilla dem så pass lite att de verkligen inte verkar någon ha aptit alls till dem, så kanske du får överväga att låta dem äta de lite mer godisaktiga flingorna till vardags ändå, med tanke på att detta kanske trots allt kan va bättre än att de inte äter något mellanmål alls (om de nu just måste äta flingor, finns kanske andra grejer de kan äta som mellanmål annars?).
TÄnker även lite att det nog finns lite flingor som ser ut som ringar som iaf jag om jag ska säga mitt tycker att är lite som ett mellanting mellan havreflingor etc och godisaktiga flingor - alltså att de typ är mer godisaktiga än till exempel havrefras men inte alls lika godisaktiga som till exempel frosties. Kanske kan dina barn testa nåt sånt?
Och förresten; vad äter dina barn som tillbehör till flingorna? (främst när de smakar havreflingor och corn flakes och sånt menar jag nu) Mjölk, fil, yoghurt? Och är det helt vanlig typ osmaksatt och osötad mjölk/fil/yoghurt? Om så är fallet tänker jag lite att de kanske kunde smaka att äta till exempel havreflingor tillsammans med sötad och smaksatt yoghurt eller kvarg, alltså jag tänkte bara lite att ifall dina barn tycker det är lättare att känna aptit och få i sig något att äta om det de ska äta är sött så skulle ju kanske detta kunna vara ett sätt för dem att iaf på något sätt få i sig exempelvis havrefras. Jag menar havrefras tillsammans med söt frukt- eller bär-yoghurt kan ju vara ganska gott.