• Anonym (Hejbullenpåsvt)

En skadlig relation :(

Hej Bullen, hehe..

Jag är dessvärre i ett destruktivt förhållande 30+ som senaste tiden börjat eskalera mer och mer. Vi har nu varit tillsammans i över ett år och det är som ett liv i en jojo. Jag vet aldrig vilket humör han skall vara på. Arg, ledsen, deprimerad, kärleksfull. Jag känner att jag inte heller alltid vågar säga ifrån ex. går lite som på glas för att inte såra honom eller göra han sur.

Jag kan även beskriva honom som väldigt egoistisk ex. alltid bara tänkt på hans egna mål, behov och sätter press på mig, pikar..Ja allt för att nå fram dit på endast hans villkor och lyssnar aldrig på mig / respekterar mina känslor.

Han har aldrig bett om ursäkt för ett beteende som sårat eller en handling. Han klarar aldrig av att bli tillsagd ex. Om jag blir sårad eller känner att något var fel, då blir han passivt aggressiv, vänder samtalet till sin fördel eller går på attack till mig "du är sådan, du är så b la, b la," tom. hotar med att det är slut och kallar mig tom manipulerande. Det hela går så långt att jag inte längre vet vad som är vad. Han är även rädd för att jag skall överge honom ex. söker bekräftelse att jag är hans. Redan någon månad in i förhållandet skulle jag försäkra och lova att jag ej skulle lämna honom. Han är även kontrollerande, kritiska till mina val och om jag ska träffa vänner, vad vi ska göra etc.

Eftersom förhållandet i sig är en jojo med överösande av komplimanger och kärleksfull så har han lyckats hålla mig fast.

Nu skriver jag till er för att få lite feedback angående en händelse.
    För en vecka sedan sårade han mig genom att kränka mig personligen när vi talade i telefon. Verbal misshandel från ingenstans. Detta sårade mig något otroligt hamnade i chocktillstånd. Det blev droppen av alla gånger. Fick ingen förståelse i samtalet, som vanligt så börja blev han bara irriterad och ilsken. Jag ville efter detta inte tala mer med honom. Han som vanligt gjorde en 360 dvs. kärleksfull MEN bad inte om ursäkt utan "han ville mitt bästa". Vi har efter detta ej pratat mer. Han har skrivit ett fåtal sms att han är ledsen för jag är ledsen och att jag måste inse att han menar mitt bästa. Han har som vanligt inte ursäktat och erkänt sitt felaktiga beteende som var otroligt kränkande. Jag skrev då ett långt sms till honom där jag förklarade exakt hur jag kände skrev tydligt att det är ett sådant typ av förhållande jag vill vara del utav.  Detta SMS sket han i att svara på.. 2 dagar senare efter hans "stonewalling" skickar han bara en bild på något kul han sett ingen kommentar utan bara den bilden.

Va fan? Skall jag ha glömt allting nu? Allt är bra? Hur kan man bara ignorera ett sådant meddelande, en chans att göra rätt för sig.. Han kämpar inte ens, inga samtal, inget alls. Han är så jävla falsk. Han har väl aldrig någonsin älskat mig. Känner mig så jäkla lurad... :(

• Svar på tråden En skadlig relation :(
  • Anonym (X)

Hur får han det till att verbal misshandel är att vilja ditt bästa?
    Nej, låt varandra vara.

• Anonym (Ina)

Usch, lider med dig. Du måste bryta med honom.

Läs allt du hittar om narcissism så hittar du hans beteende, det kan jag nästan garantera. Då kanske det blir tydligt att du ALDRIG kan vinna över honom, att det inte spelar någon som helst roll hur mycket du försöker nå fram till honom med förklaringar och logiska resonemang. 
    Det är hans villkor som gäller, hans spelregler. Inget annat funkar för en person som har sjuka narcissistiska drag.
    Det beteende han uppvisar är stört på alla sätt. Kan du se det?
    Du måste inse att han är på en 2-årings nivå känslomässigt.

Du skriver att du märkte redan efter en månad märkte obehagliga tendenser att kontrollera dig. Att ert förhållande är som en jojo och att du inte längre vet vad som är rätt eller fel är typiskt när det gäller n-störning. Hans beteende gör dig konstant förvirrad, orolig och du går som på nålar för att inte irritera honom. Det är psykisk misshandel han håller på med. 
    Du måste inse att det ALDRIG kan bli bra med honom. Han saknar självinsikt och då är det omöjligt. 

Du ska över huvud taget inte gå in i förklaringar, för han förstår inte. All svaghet du visar kommer han utnyttja och vända emot dig. Det enda han förstår är kontroll, makt och egen vinning, någon kärlek finns inte.

Ursäkta min domedagsstämning här, men jag har  läst tillräckligt mycket om relationer med empatistörda män och narcisssism, så jag tror jag vet vad jag pratar om. Har även haft en kortare relation med en, aldrig mer säger jag bara.

Hoppas du har kraft att bryta och inte gå på NÅGONTING han säger när han ömsom kommer böna, be och hota för att du ska stanna.

Allt gott till dig, och anklaga inte dig själv. Ta hand om dig!!!

• Anonym (Ina)

Det blev många pekpinnar där, bara skrev utan att läsa igenom innan jag postade. Det var dumt.
    Menade inte att låta mästrande om vad du måste inse  eller inte, blev bara så jäkla upprörd. Förlåt för det.

• Fru Nyckelpiga

Spring! Och titta inte tillbaka!

Det här kommer att bli värre om du inte gör det.

Du kommer aldrig att få honom att förstå. Slösa inte din dyrbara tid för en sådan person.

• Anonym (exakt samma!!)
    Anonym (Hejbullenpåsvt) skrev 2018-05-12 01:35:55 följande:

Hej Bullen, hehe..

Jag är dessvärre i ett destruktivt förhållande 30+ som senaste tiden börjat eskalera mer och mer. Vi har nu varit tillsammans i över ett år och det är som ett liv i en jojo. Jag vet aldrig vilket humör han skall vara på. Arg, ledsen, deprimerad, kärleksfull. Jag känner att jag inte heller alltid vågar säga ifrån ex. går lite som på glas för att inte såra honom eller göra han sur.

Jag kan även beskriva honom som väldigt egoistisk ex. alltid bara tänkt på hans egna mål, behov och sätter press på mig, pikar..Ja allt för att nå fram dit på endast hans villkor och lyssnar aldrig på mig / respekterar mina känslor.

Han har aldrig bett om ursäkt för ett beteende som sårat eller en handling. Han klarar aldrig av att bli tillsagd ex. Om jag blir sårad eller känner att något var fel, då blir han passivt aggressiv, vänder samtalet till sin fördel eller går på attack till mig "du är sådan, du är så b la, b la," tom. hotar med att det är slut och kallar mig tom manipulerande. Det hela går så långt att jag inte längre vet vad som är vad. Han är även rädd för att jag skall överge honom ex. söker bekräftelse att jag är hans. Redan någon månad in i förhållandet skulle jag försäkra och lova att jag ej skulle lämna honom. Han är även kontrollerande, kritiska till mina val och om jag ska träffa vänner, vad vi ska göra etc.

Eftersom förhållandet i sig är en jojo med överösande av komplimanger och kärleksfull så har han lyckats hålla mig fast.

Nu skriver jag till er för att få lite feedback angående en händelse.
    För en vecka sedan sårade han mig genom att kränka mig personligen när vi talade i telefon. Verbal misshandel från ingenstans. Detta sårade mig något otroligt hamnade i chocktillstånd. Det blev droppen av alla gånger. Fick ingen förståelse i samtalet, som vanligt så börja blev han bara irriterad och ilsken. Jag ville efter detta inte tala mer med honom. Han som vanligt gjorde en 360 dvs. kärleksfull MEN bad inte om ursäkt utan "han ville mitt bästa". Vi har efter detta ej pratat mer. Han har skrivit ett fåtal sms att han är ledsen för jag är ledsen och att jag måste inse att han menar mitt bästa. Han har som vanligt inte ursäktat och erkänt sitt felaktiga beteende som var otroligt kränkande. Jag skrev då ett långt sms till honom där jag förklarade exakt hur jag kände skrev tydligt att det är ett sådant typ av förhållande jag vill vara del utav.  Detta SMS sket han i att svara på.. 2 dagar senare efter hans "stonewalling" skickar han bara en bild på något kul han sett ingen kommentar utan bara den bilden.

Va fan? Skall jag ha glömt allting nu? Allt är bra? Hur kan man bara ignorera ett sådant meddelande, en chans att göra rätt för sig.. Han kämpar inte ens, inga samtal, inget alls. Han är så jävla falsk. Han har väl aldrig någonsin älskat mig. Känner mig så jäkla lurad... :(

Åh herregud ... när jag läste detta så trodde jag att det var jag själv som skrivit det. Det kunde ha varit mitt förhållande du beskriver, men jag är "fast", gift, med barn och ekonomiskt beroende. Lämna honom. Nu. Innan det går för långt. OMG DET ÄR EXAKT SOM MIN MAN!!! Säger massor av kränkande saker men säger aldrig förlåt! Sen låtsas att allt är bra igen! Helt sjukt beteende. Han kallar mig även manipulerande fastän jag är nog den snällaste och mest naiva människan på jorden. Han är jättekritisk och kallar mig tjock hela tiden fast jag är smal/atletisk med liiiiiite extrafett vilket är normalt för en kvinna. Han får mig att må skit över mig själv. Men sen när han är snäll och jag törstar efter kärlek så slukar jag allt med hull och hår. 

GÅ. Du är värd så mycket mer. Det är jag också, egentligen. 

Tack för era svar, verkligen! 

Anonym (exakt samma!!) skrev 2018-05-12 06:31:09 följande:

Åh herregud ... när jag läste detta så trodde jag att det var jag själv som skrivit det. Det kunde ha varit mitt förhållande du beskriver, men jag är "fast", gift, med barn och ekonomiskt beroende. Lämna honom. Nu. Innan det går för långt. OMG DET ÄR EXAKT SOM MIN MAN!!! Säger massor av kränkande saker men säger aldrig förlåt! Sen låtsas att allt är bra igen! Helt sjukt beteende. Han kallar mig även manipulerande fastän jag är nog den snällaste och mest naiva människan på jorden. Han är jättekritisk och kallar mig tjock hela tiden fast jag är smal/atletisk med liiiiiite extrafett vilket är normalt för en kvinna. Han får mig att må skit över mig själv. Men sen när han är snäll och jag törstar efter kärlek så slukar jag allt med hull och hår. 

GÅ. Du är värd så mycket mer. Det är jag också, egentligen. 

Vad ledsen jag blir! Det låter otroligt likt ja! :(

Jag hoppas att du inser att du med kan lämna även om ni kommit längre i ert förhållande.. Du är också värd så mycket mer. Man lever ju bara en gång trots allt och då ska man leva det efter hjärtat. Men jag vet hur svårt det är att samla alla intryck och förstå hur personen är "på riktigt".

Börjar bli mer och mer säker att han träffat tjej/er bakom min rygg och redan har någon på gång för att börja om en ny cirkel nu när han inte kunde forma mig genom ren manipulation och psykisk misshandel. Skulle ha trott på min magkänsla tidigt..Tänker man att något är för bra för att vara sant, så är det fan det.

Anonym (Ina) skrev 2018-05-12 02:13:55 följande:

Usch, lider med dig. Du måste bryta med honom.

Läs allt du hittar om narcissism så hittar du hans beteende, det kan jag nästan garantera. Då kanske det blir tydligt att du ALDRIG kan vinna över honom, att det inte spelar någon som helst roll hur mycket du försöker nå fram till honom med förklaringar och logiska resonemang. 
    Det är hans villkor som gäller, hans spelregler. Inget annat funkar för en person som har sjuka narcissistiska drag. 
    Det beteende han uppvisar är stört på alla sätt. Kan du se det?
    Du måste inse att han är på en 2-årings nivå känslomässigt.

Du skriver att du märkte redan efter en månad märkte obehagliga tendenser att kontrollera dig. Att ert förhållande är som en jojo och att du inte längre vet vad som är rätt eller fel är typiskt när det gäller n-störning. Hans beteende gör dig konstant förvirrad, orolig och du går som på nålar för att inte irritera honom. Det är psykisk misshandel han håller på med. 
    Du måste inse att det ALDRIG kan bli bra med honom. Han saknar självinsikt och då är det omöjligt. 

Du ska över huvud taget inte gå in i förklaringar, för han förstår inte. All svaghet du visar kommer han utnyttja och vända emot dig. Det enda han förstår är kontroll, makt och egen vinning, någon kärlek finns inte.

Ursäkta min domedagsstämning här, men jag har  läst tillräckligt mycket om relationer med empatistörda män och narcisssism, så jag tror jag vet vad jag pratar om. Har även haft en kortare relation med en, aldrig mer säger jag bara.

Hoppas du har kraft att bryta och inte gå på NÅGONTING han säger när han ömsom kommer böna, be och hota för att du ska stanna.

Allt gott till dig, och anklaga inte dig själv. Ta hand om dig!!!

Tar absolut inte illa upp för din ärliga respons Ina. Blir tvärtom glad. Har försökt berätta för min nära men de verkar inte riktigt förstå allvaret.. hur jävligt ett sådant förhållande är och skiljer sig från vanliga "bråk".
    Jag har faktiskt läst en hel del angående narcissism det senaste.

Som sagt..Han har INTE hört av sig med en genuin ursäkt... Vaknar med jobbig ångest på natten och undrar vad fan som hänt..en tomhet..Det är nu verkligheten kommer ikapp mig.. Alla hans ord om att jag är den han vill ha barn med, gifta sig med, vill inte leva utan mig i kontrast till att han nu visar att jag är så jäkla oviktig att han inte ens kan be om ursäkt. Är tyst i flera dagar efter ha fått ett viktigt sms där jag satte en gräns och förklarade hur sårad jag var. Som han eg. ignorerade helt och istället skickade en bild hela 2 dagar senare på en film som kommer på bio?! Har svårt att tro det är sant. Jag har inte gett någon reaktion och han är tyst som en mus... dagarna går..

Vid närmare tanke..Hade jag sårat hade jag fasen satt mig i min bil åkt till personen jag älskar och be om förlåt även om det betyder att jag skulle köra 1h för det. Hade fan gjort allt för att visa min respekt och kärlek/ vilja.

Vad tusan skall jag göra? Skall jag skriva något? Vad? Känns ju inte som någon idé att försöka förklara mer..Blir ju behandlad med silen treatment.

• fornminne
    Anonym (Hejbullenpåsvt) skrev 2018-05-13 02:52:20 följande:
    Tack för era svar, verkligen! 
    Anonym (exakt samma!!) skrev 2018-05-12 06:31:09 följande:
    Åh herregud ... när jag läste detta så trodde jag att det var jag själv som skrivit det. Det kunde ha varit mitt förhållande du beskriver, men jag är "fast", gift, med barn och ekonomiskt beroende. Lämna honom. Nu. Innan det går för långt. OMG DET ÄR EXAKT SOM MIN MAN!!! Säger massor av kränkande saker men säger aldrig förlåt! Sen låtsas att allt är bra igen! Helt sjukt beteende. Han kallar mig även manipulerande fastän jag är nog den snällaste och mest naiva människan på jorden. Han är jättekritisk och kallar mig tjock hela tiden fast jag är smal/atletisk med liiiiiite extrafett vilket är normalt för en kvinna. Han får mig att må skit över mig själv. Men sen när han är snäll och jag törstar efter kärlek så slukar jag allt med hull och hår. GÅ. Du är värd så mycket mer. Det är jag också, egentligen. 
    Vad ledsen jag blir! Det låter otroligt likt ja! :(
    Jag hoppas att du inser att du med kan lämna även om ni kommit längre i ert förhållande.. Du är också värd så mycket mer. Man lever ju bara en gång trots allt och då ska man leva det efter hjärtat. Men jag vet hur svårt det är att samla alla intryck och förstå hur personen är "på riktigt". Börjar bli mer och mer säker att han träffat tjej/er bakom min rygg och redan har någon på gång för att börja om en ny cirkel nu när han inte kunde forma mig genom ren manipulation och psykisk misshandel. Skulle ha trott på min magkänsla tidigt..Tänker man att något är för bra för att vara sant, så är det fan det.Tar absolut inte illa upp för din ärliga respons Ina. Blir tvärtom glad. Har försökt berätta för min nära men de verkar inte riktigt förstå allvaret.. hur jävligt ett sådant förhållande är och skiljer sig från vanliga "bråk". Jag har faktiskt läst en hel del angående narcissism det senaste. Som sagt..Han har INTE hört av sig med en genuin ursäkt... Vaknar med jobbig ångest på natten och undrar vad fan som hänt..en tomhet..Det är nu verkligheten kommer ikapp mig.. Alla hans ord om att jag är den han vill ha barn med, gifta sig med, vill inte leva utan mig i kontrast till att han nu visar att jag är så jäkla oviktig att han inte ens kan be om ursäkt. Är tyst i flera dagar efter ha fått ett viktigt sms där jag satte en gräns och förklarade hur sårad jag var. Som han eg. ignorerade helt och istället skickade en bild hela 2 dagar senare på en film som kommer på bio?! Har svårt att tro det är sant. Jag har inte gett någon reaktion och han är tyst som en mus... dagarna går.. Vid närmare tanke..Hade jag sårat hade jag fasen satt mig i min bil åkt till personen jag älskar och be om förlåt även om det betyder att jag skulle köra 1h för det. Hade fan gjort allt för att visa min respekt och kärlek/ vilja. Vad tusan skall jag göra? Skall jag skriva något? Vad? Känns ju inte som någon idé att försöka förklara mer..Blir ju behandlad med silen treatment.

Skriv att det är slut. Sen kontaktar du honom inte mer. Hör han av sig och försöker smöra dig tillbaka, stå emot. Ta hjälp av familj, vänner och intressen för att få annat att tänka på.
  • Anonym (Spring!)

Det låter som ett klassiskt exempel på någon som har en n-störning.

När han nu insett att du ej kommer låta dig manipuleras mer så är du inte vatten värd, du finns förmodligen inte ens mer. Dom gör ju så tyvärr, tvärvänder liksom. Glöm honom och blockera överallt, var glad att ni inte har barn ihop.

Jag talar av egen erfarenhet tyvärr, och vi hann skaffa 2 barn :(

Jag ångrar såklart inte mina barn, jag älskar dom mest av allt. Men pappan till dom (som har en n-störning) har nästan förstört allas våra liv...

• Anonym (Spring!)

Just det, glömde säga att du kommer aldrig få ett avslut. Det värsta du kan göra är att gå in i sms-konversationer eller att träffa honom. Det kommer inte att sluta som du vill, och som sagt, du kommer aldrig få ett avslut.

Bara släpp honom nu

• Anonym (sss)

Bara att skriva "Det är slut nu, kontakta mig inget mer" 

Inga förklaringar biter på en sån person. De tar bara till sig om något råkar stämma med vad de redan tycker ändå. Det fungerar att inte att "tala ut" med en sådan person. 

• Anonym (Ina)

Det funkar som flera har sagt, det GÅR INTE att diskutera eller försöka resonera med en sån här person.

Du kommer aldrig nå fram hur du än försöker, det är det som är så frustrerande.

Vad du än säger så kommer han vända det emot dig på något sätt. Antingen hålla med dig för att få dig att stanna, låtsas att han förstår när det gagnar honom. Eller bli lättkränkt och bråka. Eller silent treatment. Eller anklaga dig och spela på DITT dåliga samvete när inga andra strategier hjälper.

För själv har han inget samvete. Och har man inget samvete så finns heller inga spärrar, det finns ingen skam eller skuld som stoppar dem.

Glöm inte att de drivs av egen vinning och aldrig gör någots om inte gagnar dem själva. Spelar ingen roll om det är kollegor, vänner, föräldrar, grannar eller partnern. Alla utnyttjas i deras cirkus.

En person med n-störning drivs inte av omtanke och kärlek till någon annan än sig själv.

Så, blotta inte dina svagheter för honom och tro att han ska mjukna och förstå. Det kommer inte att hända. Det enda som kommer hända är att han kan utnyttja det i dina svaga ögonblick, du blir mer lättmanipulerad.

Var bara rak och säg att det är slut, veckla inte in dig i förklaringar för du kommer aldrig få förståelse eller ett schysst avslut ändå.

Man får försöka tänka att personens mentala utveckling stannade i treårsåldern, och hur stor mening är det att diskutera med en treåring?

• Anonym (A)
    Anonym (Spring!) skrev 2018-05-13 07:23:07 följande:
    Just det, glömde säga att du kommer aldrig få ett avslut. Det värsta du kan göra är att gå in i sms-konversationer eller att träffa honom. Det kommer inte att sluta som du vill, och som sagt, du kommer aldrig få ett avslut.

Bara släpp honom nu
    Säger detsamma, släpp honom

Jag förstår verkligen inget alls.. Det känns så otroligt konstigt att efter lite över 1 år tillsammans. Människan som sagt sig älska mig så mycket, bryr sig om mig, vill jag ska må bra - skiter i mig..får mig att känna mig så obetydlig. Hur ska jag någonsin kunna lita igen? Känner mig helt förstörd.. Han hör verkligen inte av sig..Vem var han ens egentligen? Hur kan man bara var så obrydd..

Önskar ingen att råka ut för en sådan här människa och förhållande..
    Varningstecken jag var med om..

Din partner känns felfri. Din partner är den mest charmiga i världen och är super romantisk i början. Nästan så där overkligt.
    Din partner är väldigt känslig. Vill försäkra sig genom dig och är rädd du ska lämna.
    Efter några månader ihop yttrar din partner sig kring sina behov och mål i livet och ifrågasätter mycket.
    Snackar skit om ex.
    Yttrar starka åsikter om otrohet.
    Sex - lyssnar dåligt, frågar inte heller kring vad du tycker är skönt, utan kör på som denna är en gud trots du försöker berätta.
    Din partner börjar sätta krav, vill gå fort framåt tidigt, vill flytta ihop, pratar kanske tom giftemål och barn.
    Din partner kan ej ta diskussioner där du ej håller med. Visar ilska eller blir passivt aggressiv likt ett barn.
    Din partner får alltid allt kännas som ditt fel.
    Din partner är ytlig.
    Håller på med mobilen hela tiden när ni träffas.
    Hemlighetsfull med mobilen.
    Är bra på att snacka ex. Din partner yttrar att denne älskar att träffa din familj, så underbara, så kul dock när er partner är med verkar den ointresserad, ibland kanske den inte ens försöker och sitter upptagen med sin mobil.
    Spelar på ditt samvete, beklagar sig för saker ex. sin ekonomi.
    Kan aldrig be om ursäkt och inse sitt fel (och mena det).
    Din partner är en drama queen. Gråter och vid ilska otroligt dramatisk och kan hota med att lämna.
    Kommer inte ihåg saker den sagt och kan ej stå för det. Ex att denna sagt att den skall lämna dig.
    Humörsvängningar - ex. ena stunden hota med att lämna och andra sekunden du din partners älskling.
    Allt din partner pratar om utgår kring dennes behov aldrig dina.
    Din partner sätter ultimatum, pikar för att få sina behov verklighet.
  • Anonym (Cecilia)

Låter precis som min relation. Rätt var det är så är du förstörd. Han är narcissist. Jag kan prata i timmar om konstiga saker han gjort och värre kommer de bli, separerad och 2 barn med honom... 

• Anonym (Cecilia)

Skriv gärna till mig om du vill prata...

Svar på tråden En skadlig relation :(