• Anonym (Jisses)

Vad har hänt med ögonbrynen???

Jag har aldrig plockat mina ögonbryn förutom något strå här och där. Såg nyss att det saknas jättemycket av ögonbrynet på ena sidan. Vad har hänt??? Växer det tillbaka snabbt?

• Svar på tråden Vad har hänt med ögonbrynen???
  • Pope Joan II

Ja, det är ju svårt eller till och med omöjligt att veta så det får bli en gissning bara, du har kanske drabbats av Alopecia areata?

• MammAmma

Eller hypotyreos kanske? Det är ett väldigt vanligt symtom, att tappa den yttre halvan av ögonbrynen.

• Pope Joan II
    MammAmma skrev 2018-05-16 17:03:19 följande:

Eller hypotyreos kanske? Det är ett väldigt vanligt symtom, att tappa den yttre halvan av ögonbrynen.

Precis vad jag återvände till tråden för att skriva. Det är nog troligare än Alopecia, som ju trots allt i de flesta fall brukar börja på skallen. 
  • Anonym (Jisses)
    MammAmma skrev 2018-05-16 17:03:19 följande:
    Det är den yttre halvan av ena ögonbrynet som har blivit jättetunn. Men bara på en sida. Är hypo den man går upp eller ner i vikt av? Jag har 3-5 trivselkilon som verkar sitta hårt. Fast jag ska ju inte säga att jag har försökt jättehårt att gå ner i vikt men ändå. Jag har slarvat med maten och ätit ganska lite under flera månader men har ändå inte gått ner i vikt. Får boka ett läkarbesök.
  • Anonym (MP)
    Anonym (Jisses) skrev 2018-05-16 21:22:23 följande:
    Det är den yttre halvan av ena ögonbrynet som har blivit jättetunn. Men bara på en sida. Är hypo den man går upp eller ner i vikt av? Jag har 3-5 trivselkilon som verkar sitta hårt. Fast jag ska ju inte säga att jag har försökt jättehårt att gå ner i vikt men ändå. Jag har slarvat med maten och ätit ganska lite under flera månader men har ändå inte gått ner i vikt. Får boka ett läkarbesök.
    Hypotyreos kan orsaka viktuppgång och/eller göra det svårare att gå ner i vikt och det är just den yttre halvan som kan tunnas ut/tappas. 

Ja, boka in ett besök, är lätt kollat med blodprov.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (MP) skrev 2018-05-16 21:32:01 följande:
    Hypotyreos kan orsaka viktuppgång och/eller göra det svårare att gå ner i vikt och det är just den yttre halvan som kan tunnas ut/tappas. 

Ja, boka in ett besök, är lätt kollat med blodprov.
    Ska definitivt gå till läkare. Kollade på 1177 och det stämde in halvbra på symptomen. Kom på att jag har ätit väldigt lite salt dom senaste två åren. Vi har nästan inget salt i maten hemma men vi använder alltid salt med jod dock. Tror ni att det kan påverka? Jag äter ute minst 5 gånger i veckan och restauranger brukar ju ha mycket salt i maten.

Har hört att Levaxin kan vara jobbigt och svårt att ställa in och att man måste ta det förevigt så det verkar ju inte så kul. Fast nu ska jag inte gå händelserna i förväg.

Ögonbrynet är inte helt borta på yttre sidan men det är väldigt tunt på ena sidan jämfört med det andra ögonbrynet.

• Anonym (MP)
    Anonym (Jisses) skrev 2018-05-16 22:39:43 följande:
    Ska definitivt gå till läkare. Kollade på 1177 och det stämde in halvbra på symptomen. Kom på att jag har ätit väldigt lite salt dom senaste två åren. Vi har nästan inget salt i maten hemma men vi använder alltid salt med jod dock. Tror ni att det kan påverka? Jag äter ute minst 5 gånger i veckan och restauranger brukar ju ha mycket salt i maten.

Har hört att Levaxin kan vara jobbigt och svårt att ställa in och att man måste ta det förevigt så det verkar ju inte så kul. Fast nu ska jag inte gå händelserna i förväg.

Ögonbrynet är inte helt borta på yttre sidan men det är väldigt tunt på ena sidan jämfört med det andra ögonbrynet.
    Svårt att säga, tror inte att det går så snabbt att få brist - är väl mer en långsiktig grej. Men är inte utbildad i det så ska inte uttala mig med någon större säkerhet om det.

Jo, Levaxin kan vara lite trixigt att få till rätt dos och man måste ta det för alltid (generellt), men har man väl fått hypotyreos så är det ju ändå att föredra än att inte behandlas alls. Symtomen kan vara riktigt riktigt jobbiga om man inte gör något åt det. Finns inger annat alternativ liksom.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (MP) skrev 2018-05-16 22:43:25 följande:
    Svårt att säga, tror inte att det går så snabbt att få brist - är väl mer en långsiktig grej. Men är inte utbildad i det så ska inte uttala mig med någon större säkerhet om det.

Jo, Levaxin kan vara lite trixigt att få till rätt dos och man måste ta det för alltid (generellt), men har man väl fått hypotyreos så är det ju ändå att föredra än att inte behandlas alls. Symtomen kan vara riktigt riktigt jobbiga om man inte gör något åt det. Finns inger annat alternativ liksom.
    Jag ska ivf börja salta mer igen. Hoppas på att jag inte har hypotyreos! Har fått torrare hud under våren men det kan ju vara orelaterat och har mest drabbat skenbenen. Man får väl nya hårstrån ibland också så jag kanske har råkat tappa många tillfälligt bara. Vet du om håravfallet brukar drabba båda ögonbrynen eller bara ett? Behandlas du med Levaxin?
    gangstah91 skrev 2018-05-16 22:44:53 följande:
    Du har inte råkat elda med en tändare där när du varit trött eller så?
    Nej men jag råkade halka med rakhyveln i handen när jag duschade så det kanske är därför? Tungan ute

Svar på tråden Vad har hänt med ögonbrynen???