• Anonym (Tea)

Sparkcykla med eller utan hjälm?

Diskutera vad ni tycker. Sparkcykla med eller utan hjälm? Mina barn måste ha hjälm på sig men jag har sett många barn som inte har hjälm när de sparkcyklar.

• Svar på tråden Sparkcykla med eller utan hjälm?
  • Anonym (Mamma)

Mina måste ha hjälm när de cyklar oavsett modell på cykel.

• Vit Lilja

Här måste jag ju verkligen skriva. Det här kan bli en väldigt intressant diskussion.

Jag tycker att det är intressant med vår olika syn på barn, barnuppfostran och liv i allmänt. Jag gillar att prata vardagsproblematik med andra mammor och jag tycker att det är både jättebra och utvecklande att vi tycker olika. Det finns undantag. Vissa grejer blir jag skitarg över, och tycker att föräldrar som inte följer följande är riktigt skitkorkade. 

Bilbarnstol SKA vara bakåtvänd till barnet är åtminstone 4. Allra helst längre, men i värsta värsta fall MINST 3,5. Jag skiter i att din unge "mår illa", är "för lång" eller att det är tungt att bära upp till stolen. Krockar ni  så dör barnet. (Ja, mina barn är också åksjuka, men vi väljer då istället att försöka välja andra färdsätt där det går). Sätter du barnet framåtvänt innan är du korkad. Punkt. 
    När personen är för stor för bilstol så gäller bälte på. Även om du bara ska köra till skolan eller bara åka och tanka. Rör sig bilen så är det bälte på. Vuxen som barn
    Flytväst ska vara på så fort man närmar sig bryggan. Inget "ska bara leka med krabborna" eller "jag sitter ju still i båten och jag kan simma". Är du bland båtar så är det flytväst på! 
    Alltid cykelhjälm. Provsitt inte ens cykel om du inte har hjälm på dig. Gäller både cyklisten och passageraren. 

Med det sagt ville jag alltså påpeka att trots att jag älskar våra olikheter med barnuppfostran är jag SKITHÅRD med detta. Det är aldrig diskuterbart. MEN(!) sparkcykel har jag aldrig någonsin krävt cykelhjälm på. Det har dom ju varken på skolan eller dagis när dom åker. Varför ska dom ha det när dom är hemma? Så det här låååånga svaret betyder alltså att nepp, dom behöver absolut inte cykelhjälm om dom åker sparkcykel. 

Jag förstår inte heller varför folk sätter cykelhjälm när dom sitter i cykelkärra. Dom sitter helt fel och obekvämt med huvudet och man kan ju inte ramla med en kärra. Sitter dom i barnstol så är det självklart hjälm, men cykelkärran kommer jag aldrig förstå. Blir man exempelvis påkörd, en risk som naturligtvis tyvärr alltid finns, kommer ingen hjälm i världen att hjälpa dig. Varför har ni hjälm på barn i cykelkärra? 
  • Anonym (Fast)

Mina barn har hjälm när de sparkcyklar. Nioåringen kör i rampar och allt möjligt i en rasande fart. Skulle han fara av och slå huvudet är det samma risk för huvudskada som om han cyklade. Men här har nästan alla hjälm. En del av utrustningen liksom och typ coolt.

Hjälmen kan visst hjälpa om man blir påkörd av en bil på sparkcykel el i cykelkärra. Sparkcyklarna som fanns på vår förskola kom man ju inte upp i någon hastighet på och ingen trafik eller andra vuxna cyklister som kör som tjuvar att samsas om ytan med heller. Stor skillnad.

• Anonym (Håller INTE med)
    Vit Lilja skrev 2018-05-11 16:27:22 följande:

Här måste jag ju verkligen skriva. Det här kan bli en väldigt intressant diskussion.

Jag tycker att det är intressant med vår olika syn på barn, barnuppfostran och liv i allmänt. Jag gillar att prata vardagsproblematik med andra mammor och jag tycker att det är både jättebra och utvecklande att vi tycker olika. Det finns undantag. Vissa grejer blir jag skitarg över, och tycker att föräldrar som inte följer följande är riktigt skitkorkade. 

Bilbarnstol SKA vara bakåtvänd till barnet är åtminstone 4. Allra helst längre, men i värsta värsta fall MINST 3,5. Jag skiter i att din unge "mår illa", är "för lång" eller att det är tungt att bära upp till stolen. Krockar ni  så dör barnet. (Ja, mina barn är också åksjuka, men vi väljer då istället att försöka välja andra färdsätt där det går). Sätter du barnet framåtvänt innan är du korkad. Punkt. 
    När personen är för stor för bilstol så gäller bälte på. Även om du bara ska köra till skolan eller bara åka och tanka. Rör sig bilen så är det bälte på. Vuxen som barn
    Flytväst ska vara på så fort man närmar sig bryggan. Inget "ska bara leka med krabborna" eller "jag sitter ju still i båten och jag kan simma". Är du bland båtar så är det flytväst på! 
    Alltid cykelhjälm. Provsitt inte ens cykel om du inte har hjälm på dig. Gäller både cyklisten och passageraren. 

Med det sagt ville jag alltså påpeka att trots att jag älskar våra olikheter med barnuppfostran är jag SKITHÅRD med detta. Det är aldrig diskuterbart. MEN(!) sparkcykel har jag aldrig någonsin krävt cykelhjälm på. Det har dom ju varken på skolan eller dagis när dom åker. Varför ska dom ha det när dom är hemma? Så det här låååånga svaret betyder alltså att nepp, dom behöver absolut inte cykelhjälm om dom åker sparkcykel. 

Jag förstår inte heller varför folk sätter cykelhjälm när dom sitter i cykelkärra. Dom sitter helt fel och obekvämt med huvudet och man kan ju inte ramla med en kärra. Sitter dom i barnstol så är det självklart hjälm, men cykelkärran kommer jag aldrig förstå. Blir man exempelvis påkörd, en risk som naturligtvis tyvärr alltid finns, kommer ingen hjälm i världen att hjälpa dig. Varför har ni hjälm på barn i cykelkärra? 
    Jo jag håller med dig i nästan allt, bra början och sämre slut

Naturligtvis gäller hjälm på även vid sparkcykel, har du sett vilka hastigheter de kan komma upp i och hur lite som behövs för att barnet ska vurpa rejält?
  • Anonym (SSK)

Jag har jobbat på barnavdelning för bl.a. neurokirurgi. Jag har sett vad som kan hända om man inte har hjälm på sig (och även om man HAR det också..) när man cyklar, åker sparkcykel, åker hoverboard, studsar studsmatta. ALLTID hjälm när man åker på saker som rullar, ALLTID skyddsnät. Om man inte tycker att det är kul när ens barn får operera hjärnan för att tömma ut blodsutgjutelser och laga skallfrakturer... och sen ligga på sjukhus i flera veckor.

• Bibbidi

Självklart ska hjälmen på!

Jobbar på en skola och för ungefär 2 veckor sedan hade en elev nog dött på hemvägen om han inte hade haft hjälmen på sig. Han cyklade jättesakta då han cyklade brevid en som gick men både killen och cykeln vurpade framåt och hjälmen sprack. Hjälmen var helt ny. Om han inte hade haft hjälmen på sig hade nog någonting annat spruckit....

• FrökenCarlsson

NATURLIGTVIS hjälm! Min son som är 12 har hjälm på sparkcykeln. Just honom kommer jag inte bråka med om han inte vill längre men än så länge klagar han inte så då får han gärna ha den! ???? Min 3-åring; inga diskussioner! Även på trehjulingen (cykel = hjälm)!

• cosinus

Beror på användningen.

Ska de bara slösparka till någon kompis några hus bort så är det ok utan hjälm. Ska de leka är det hjälm på.

Killarnas användande faller så gott som alltid under lek så de har hjälm. Äldsta dottern har vid några tillfällen kört utan men det är sällan, hon har inte varit så förtjust i kickbiken överlag.

Svar på tråden Sparkcykla med eller utan hjälm?