Inlägg från: Anonym (Stan Smith) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (konstant rädd) skrev 2018-05-17 00:29:49 följande:
    Förvandla dig till en ung kvinna för en månad eller ett år (helst tonåring) och lev i en kvinnas kropp och gör allt som kvinnor gör. Gå på musikfestival och besök bajamajorna ensam, stå och dansa på ett dansgolv med tafsande killat runt dig, åk t-banan sena kvällar, ta taxi hem till förorten ensam...Jobba natt och ta dig hem med lokaltrafiken till ditt utsatta område, långt från t-banan och tvingas passera en tunnel och ett skogsområde på vägen hem Gå på några dejter med okända män, stäm träff hemma hos någon av dem. Res lite och uppehåll dig som blond tjej exempelvis i arabländer eller Paris och missa gärna sista bussen utan en krona på fickan och urladdat mobilbatteri och se vad som händer när du måste be en man om hjälp, den enda människan i sikte. Du får punktering med bilen på en landsväg...
    Gå på lite anställningar hos manliga chefer, där de stöter på dig för att de vet att du vill ha rollen eller jobbet och gör allt för att få den...

Se hur det känns att som tonårstjej nyss ha fått bröst som alla karlar tittar på, deras blickar som följer dig vart du än går, även din brorsas kompisar och din pappas arbetskamrat när du bara vill försvinna och vara osynlig. Risken att bli våldtagen som ständigt finns omkring dig, dessutom när du har mens är gravid, trött, smutsig, nyknullad av din älskade...

Skulle vara kul att höra din historia efter det?
    Det låter som den här kvinnan lever ett ganska vilt liv. Det finns grader i helvetet. Jag har några tjejkompisar som lever ett rätt stillsamt liv, inget festande o drickande, inga festivaler eller sena kvällar och som aldrig blivit utsatta av mäns otrevligheter.

Vad jag menar är att den livsstil man väljer OCKSÅ påverkar hur utsatt en kvinna riskerar att bli.

Inte kopplat till ditt inlägg, men det är heller aldrig kvinnors fel att de blir utsatta.
  • Anonym (Stan Smith)
    lövet2 skrev 2018-05-17 12:48:28 följande:
    Nej. Nästan tvärtom. Ju mer maskulin, desto mer hotfullt kan det kännas. Någonstans i det undermedvetna, kanske man bedömer hur stort hot han är. Hans storlek, styrka, allmänna utstrålning ...
    Men det är ju lustigt nog såna män som enligt min uppfattning de flesta tjejer verkar falla för? Rent biologiskt då.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (konstant rädd) skrev 2018-05-17 13:20:46 följande:
    Usch ja nätdejting är värst numera. Litar inte på någon, avstår ofta eftersom jag inte vågar ta hem nån snubbe eller gå hem till honom..för mycket risker med en helt främmande person man inte lärt känna i ett sammanhang. Skulle aldrig ge mitt telefonnummer, avslöjar aldrig min adress eller jobb eller annat.

Det krävs så mycket planering att börja dejta nån ny som kvinna.  Meddela människor var man är, känna in hans utstrålning, bedöma sannolikheter osv.

Har avvisat flera snubbar som visat på dåligt tålamod och aggressivitet eller otrevlighet på tidigt stadium vanligare än man skulle kunna tro. Det är ett stort varningstecken för mig. En som inte ens kan vara trevlig och inkännade i början kommer ju knappast att vara det sen. Likaså väldigt hemliga killar som inte vill prata om relationer eller sig själv så mycket, killar som inte är kommunikativa och sociala..Det ger bara osäkert intryck och inte förtroendeingivande alls.

Alla killar är ett hot. Är minst rädd för bögar faktiskt och feminina killar.
    Men är feminima killar något som tjejer generellt sett attraheras av?

Bögar är ju givetvis sällan något hot mot tjejer.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 20:52:28 följande:
    Källa på det? Statistik till exempel? 

Självklart är män farliga. 
    Det beror väl på hur man definiterar det. Statistik på drygt 1% av män som begår våldtäkt är väl inte lika med att män som grupp är farliga. Men beroende på situation så kräver det ju att man är uppmärksam på män man inte känner.

Men om vi kallar lejon och isbjörnar farliga, så skulle jag så skulle jag säga att människor är extremt farliga.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 21:23:08 följande:
    Nej, de är inte farliga för mig. Jag vet inte hur farliga de är i andra situationer och med andra människor. Jag vet att de både kan få för sig att slåss och det har hänt att någon av dem kört rattfull. Så ja, de kan orsaka farliga situationer på sätt som min mamma och syster aldrig skulle göra. 
    Det låter inget vidare med såna manliga förebilder som kör rattfulla och slåss. Inte konstigt du har den rädslan och inställningen till män.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:04:24 följande:
    Inte människor. Män. Kvinnor är inte farliga. Man vet aldrig vilken man som är farlig och vilken man som är ofarlig och därför måste jag ju som du själv säger akta mig för alla män. Var hittar du uppgiften att det är 1 procent som våldtar? Och hur tänker du kring den procenten? Är det nya män varje år som våldtar, eller är det samma män år efter år? Eller är det inte per år utan per månad? Eller per dag? Är det en procent män om dagen som våldtar? Är det nya män varje dag eller är det samma män? Jag är ju inte bara rädd för våldtäkt, utan är ju också rädd för att råka ut för sexuella övergrepp, misshandel och såklart för att bli mördad. Hur många procent av männen gör de här sakerna? 
    1 % per år. Kolla in BRÅs statistik. Senaste två åren verkar det ha ökat, vet inte vad det kan bero på.

• Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:28:45 följande:
    Det står på BRÅ:s sida att "endast 9 procent av sexualbrotten anmäls".
    Så av de 9 procent som anmäls så är det bara 1 procent av alla Sveriges män som har gjort det?

Så 91 procent av sexualbrotten anmäls inte. Hur många procent män blir det? Är vi inte uppe i typ 9-10 procent av alla män redan där? Känns inte det som rätt mycket?
    Vad räknas som sexualbrott? En våldtäkt och tafs på rumpan en gång är stor skillnad. Det går ju inte att prata om siffror i så fall då dem inte är jämförbara.

Inte för att försvara någon grupp, sanningen är viktigast, men om det är 10 % anmälda brott så betyder inte det att det är 10% av männen som utför brotten. Det är troligt att vissa män sexuellt trakasserar många olika kvinnor.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (konstant rädd) skrev 2018-05-17 22:29:34 följande:
    Låter väldigt i underkant. Hur fan kan man göra tillförlitlig statistik på hela världens våld och brott som män begår? Känns snarare som 40 % om man tar med allt som begås. Allt ifrån skattesmitare, till IS mördare...allt ska ju in.För det är ju mäns våld mot kvinnor, massor av män och barn, vi är rädda för inte bara våldtäkter. Män är faktiskt rovdjur som jag ser det som måste civiliseras för att inte vara farliga. De har ju knappast varit tama i särskilt många år det får man inte glömma.
    Att höra ditt resonemang gör faktiskt mig lite rädd för dig.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:44:47 följande:
    Jag tror att sexualbrott är alla brott av sexuell karaktär. Alltså sådant som man inte ska göra mot andra människor, som det står i lagen. 

Så man kan inte tro på alla siffror på BRÅ menar du? Man ska plocka som man själv tycker? Varför ska jag tro på din siffra när du inte tror på min? Båda kommer ju från samma källa. Fast jag hittar inte din siffra på BRÅ ,och jag vill att du kopierar in här var det står, för jag hittar den inte. 

Sen har jag ju inte sagt att 10 procent anmälda brott betyder att 10 procent av alla män har gjort dem. Jag sa att på 100 procent av alla sexualbrott så blir det 10 procent av alla män som utfört brotten. Jag grundade ju det på din siffra: du säger ju att av 9 procent anmälda sexualbrott så är det 1 procent av alla män i Sverige som har gjort dem. 
    Det stämmer ändå inte, det är inte 10% av alla män som begår brott enl statistiken, utan 10% anmälda brott som har begåtts av män. Det står inget om att det är 10% av alla män.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?