• Nooomi

    Ska 14 åringen klä sig hur hon vill?

    jag och min 14 åringa dotter bråkar ofta om hennes stil. Hon sminkar sig gärna rätt mkt ( är inte lika duktig på att tvätta bort det ????) hon älskar korta shorts, tighta slitna jeans och magtröjor och så vill hon bara ha bh:ar med så där gigantiskt mkt push up i.

    Jag försöker hitta en balans. Vill inte förbjuda utan har sagt att hon får sminka sig lagom och jag vill inte att hon går med magen bar till skolan.

    Men det känns som hon ständigt tänjer på gränserna och bråk uppstår regelbundet.

    I morse (skoldag) klädde hon sig i ett par jättekorta shorts och ett litet linne som precis täckte bh:n och inte gick helt ned till byxlinningen. Jag bad henne byta. Jag upprepade samma sak jag sagt hundra gånger innan att hemma får hon klä sig som hon vill men till skolan vill jag vara med och bestämma, det hela slutade i ett stort bråk. Hon är arg och ledsen på sitt rum, jag sa att hon kommer få ogiltig frånvaro i skolan (hon vägrade byta om) och sitter här nere och känner mig som en värdelös mamma????.

    Läser ofta att man ska låta de bestämma själva, att det är så bra och förstående föräldrar gör, men jag kan inte acceptera att min fjortonåring ser ut som en lättklädd 18 årig tjej från en hip hop video - i skolan. Jag vill att hennes hjärna ska vara fylld av annat än kläder och smink och just nu känns det som det är det enda viktiga. Jag vill att hon ska vara den där smarta och klipska tjejen som jag vet finns där under någonstans.

    ????

  • Svar på tråden Ska 14 åringen klä sig hur hon vill?
  • enmamma

    Jag har en lång och snygg 13 åring.
    Vi försöker att titta på folk, stilar och typ utstrålning ihop.
    Tex byxor måste täcka rumpan när man böjer sig framåt.
    Vita jeans i sladdrigt material passar bara den perfekta kroppen.
    Kläder som gillas av föräldrarna betalar vi.

  • sextiotalist
    Nooomi skrev 2018-05-14 08:58:31 följande:

    jag och min 14 åringa dotter bråkar ofta om hennes stil. Hon sminkar sig gärna rätt mkt ( är inte lika duktig på att tvätta bort det ????) hon älskar korta shorts, tighta slitna jeans och magtröjor och så vill hon bara ha bh:ar med så där gigantiskt mkt push up i.

    Jag försöker hitta en balans. Vill inte förbjuda utan har sagt att hon får sminka sig lagom och jag vill inte att hon går med magen bar till skolan.

    Men det känns som hon ständigt tänjer på gränserna och bråk uppstår regelbundet.

    I morse (skoldag) klädde hon sig i ett par jättekorta shorts och ett litet linne som precis täckte bh:n och inte gick helt ned till byxlinningen. Jag bad henne byta. Jag upprepade samma sak jag sagt hundra gånger innan att hemma får hon klä sig som hon vill men till skolan vill jag vara med och bestämma, det hela slutade i ett stort bråk. Hon är arg och ledsen på sitt rum, jag sa att hon kommer få ogiltig frånvaro i skolan (hon vägrade byta om) och sitter här nere och känner mig som en värdelös mamma????.

    Läser ofta att man ska låta de bestämma själva, att det är så bra och förstående föräldrar gör, men jag kan inte acceptera att min fjortonåring ser ut som en lättklädd 18 årig tjej från en hip hop video - i skolan. Jag vill att hennes hjärna ska vara fylld av annat än kläder och smink och just nu känns det som det är det enda viktiga. Jag vill att hon ska vara den där smarta och klipska tjejen som jag vet finns där under någonstans.

    ????


    Åh, denna balans som man måste ha. Jag hade valt att ta ett samtal om vad man signalerar med sin klädsel. Få henne fundera på hur hon vill bli uppfattad.
    Självklart finns det smarta tjejen kvar och det är inte konstigt att hennes huvud snurrar av mode och smink.

    Så, släpp i väg tösabiten nu, muttra något om att du inte gillar det. Sedan så tycker jag att ni hittar på något trevligt ihop och pratar om detta. Låt henne prata, ställ några frågor som hon får fundera på och glöm inte lyssna, lyssna och åter lyssna. Det är det bästa sättet att nå fram till sina tonåringar. Jag har förvisso en son, men det var ibland val som jag inte gillade som han gjorde och genom att be honom förklara varför, så kom han ibland fram till att det kanske inte var så smart alla gånger
  • äldreochklokare

    Är det någon i skolan som reagerar, hur ser de andra tonåringarna ut? Tycker på ett sätt att man ska få klä sig hur man vill och de flesta tonåringar testar ju gärna gränserna. Man vill att de ska få hitta sin egen stil men blir det helt smaklöst är det ju svårt att inte säga något Glad 

    Har en släkting tex som drog stl 42-44 men hävdade att hon minsann kunde ha stl 36 och köpte alldeles för små kläder! Så är kanske inte din dotter men då måste man få säga något, när det liksom blir så överdrivet. 

  • sextiotalist
    äldreochklokare skrev 2018-05-14 09:16:43 följande:

    Är det någon i skolan som reagerar, hur ser de andra tonåringarna ut? Tycker på ett sätt att man ska få klä sig hur man vill och de flesta tonåringar testar ju gärna gränserna. Man vill att de ska få hitta sin egen stil men blir det helt smaklöst är det ju svårt att inte säga något Glad 

    Har en släkting tex som drog stl 42-44 men hävdade att hon minsann kunde ha stl 36 och köpte alldeles för små kläder! Så är kanske inte din dotter men då måste man få säga något, när det liksom blir så överdrivet. 


    Måste fråga lite försynt, hur får hon på sig kläderna. Jag varierar mellan 36 och 38 (beroende på modell och vilket plagg) och ibland är det svårt för mig att få på en 36:a, ursäkta lite OT, men jag har svårt att förstå det.
  • viseversa

    Svårt det där. Dels vill man att dom ska hitta en egen stil. Sen ska inte en 14åring behöva tänka på att män/pojkar kan se på hennes kropp som något sexuellt. Hon är ett barn men tror hon är mer mogen än hon är. Hon VILL ju synas. Bli uppskattad. Men det är fel sorts uppskattning. Hon ses mer som ett objekt. Inte heller hennes fel. Vi mammor till söner har ett större ansvar än till döttrar. Att uppfostra våra pojkar till att respektera andras kroppar. Hon ska faktiskt kunna gå hur lättklädd hon vill utan att bli utsatt för sexuella blickar eller beröring. Men tyvärr är vi inte där ännu. Jag tycker ni ska tillsammans komma fram till en balansgång. Toppen måste gå ner till naveln. Shortsen ska täcka rumpan och en bit ner på låret. Du kan inte helt bestämma men du kan ha en åsikt och ni kan mötas på halva vägen. Köp inte kläder som är för små. Sminket är svårare. Jag såg ut som en clown i den åldern. Tyckte själv det var jättesnyggt men när man tittar på bilder så ser man ju att det inte stämde. Men jag växte upp jag med. Hade också samma kläder som dom dotter. Var tidigt utvecklad. Men blev tyvärr utsatt för män i olika åldrar. Tafsande, blickar, kommentarer. Vilket inte ska hända oavsett kläder. Så ska man aldrig lägga över ansvaret på kvinnan. Dock var det obehagligt och har följt mig hela livet.

  • Nooomi

    Jag vill också hitta den där andra balansen; att hon såklart ska kunna ha hur kort hon vill (utan att bli sexuellt ofredad för det) men samtidigt tycker jag att det här handlar om något annat. Korta tighta kläder är trots allt mer ?sexiga?, något jag tycker passar till någon som är vuxen eller i alla fall nästan vuxen. Hon är bara 14.

    Dessutom handlar det om skolan och jag kanske låter som en tråkig stenåldersmänniska men jag tycker att till skola (och arbete) klär man sig ?anständigt? (låter strikt men hittar inget bättre ord) och inte så som man kanske gör på fritiden.

  • Nooomi
    äldreochklokare skrev 2018-05-14 09:16:43 följande:

    Är det någon i skolan som reagerar, hur ser de andra tonåringarna ut? Tycker på ett sätt att man ska få klä sig hur man vill och de flesta tonåringar testar ju gärna gränserna. Man vill att de ska få hitta sin egen stil men blir det helt smaklöst är det ju svårt att inte säga något  

    Har en släkting tex som drog stl 42-44 men hävdade att hon minsann kunde ha stl 36 och köpte alldeles för små kläder! Så är kanske inte din dotter men då måste man få säga något, när det liksom blir så överdrivet. 


    Nej jag tror ingen reagerar, det finns nog en hel del andra som klär sig värre. Möjligtvis att lärarna tänker något (skulle nog jag göra som lärare) men jag tror det i dagsläget är lite tabu att kommentar tjejers klädval även om det i vissa fall kanske skulle behövas.

    Och även fast jag vet att man inte ska dömas efter sina kläder... så gör man ju det ändå.
  • IceKitten
    Nooomi skrev 2018-05-14 09:28:22 följande:

    Jag vill också hitta den där andra balansen; att hon såklart ska kunna ha hur kort hon vill (utan att bli sexuellt ofredad för det) men samtidigt tycker jag att det här handlar om något annat. Korta tighta kläder är trots allt mer ?sexiga?, något jag tycker passar till någon som är vuxen eller i alla fall nästan vuxen. Hon är bara 14.

    Dessutom handlar det om skolan och jag kanske låter som en tråkig stenåldersmänniska men jag tycker att till skola (och arbete) klär man sig ?anständigt? (låter strikt men hittar inget bättre ord) och inte så som man kanske gör på fritiden.


    Jag förstår vad du menar med att man ska klä sig ansträndigt för skola/jobb men tror dessvärre att du kommer förlora den fighten. Dessutom är inte skolan (innan universitet) alls samma sak som jobbet. Skolan är mycket mer en social aktivitet där barnen tävlar om populäritet osv...

    Jag hade satt upp lite grundregler typ "du får ha magtröja men då måste du ha byxor" och "du får ha korta shorts men då ska toppen täcka magen" osv. Kompromissa helt enkelt.

    Förbjuder du henne kläderna hon vill ha kommer det bara sluta med att hon lämnar hemmet i kläderna du vill och byter om när hon kommer till skolan.
  • BuoBä
    Nooomi skrev 2018-05-14 09:28:22 följande:

    Dessutom handlar det om skolan och jag kanske låter som en tråkig stenåldersmänniska men jag tycker att till skola (och arbete) klär man sig ?anständigt? (låter strikt men hittar inget bättre ord) och inte så som man kanske gör på fritiden.


    Jag tycker du kan utgå från det här argumentet och försöka få till en diskussion med henne. Hur klär man sig i en butik eller på banken, och varför? Vill man bli serverad av nån med bar överkropp eller halva skinkorna ute? Ni kanske känner nån som hon ser upp till som kan berätta om sin dresscode?

    Tror det biter bättre än "det ser oanständigt ut och du är för ung".
  • Nooomi

    Problemet är att hon blir som en treåring när jag ber henne byta. Och de tar tyvärr fram en minst lika dålig sida hos mig.

    Ibland känns det som vi bara tjafsar hela tiden (oftast om små skitgrejer). Jag vill vars en lugn och tålmodig mamma. Jag vill säga de rätta sakerna, stötta och lyfta henne. Men det är som att mitt tålamodet och ork inte hinner fyllas på

  • Nooomi

    Problemet är att hon blir som en treåring när jag ber henne byta. Och de tar tyvärr fram en minst lika dålig sida hos mig.

    Ibland känns det som vi bara tjafsar hela tiden (oftast om små skitgrejer). Jag vill vars en lugn och tålmodig mamma. Jag vill säga de rätta sakerna, stötta och lyfta henne. Men det är som att mitt tålamodet och ork inte hinner fyllas på

  • Nooomi

    Problemet är att hon blir som en treåring när jag ber henne byta. Och de tar tyvärr fram en minst lika dålig sida hos mig.

    Ibland känns det som vi bara tjafsar hela tiden (oftast om små skitgrejer). Jag vill vars en lugn och tålmodig mamma. Jag vill säga de rätta sakerna, stötta och lyfta henne. Men det är som att mitt tålamodet och ork inte hinner fyllas på

  • ebeta

    Har inga egna barn så vet ärligt talat inte vad som är rätt och fel i en sådan här situation. Vad jag däremot vet är att mina föräldrar inte hade några sådana regler för mig gällande klädsel och smink, och jag tror att det kan ha bidragit till att jag inte heller kände något direkt behov av att "rebella". Däremot experimenterade jag ju lite med smink och kläder och ibland såg jag säkert ut som fan också, men det hör ju på något sätt till ungdomen att man letar efter sin egen stil. Så jag tänker lite såhär: Vill du att hon ska experimentera och sedan fastna vid den stil som hon faktiskt tycker är fin (gissar att sannolikheten då är ganska stor att hon går vidare till något lite mer "classy" efter ett tag), eller vill du göra detta till en infekterad fråga och ge henne känslan av att behöva kämpa för att få vara sig själv (vilket kanske ökar risken att hon klär sig på ett visst sätt bara för att vara tvärsemot)?

  • cosinus

    Min enda regel är att min 14-åring inte får gå i sina träningstights till skolan.

    Hon är helt ointresserad av smink, blir vansinnig när tröjor inte når ner till byxorna om hon lyfter armarna över huvudet och förstår inte alls hur folk kan vara så dumma att de köper trasiga jeans. Hon har dessutom allvarliga problem att hitta shorts som hon tycker är nog långa...

    Så....jag behöver inte ha andra regler. Hade jag behövt hade jag haft det, för precis som du TS så tycker jag inte man klär sig hur som helst i skolan.

    Kan du prata med din dotter när ni inte är osams, och sätta upp regler. Jag hade nog, i det här läget, släppt sminket. Men haft som krav att tröjor ska nå till byxorna eller iaf bara vara några cm ifrån när armarna hänger ner för när man sen lyfter armarna blir det ju en dm till som försvinner. Hon ska kunna böja sig fram utan att man ser rakt in i bh-n och/eller arslet beroende på shortsens längd. Förklara att det är ungefär minimikravet för anständighet på offentliga platser. Det har inget med vad hon är bekväm i, utan hänsyn till andra. 

  • alltidplatå

    Jag tycker att så länge man klär sig efter årstiden så är det okej med det mesta och jag låter min dotter gå i det hon önskar, hon får sminka sig som hon vill.
    Men är det för kallt ute så får hon ta varmare kläder.

    Man är sökande i den åldern, man vill finna sin stil och identitet.
    Jag så precis som ngn annan skrev i tråden ut som en "tvättbjörn" i den åldern.

    Jag påverkar henne säkert massor som älskar mode, skönhet och höga klackar.
    Mina föräldrar var enormt tillåtande mot mig så jag hade faktiskt fejkskinnbyxor och högklackat i skolan redan i mellanstadiet, vilket nog var lite för tidigt, men jag var så lycklig.

    Tycker inte att tjejer ska klä ner sig för att inte bli tafsade på, man har rätt att se ut som man vill utan att man ska få nedlåtande blickar, kommentarer, och tafsande är helt otillåtet.

    Jag tillåter magtröjor och push-up, korta-kort etc. 

Svar på tråden Ska 14 åringen klä sig hur hon vill?