• Anonym (Matsömnig)

Trött efter mat -> blodsocker osv

Jag undrar om någon har erfarenhet av det jag går igenom. Jag har inte diabetes, symtomen stämmer in men det har testats så det ser ?bra? ut.

Ungefär 1-1.5 timme efter att jag ätit så blir jag så hysteriskt trött. Jag blir så trött att jag måste äta något med socker eller dricka koffein för att piggna till. Idag till lunch klockan 11:30 åt jag en kyckling file med sallad och ett kokt ägg. Salladen hade isbergssallad, ett par mozzarella bitar, några majskorn, oliver och ett par inlagda minigurkor. En matsked hummus till kycklingen. Drack vatten till. Blev lagom mätt och så. Det är alltså inte så att jag ätit en kolhydrat buffé för då förstår jag om jag blir lite seg men jag är huvudtaget inte så mycket för potatis och pasta och liknande.

Jag dricker inte kaffe så jag har inget koffein behov. Oftast får jag bara gilla läget eller ta ett par bitar av något sött för att kvickna till. Beror på hur alert kag behöver vara och andra faktorer. Så inget dagligt beteende.

Som sagt har jag testat mitt långtids blodsocker som landade på 4.6 vilket är det lägsta men inom referensvärdena. Jag tyckte det var lite lustigt att det var så lågt eftersom jag är otränad och ligger några kilo plus. Men läkaren sa inget så då tänker jag inte mer på det heller

• Svar på tråden Trött efter mat -> blodsocker osv
  • sextiotalist
    Anonym (Matsömnig) skrev 2018-05-14 12:34:42 följande:

Jag undrar om någon har erfarenhet av det jag går igenom. Jag har inte diabetes, symtomen stämmer in men det har testats så det ser ?bra? ut.

Ungefär 1-1.5 timme efter att jag ätit så blir jag så hysteriskt trött. Jag blir så trött att jag måste äta något med socker eller dricka koffein för att piggna till. Idag till lunch klockan 11:30 åt jag en kyckling file med sallad och ett kokt ägg. Salladen hade isbergssallad, ett par mozzarella bitar, några majskorn, oliver och ett par inlagda minigurkor. En matsked hummus till kycklingen. Drack vatten till. Blev lagom mätt och så. Det är alltså inte så att jag ätit en kolhydrat buffé för då förstår jag om jag blir lite seg men jag är huvudtaget inte så mycket för potatis och pasta och liknande.

Jag dricker inte kaffe så jag har inget koffein behov. Oftast får jag bara gilla läget eller ta ett par bitar av något sött för att kvickna till. Beror på hur alert kag behöver vara och andra faktorer. Så inget dagligt beteende.

Som sagt har jag testat mitt långtids blodsocker som landade på 4.6 vilket är det lägsta men inom referensvärdena. Jag tyckte det var lite lustigt att det var så lågt eftersom jag är otränad och ligger några kilo plus. Men läkaren sa inget så då tänker jag inte mer på det heller

Matkoma är inget konstigt och det beror på att kroppen fokuserar på att ta hand om maten. Har du testat med att avsluta måltiden med något sött, frukt eller så. Det kan kanske hjälpa
  • Anonym (Nej.)

Det är nog rätt vanligt och jag tror det enda som funkar är att man hittar sin egen grej. För mig var det sådär förut, extremt. Och ibland fortfarande. Jag blir så fysiskt trött att jag knappt orkar stå, men när jag äter regelbundet och balanserat så händer det väldigt sällan.

Jag har även börjat käka vitaminer, så det kanske också spelar in.

Tänk även på vätskenivåerna. Jag har blivit jättekänslig och blir jättepåverksf av att inte dricka regelbundet.

• Vik945
    Anonym (Matsömnig) skrev 2018-05-14 12:34:42 följande:

Du skulle kunna prova att dricka mer vatten innan måltiden.
    Set till att äta regelbundna måltider också, dvs frukost, lunch, middag. Prova att äta en rejälare frukost. 
    Prova dra ner på kaffe/koffein.

Personligen brukade jag få rejäl dipp efter stora måltider med oljig mat.
    För mig verkar en måltid baserad på kolhydrater men i kombination med bra fetter (Inga oljor eller annan processad mat) och protein fungera bäst för att undvika dippen och behålla energin.

I övrigt är det tydligen en biologisk respons som vi alla har. Se en minut av klippet. Det borde länka till (55:46)

">

• Anonym (Matsömnig)

Tack alla, antar att det är för att jag inte dricker kaffe som det är en sån stor grej för mig. De flesta andra verkar alltid dricka kaffe efter maten och det lär väl motverka det här. Men jag har ingen regelbunden koffein källa. antar att det är beviset på att man blir trött när man blir äldre det är inte koffeinets fel, haha.

Det är ohållbart för mig dock. Tycker med mängden ADHD medicin jag har i kroppen så borde jag vara pigg.

• Vik945
    Anonym (Matsömnig) skrev 2018-05-14 15:01:40 följande:

Tack alla, antar att det är för att jag inte dricker kaffe som det är en sån stor grej för mig. De flesta andra verkar alltid dricka kaffe efter maten och det lär väl motverka det här. Men jag har ingen regelbunden koffein källa. antar att det är beviset på att man blir trött när man blir äldre det är inte koffeinets fel, haha.

Det är ohållbart för mig dock. Tycker med mängden ADHD medicin jag har i kroppen så borde jag vara pigg.

Nja, man ska inte behöva kaffe men det kan säkert hjälpa att dölja dippen.
    Se till att dricka bra med vatten under dagen och även innan måltid.
    Prova förbättra nattsömnen också, det kanske kan hjälpa?
    Du kanske också är för ostimulerad efter lunchen?
Svar på tråden Trött efter mat -> blodsocker osv