Sparkcykla med eller utan hjälm?
Diskutera vad ni tycker. Sparkcykla med eller utan hjälm? Mina barn måste ha hjälm på sig men jag har sett många barn som inte har hjälm när de sparkcyklar.
Diskutera vad ni tycker. Sparkcykla med eller utan hjälm? Mina barn måste ha hjälm på sig men jag har sett många barn som inte har hjälm när de sparkcyklar.
Mina måste ha hjälm när de cyklar oavsett modell på cykel.
Här måste jag ju verkligen skriva. Det här kan bli en väldigt intressant diskussion.
Jag tycker att det är intressant med vår olika syn på barn, barnuppfostran och liv i allmänt. Jag gillar att prata vardagsproblematik med andra mammor och jag tycker att det är både jättebra och utvecklande att vi tycker olika. Det finns undantag. Vissa grejer blir jag skitarg över, och tycker att föräldrar som inte följer följande är riktigt skitkorkade.
Mina barn har hjälm när de sparkcyklar. Nioåringen kör i rampar och allt möjligt i en rasande fart. Skulle han fara av och slå huvudet är det samma risk för huvudskada som om han cyklade. Men här har nästan alla hjälm. En del av utrustningen liksom och typ coolt.
Hjälmen kan visst hjälpa om man blir påkörd av en bil på sparkcykel el i cykelkärra. Sparkcyklarna som fanns på vår förskola kom man ju inte upp i någon hastighet på och ingen trafik eller andra vuxna cyklister som kör som tjuvar att samsas om ytan med heller. Stor skillnad.
Här måste jag ju verkligen skriva. Det här kan bli en väldigt intressant diskussion.
Jag tycker att det är intressant med vår olika syn på barn, barnuppfostran och liv i allmänt. Jag gillar att prata vardagsproblematik med andra mammor och jag tycker att det är både jättebra och utvecklande att vi tycker olika. Det finns undantag. Vissa grejer blir jag skitarg över, och tycker att föräldrar som inte följer följande är riktigt skitkorkade.
Jag har jobbat på barnavdelning för bl.a. neurokirurgi. Jag har sett vad som kan hända om man inte har hjälm på sig (och även om man HAR det också..) när man cyklar, åker sparkcykel, åker hoverboard, studsar studsmatta. ALLTID hjälm när man åker på saker som rullar, ALLTID skyddsnät. Om man inte tycker att det är kul när ens barn får operera hjärnan för att tömma ut blodsutgjutelser och laga skallfrakturer... och sen ligga på sjukhus i flera veckor.
Självklart ska hjälmen på!
Jobbar på en skola och för ungefär 2 veckor sedan hade en elev nog dött på hemvägen om han inte hade haft hjälmen på sig. Han cyklade jättesakta då han cyklade brevid en som gick men både killen och cykeln vurpade framåt och hjälmen sprack. Hjälmen var helt ny. Om han inte hade haft hjälmen på sig hade nog någonting annat spruckit....
NATURLIGTVIS hjälm! Min son som är 12 har hjälm på sparkcykeln. Just honom kommer jag inte bråka med om han inte vill längre men än så länge klagar han inte så då får han gärna ha den! ???? Min 3-åring; inga diskussioner! Även på trehjulingen (cykel = hjälm)!
Med hjälm såklart.
Beror på användningen.
Ska de bara slösparka till någon kompis några hus bort så är det ok utan hjälm. Ska de leka är det hjälm på.
Killarnas användande faller så gott som alltid under lek så de har hjälm. Äldsta dottern har vid några tillfällen kört utan men det är sällan, hon har inte varit så förtjust i kickbiken överlag.