• Joker

    30 timmars schema förskola för äldre syskon

    Hej!

    Om några veckor kommer lillebror, och storasyster ~2 år kommer vara hemma med oss hela sommaren, men till hösten kommer hon börja förskolan som vanligt igen. Hon älskar sin förskola och springer in med ett leende varje morgon. Går vi förbi där på helgen vill hon gå in och blir arg för att vi bara går förbi. Så vi kommer att ha henne där 30 timmar per vecka som kommunen tillåter.

    Hur har ni andra föräldralediga fördelat de timmarna över veckan? Vad har era barn för schema?

    Vill INTE ha svar från er som valt att ha syskon hemma eller färre timmar än 30.

  • Svar på tråden 30 timmars schema förskola för äldre syskon
  • Vickan I

    Vi körde må-to 9-15. Hemma ledig på fre. Olika förskolor har olika regler. Alla får inte välja dagar/tider fritt har jag förstått.

  • Joker

    Tack för svar!

    Nej, jag vet att vissa kan vara väldigt hårda. Jag har upplevt förskolan som väldigt flexibel hittills, men ska prata med förskolechefen i veckan om hur man får fördela timmarna. Vore super om vi får ha henne hemma en dag och fördela de timmarna på övriga dagarna. Jag hoppas att vi kan få lämna före kl 9 två dagar i veckan iaf, så att sambon kan ta de dagarna. Vore skönt att slippa stressa varje morgon efter (troligtvis) vakna nätter med massa amning..

  • Anonym (K)

    Vi hade kl 8-14 fem dagar i veckan till att börja med. Jag tyckte det var guld värt att mannen kunde lämna på förskolan. Då kunde jag och bebisen ligga kvar i sängen och mysa en stund på morgonen. Och i början kändes det väldigt skönt att äldsta barnet fick komma iväg till förskolan varje dag (för allas skull...).

    När bebisen blev lite äldre ändrade vi till måndag - torsdag kl 7.30-15. Då kunde jag ibland ta med mig barnen på någon utflykt. Eller så tog mannen en föräldrardag och vi kunde ta en långhelg.

  • Anonym (J)

    Vi har 9-16 mån-tors och ledig fredag. Då blir det lagom lugnt på morgonen, storebror hinner äta mellis och leka lite innan vi hämtar. På fredagar kan man hitta på nåt roligt eller åka iväg tidigare om man ska bort över helgen. Nu är han snart 5 år men vi har kört samma sedan lillebror kom när han nyss fyllt 3 år och det har funkat jättebra hela tiden. I början hämtade vi dock 15 men det blev inge bra för han var arg varje dag när vi hämtade eftersom de precis hunnit starta leken efter mellis och då kom ju jag och störde. När vi hämtar 16 har de hunnit leka ett tag och då är det inget problem att hämta honom. Förutom att lillebror vill vara kvar och leka... :) Han är minst sagt redo för inskolningen i augusti!

  • Anonym (Fre)

    Vi har också kört fredagar ledigt, men det beror på vad du föredrar. Tycker du att det är mysigt att hitta på något med båda barnen en dag så kan ni köra en dag ledigt, men det kanske du får bestämma först då. Annars kan det ju rulla på 8-14 två dagar och 9-15 tre dagar per vecka. Kortare dagar än 9-14 blir lite jobbigt oavsett för då brukar man hämta/lämna mitt i någon aktivitet. Så fördela 6 timmar/dag mån-fre ifall att, och ha henne hemma de fredagar du känner för det kanske? Tänker att hon är så liten att hämta senare än 15 ändå inte är aktuellt (dvs att köra 7,5 h/dag mån-tors blir rätt långa dagar)?

  • Joker
    Anonym (Fre) skrev 2018-05-12 20:16:13 följande:

    Vi har också kört fredagar ledigt, men det beror på vad du föredrar. Tycker du att det är mysigt att hitta på något med båda barnen en dag så kan ni köra en dag ledigt, men det kanske du får bestämma först då. Annars kan det ju rulla på 8-14 två dagar och 9-15 tre dagar per vecka. Kortare dagar än 9-14 blir lite jobbigt oavsett för då brukar man hämta/lämna mitt i någon aktivitet. Så fördela 6 timmar/dag mån-fre ifall att, och ha henne hemma de fredagar du känner för det kanske? Tänker att hon är så liten att hämta senare än 15 ändå inte är aktuellt (dvs att köra 7,5 h/dag mån-tors blir rätt långa dagar)?


    Vi hämtar 15:30-15:45 i dagsläget. Funderar på 8:30-15 två dagar i veckan och 9-16 två dagar och sedan ledigt en dag. Med intentionen att hämta tidigare än 16 de dagarna, men ändå ha möjlighet att ha kvar henne till 16 om vi är iväg på annat under eftermiddagen.

    Hoppas de är flexibla ??
  • Alexi

    Tänk också på att det inte är självklart att fredag ska vara ledig. Det kan ju både bero på aktiviteter på förskolan (vår förskola hade sångstund på fredagarna med en sångpedagog) och om ni vill på lediga dagen göra något som är bättre att göra en annan dag i veckan (typ gå på öppna förskolan eller liknande). Så vår dotter gick tisdag - fredag (även om vi inte hade 30-timmarsregeln utan gick färre timmar totalt).

  • Anonym (Fre)
    Joker skrev 2018-05-13 09:04:02 följande:

    Vi hämtar 15:30-15:45 i dagsläget. Funderar på 8:30-15 två dagar i veckan och 9-16 två dagar och sedan ledigt en dag. Med intentionen att hämta tidigare än 16 de dagarna, men ändå ha möjlighet att ha kvar henne till 16 om vi är iväg på annat under eftermiddagen.

    Hoppas de är flexibla ??


    Men dåså, det låter ju bra om ni hellre har lite längre dagar och sedan långhelg. Det kan vara skönt om du vill sova när bebisen sover dagtid också, i mitt fall sov bebisen (efter några månader) på eftermiddagen och om jag ville sova då så behövde jag hämta senare.

    Sen tänker jag att förskolan finns till för er, så de får se till att vara flexibla.
  • gbgumman
    Vickan I skrev 2018-05-12 19:15:26 följande:

    Vi körde må-to 9-15. Hemma ledig på fre. Olika förskolor har olika regler. Alla får inte välja dagar/tider fritt har jag förstått.


    Så gjorde vi också förskolan ville det. På fredagar var alla fl hemma och då hade vi trevligt i parken.
  • gbgumman
    Anonym (J) skrev 2018-05-12 19:58:44 följande:

    Vi har 9-16 mån-tors och ledig fredag. Då blir det lagom lugnt på morgonen, storebror hinner äta mellis och leka lite innan vi hämtar. På fredagar kan man hitta på nåt roligt eller åka iväg tidigare om man ska bort över helgen. Nu är han snart 5 år men vi har kört samma sedan lillebror kom när han nyss fyllt 3 år och det har funkat jättebra hela tiden. I början hämtade vi dock 15 men det blev inge bra för han var arg varje dag när vi hämtade eftersom de precis hunnit starta leken efter mellis och då kom ju jag och störde. När vi hämtar 16 har de hunnit leka ett tag och då är det inget problem att hämta honom. Förutom att lillebror vill vara kvar och leka... :) Han är minst sagt redo för inskolningen i augusti!


    Haha vår lilla var också supersugen att börja. Jösses vad arg hon var för hon bara fick nosa på det där roliga stället. När det var hennes tur gick hon in så var inskolningen klar typ.
  • Anonym (K)
    Anonym (Fre) skrev 2018-05-13 13:22:49 följande:

    Sen tänker jag att förskolan finns till för er, så de får se till att vara flexibla.


    Fast så kan man nog inte riktigt tänka. Förskolan är ju i första hand till för att ta hand om barnen när föräldrarna arbetar. Och i andra hand för att ge barnen ett pedagogiskt innehåll. Så att säga att förskolan helt ska anpassa sig efter TS tycker jag är lite fel. Men sen är det ju såklart bra om de inte har principer och regler bara "för att" utan att man kan samarbeta för att göra det så bra som möjligt för alla.
  • Anonym (Fre)
    Anonym (K) skrev 2018-05-13 14:41:07 följande:

    Fast så kan man nog inte riktigt tänka. Förskolan är ju i första hand till för att ta hand om barnen när föräldrarna arbetar. Och i andra hand för att ge barnen ett pedagogiskt innehåll. Så att säga att förskolan helt ska anpassa sig efter TS tycker jag är lite fel. Men sen är det ju såklart bra om de inte har principer och regler bara "för att" utan att man kan samarbeta för att göra det så bra som möjligt för alla.


    Inte helt förstås, det sa jag inte. Men om man föredrar kortare dagar men alla vardagar i veckan, eller vill ha längre dagar och då ha barnet hemma en dag så tycker jag att man ska få bestämma det själv. Sedan kan man ha en dialog kring vilken dag det passar bäst att ha barnet hemma eller liknande.

    På vår äldstas förra förskola ville jag lämna barnet efter lunch en gång för att vi båda skulle börja (och sluta) väldigt sent men de tyckte att vi störde i verksamheten då så att vi skulle lämna som vanligt på morgonen. Jag vägrade ha henne en evighetslång dag och sitta hemma och rulla tummarna i flera timmar för att inte störa deras verksamhet. De hade kunnat föreslå tider så vi kunde lämna mellan aktiviteter istället då, det är lite sånt jag menar.
  • phillipha

    För ett så litet barn skulle jag (utifrån en barnläkare råd) rekommendera att om ni ska ha en ledig dag, ha den mitt i veckan. Små barn har inte samma tidsuppfattning som vuxna och förstår inte syftet med "långledigt" bättre med en paus mitt i istället.

    Bortsett från det så skulle jag inte vilja vara ifrån mitt lilla barn så långa dagar som 9-16 om jag inte var tvungen till det. Jag avskyr när vi måste hämta 16 eller senare, man hinner ingenting alls på hemmaplan och det är bara stress och gnäll! Så passa på att hämta tidigare när du har möjlighet till det!


  • Anonym (Fre)
    phillipha skrev 2018-05-13 22:28:02 följande:

    För ett så litet barn skulle jag (utifrån en barnläkare råd) rekommendera att om ni ska ha en ledig dag, ha den mitt i veckan. Små barn har inte samma tidsuppfattning som vuxna och förstår inte syftet med "långledigt" bättre med en paus mitt i istället.

    Bortsett från det så skulle jag inte vilja vara ifrån mitt lilla barn så långa dagar som 9-16 om jag inte var tvungen till det. Jag avskyr när vi måste hämta 16 eller senare, man hinner ingenting alls på hemmaplan och det är bara stress och gnäll! Så passa på att hämta tidigare när du har möjlighet till det!


    Det första stycket låter rimligt. Gällande det andra stycket är det ju individuellt hur man känner, du beskriver ju hur du känner och det kanske inte TS känner igen sig i (stress och gnäll t ex). Jag har en 5-åring visserligen men henne hämtar jag 16 oftast, för jag stör mitt i leken när de precis kommit ut vid 15 om jag hämtar tidigare. Är föräldraledig och kan förbereda middagen så när jag hämtar stora hinner vi leka i parken och möta pappa innan vi går hem och äter. Det passar oss väldigt bra. Är så trött om dagarna så har svårt att stimulera den stora själv också. Hade stora varit under 3 när lilla kom så hade hon fått vara hemma med oss så det är så olika vad man föredrar.
  • Anonym (Beror på vem som jobbar där)

    Vi fick välja mellan 9-14.15 varje vardag eller 9-15 må-to.
    Först hade vi varje dag, men det blev sånt strul med att storebror (då 5 år) ville följa med kompisar hem ibland att vi bytte till fyra dagar i veckan.
    Förhoppningsvis har ni bra pedagoger som ser till barnens bästa och inte bara regelverket så att ni kan få göra smärre anpassningar för att det ska passa er bättre.

    Vi hade många och långa bataljer med förskolan, förskolechefen och kommunens ansvariga den här tiden då de hade en strukturfascist som huvudpedagog för sonens grupp.
    Det första bråket handlade om att han skulle vara tvungen att följa mitt schema även de veckor han var hos sin pappa (som jobbar heltid), det gick hela vägen upp till kommunansvariga (som inte höll med förskolan om att sonen måste bo heltid hos mig bara för att jag var dum nog att skaffa syskon till honom utan att synka det med pappan ) och efter det var allt som hade med oss att göra aningen infekterat.
    Sonen ville absolut inte gå hem tidigt med mig och tråkbebisen utan ville "leka klart" med sina kompisar och det slutade med att förskolan helt sonika kastade ut oss kl 15 på mina dagar När strukturfascisten var där.
    Var hon inte där gick det bra att han var kvar och lekte lite (upp till en halvtimme) så länge jag var där när jag skulle.

Svar på tråden 30 timmars schema förskola för äldre syskon