Inlägg från: Anonym (jätterädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jätterädd)

Hur rädda är kvinnor för män?

Jag är jätterädd för män, men glömmer mig ibland. Har tackat ja till skjuts av en man ensam, och kom på först i bilen att han kunde köra mig vart som helst och att jag knappt kände honom! Jätteläskigt. Tack och lov var han bara en vanlig snäll man! Följde med en man ut på en joggingrunda och kom på först när vi sprungit rätt långt in i skogen att det var vansinne och blev väldigt rädd. Men tack och lov var det åter igen en vanlig snäll man. Har åkt taxi med en manlig taxiförare helt ensam och då råkade jag illa ut, men blev i alla fall inte våldtagen, tack och lov! Men han tafsade och skrämde mig rejält. Men oftast ser jag helt enkelt till att aldrig vara ensam med en man (förutom min man). Men det är svårt när man måste gå från jobbet och till bilen och liknande, när man jobbat lite udda tider. Då känner jag mig ofta rädd att råka illa ut. Jag brukar tänka på att vända mig till andra kvinnor om jag behöver hjälp, behöver fråga om vägen osv. 

• Anonym (jätterädd)
    gangstah91 skrev 2018-05-17 20:13:41 följande:
    Haha! Sköna anekdoter.
    Kul att det roar dig att jag är rädd i min vardag. 
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Yabo) skrev 2018-05-17 20:37:58 följande:
    Men det var faktiskt riktigt roligt. Män är ju inte farliga :)
    Källa på det? Statistik till exempel? 

Självklart är män farliga. 
  • Anonym (jätterädd)
    gangstah91 skrev 2018-05-17 20:43:40 följande:
    Din rädsla roar mig inte. Snarare att du verkar omdömeslös och kommer på hemma hos Jeffrey Dahmer att det inte var smart att följa med honom hem.
    Hade du sagt detsamma till mannen som skjutsade mig? Att han var omdömeslös som åkte i samma bil som mig? 
    Hade du sagt detsamma till mannen som sprang med mig i skogen? Han han var omdömeslös som sprang med mig? 

Varför inte om nu män inte är farligare än kvinnor?
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Yabo) skrev 2018-05-17 21:16:47 följande:
    Är din bror, pojkvän eller pappa farliga?

Nä, du borde gå till doktorn.
    Nej, de är inte farliga för mig. Jag vet inte hur farliga de är i andra situationer och med andra människor. Jag vet att de både kan få för sig att slåss och det har hänt att någon av dem kört rattfull. Så ja, de kan orsaka farliga situationer på sätt som min mamma och syster aldrig skulle göra. 
  • Anonym (jätterädd)
    gangstah91 skrev 2018-05-17 21:08:26 följande:
    Ja, på båda, eftersom du verkar mentalt instabil.
    Jo, tjena.
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 21:43:10 följande:
    Det beror väl på hur man definiterar det. Statistik på drygt 1% av män som begår våldtäkt är väl inte lika med att män som grupp är farliga. Men beroende på situation så kräver det ju att man är uppmärksam på män man inte känner.

Men om vi kallar lejon och isbjörnar farliga, så skulle jag så skulle jag säga att människor är extremt farliga.
    Inte människor. Män. Kvinnor är inte farliga. Man vet aldrig vilken man som är farlig och vilken man som är ofarlig och därför måste jag ju som du själv säger akta mig för alla män. Var hittar du uppgiften att det är 1 procent som våldtar? Och hur tänker du kring den procenten? Är det nya män varje år som våldtar, eller är det samma män år efter år? Eller är det inte per år utan per månad? Eller per dag? Är det en procent män om dagen som våldtar? Är det nya män varje dag eller är det samma män? Jag är ju inte bara rädd för våldtäkt, utan är ju också rädd för att råka ut för sexuella övergrepp, misshandel och såklart för att bli mördad. Hur många procent av männen gör de här sakerna? 
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 22:13:04 följande:
    1 % per år. Kolla in BRÅs statistik. Senaste två åren verkar det ha ökat, vet inte vad det kan bero på.
    Som begår övergrepp, misshandlar och mördar också? Är det samma procent män? Jag har kollat men jag fattar inte var man ser hur många procent män som gör de här sakerna. Kan du inte kopiera in det?
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 22:13:04 följande:
    1 % per år. Kolla in BRÅs statistik. Senaste två åren verkar det ha ökat, vet inte vad det kan bero på.
    Det står på BRÅ:s sida att "endast 9 procent av sexualbrotten anmäls".
    Så av de 9 procent som anmäls så är det bara 1 procent av alla Sveriges män som har gjort det?

Så 91 procent av sexualbrotten anmäls inte. Hur många procent män blir det? Är vi inte uppe i typ 9-10 procent av alla män redan där? Känns inte det som rätt mycket?
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 22:36:42 följande:
    Vad räknas som sexualbrott? En våldtäkt och tafs på rumpan en gång är stor skillnad. Det går ju inte att prata om siffror i så fall då dem inte är jämförbara.

Inte för att försvara någon grupp, sanningen är viktigast, men om det är 10 % anmälda brott så betyder inte det att det är 10% av männen som utför brotten. Det är troligt att vissa män sexuellt trakasserar många olika kvinnor.
    Jag tror att sexualbrott är alla brott av sexuell karaktär. Alltså sådant som man inte ska göra mot andra människor, som det står i lagen. 

Så man kan inte tro på alla siffror på BRÅ menar du? Man ska plocka som man själv tycker? Varför ska jag tro på din siffra när du inte tror på min? Båda kommer ju från samma källa. Fast jag hittar inte din siffra på BRÅ ,och jag vill att du kopierar in här var det står, för jag hittar den inte. 

Sen har jag ju inte sagt att 10 procent anmälda brott betyder att 10 procent av alla män har gjort dem. Jag sa att på 100 procent av alla sexualbrott så blir det 10 procent av alla män som utfört brotten. Jag grundade ju det på din siffra: du säger ju att av 9 procent anmälda sexualbrott så är det 1 procent av alla män i Sverige som har gjort dem. 
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (man) skrev 2018-05-17 22:43:31 följande:
    Det är klart att om du regiserar frågeställningen så kommer du slutligen alltid få det svar du önskar.

Kvinnor tar till våld mot män väldigt ofta, det är så vanligt att det nästan är en kliche och visas på film och serier utan problem, kille säger något dumt och får sig en örfil...klapp klapp klapp tycker alla feminister, bra att hon stod upp för sig själv, starkt, etc.... men tar vi bort skitsnacket och allt krimskrans och kollar på handlingar vad är det vi ser... jo våld, killen säger fel sak (ord inte våld) och får våld tillbaka.

Våld från kvinnor mot män ÄR vanligt, skillanden är att män är starkare än kvinnor och gör mer skada, men i antalet fall tror jag det inte skiljer sig så extremt mycket, framför allt inte när mörkertalet antagligen är enormt vad gäller kvinnors våld mot män eftersom män inte är lika benögna att anmäla våld från kvinnor av rädsla för att inte bli trodda eller tagna på allvar eller anses vara "fjolliga".
    Okej, men nu börjar du prata om filmer och teater. Det är inte verkligt. Jättejobbigt att du sett en film där en kvinna givit en man en örfil. Verkligen. Förstår om du inte vågar jogga i skogen ensam med en kvinna efter det... Har du ens kollat på BRÅ:s hemsida som TS hänvisar till? Jag tro faktiskt inte att det ger särskilt mycket om du och jag pratar med varandra. 
  • Anonym (jätterädd)
    gangstah91 skrev 2018-05-17 22:50:43 följande:
    Berätta gärna hur du kommer fram till att över 500 000 män i Sverige begår sexuella övergrepp, årligen.

Dubbelt så många män än kvinnor blir misshandlade årligen. 70% av dessa är av för offret okända personer kontra 23% för kvinnor. Kvinnor är mer utsatta av bekanta/nära relationer.

Så män är mer utsatta för våld i offentligheten än vad kvinnor är.
    Jag tror faktiskt jag redan har redogjort för det. Ganska så noggrant. 

Jag har aldrig sagt att män inte blir misshandlade? Klart att dom blir det. Och såklart att män är mer utsatta för våld i offentligheten än vad kvinnor är! Män aktar sig inte för män. Dom borde göra det, men dom gör inte det. Män är inte vana att akta sig, jag vet inte varför, det är som att dom tror att inget farligt kan hända, bara för att kvinnor inte är våldsamma. De tror väl inte att killkompisarna kan göra dom illa, men det kan dom verkligen.
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 22:55:28 följande:
    Det stämmer ändå inte, det är inte 10% av alla män som begår brott enl statistiken, utan 10% anmälda brott som har begåtts av män. Det står inget om att det är 10% av alla män.
    Men du förstår inte vad jag menar. Det står att bara 9 procent av sexualbrotten anmäls. Du säger att på de 9 procenten så är det 1 procent av alla män som begått dem. Jag säger att om 100 procent av sexualbrotten skulle anmälas så skulle det vara väldigt många män, baserat på din egen procentsiffra. 

Som jag inte kan hitta. Var står det att det är 1 procent av alla män som begår de där 9 procenten sexualbrott som anmäls?

• Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 22:56:51 följande:
    Jo det finns många män som aktar sig för män. Jag är rädd för män när jag går hem ensam en kväll, det är många som är det. Var har du fått för dig att män inte aktar sig för andra män?
    Jag grundar det på att de vågar vara ensamma med män helt enkelt. Följer med dem hem och festar, tränar tillsammans med dem, tackar ja till att bli skjutsade av dem, jag ser det hela tiden och det är aldrig någon som reagerar på det. Jag tänker att om han hade varit kvinna hade han aldrig vågat, men nu är det en man. Och män rör sig fritt överallt. De tänker aldrig att de måste gå två och två. De varnar aldrig varandra för att åka taxi ensamma. De bestämmer inte med sin kompis att de ska ringas när de kommit hem för att se att de kommit hem säkert och så att den andra kan ringa polisen om de inte når varandra. De messar inte varandra: "Jag ska dejta ny ikväll, om jag försvinner eller nått så heter hon Stina och bor där och där".
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 23:05:12 följande:
    Jag kollade där för några år sedan och då var det 1%. På sidan står det nu:

"Under perioden 2005?2012 låg sexualbrotten på en relativt stabil nivå kring 1 procent utsatta; därefter har det skett en ökning."

Så det har alltså skett en ökning det senaste. Vad beror det på tro? Ökad anmälningsfrekvens, ändrad definition av vad sexbrott är eller att brotten helt enkelt har ökat av någon anledning?
    Men då står det ju inte att det är 1 procent av alla män som begår sexualbrott? Eller hur menar du?
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 23:02:26 följande:
    Våld mot män normaliseras som något som är OK i filmer. Det är inte helt bra. Har du sett någon film där en kvinna blir skjuten eller nerslagen och att det inte får någon konsvekvens i filmen? Tror inte det. Det är inte accepterat att kvinnor utsätts för våld i filmer. Men att män får på nöten är ok. Kanske det avspeglar verkligheten men samtidigt kan sådant påverka unga män och göra att vissa män blir mer våldsamma av sig tror jag.
    Ja, jag har sett att det är så i filmer. Jag tror också att våld kan normaliseras av filmer. Men filmerna har ju inte funkat vad det gäller att få folk att tro att det inte går att slå kvinnor i alla fall. 
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (man) skrev 2018-05-17 23:19:36 följande:
    Givetvis är själva HANDLINGEN påhittad, men vad som görs på scen speglar trender och inställningar. Och ja, en kvinna som ärfilar en man läggs fram som något positivt. Herrejävlar vilket liv det skulle bli om man gjorde likadant med en man som örfilar en kvinna för att hon sagt något fel. Tyst

Jag ser massor med kvinnor som är ute och springer och ute sent på nätterna och festar. Alla är kanske inte lika rädda som du. Dessutom statisktikt sett löper unga MÄN betydligt högre risk att utsättas för våld än kvinnor. Kvinnor blir oftast utsatta för våld hemma. Likadant är det med våldtäkter och övergrepp.
    Som någon annan skrev: jag vet att MÄN blir slagna. Men dom blir slagna av MÄN. Så ja, jag gör tyvärr rätt som är rädd för MÄN. Jag tror inte jag skulle klara mig undan särskilt länge om jag började lita på män och tänka att om jag blir utsatt för våld så blir jag det hemma: jag följer med den här mannen och joggar lite/festar lite/skjutsas hit och dit. Såg du vad nån skrev till mig om Jeffrey Dahmer? Precis. Män blir utsatta för mäns våld för att de inte lärt sig att de måste akta sig för män. De fattar inte att när någon går på dom aggressivt så måste de vara passiva och anpassa sig efter situationen för att inte bli skadad. De är så vana att ta plats och ge igen och hävda sin rätt att de istället gör situationen värre. 
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-17 23:18:16 följande:
    Ja precis så menar jag. Det finns ingen statistik hur många procent av alla män som utför sexbrott utan bara på hur många procent av kvinnorna som utsatts av mäns sexbrott.

Om vi i det extremaste fallet har att göra med en seriesexförbrytare så skulle det kunna vara att endast en man utför alla 10% av sexbrotten. Så är det förstås inte, men det är den statistiken som vi inte har.
    Men varför skulle det vara samma procent som gör de anmälda brotten? Det är ju bara fantasier. Jag hittar ingen statistik på hur många av Sveriges män som begår brotten. Det står ingenstans: det är bara 1 procent av alla män som är våldsamma, du kan lita på 99 procent av männen. Det är tyvärr inte så.

Det finns statistik och den säger att det är män som begår sexualbrott, våldsbrott och mord. Mot både män och kvinnor. Så vi gör rätt i att vara rädda för män. Godnatt. 
  • Anonym (jätterädd)
    Anonym (man) skrev 2018-05-17 23:46:25 följande:
    Nej de blir även slagna av kvinnor men anmäler sällan det. Våld från kvinnor mot män är inte så ovanligt som du försöker få det till. 

Vill man vara paranoid och bara se faror så får man väl göra det om man vill, jag tror dock inte det kommer bli ett speciellt lyckligt liv. Eller så kan man inse att det finns assholes av båda könen men också bra människor av båda kön och försöka sålla bort idioter. 
    Jag visste att det inte skulle ge något att prata med dig. Man kan inte diskutera kring fantasier. "Kvinnor är visst det våldsamma för det har jag minsann drömt en gång och sett på en film. Alla kommunanställda är sprutnarkomaner, det är bara det att det inte anmäls! Jorden är platt men regeringen mörkar det!" Och så förminska alla verkliga faror. Å ena sidan får jag skylla mig själv om jag tackar ja till att få skjuts av en man jag knappt känner och därmed blir våldtagen. Å andra sidan får jag skylla mig själv om jag begränsar mitt liv på grund av att jag är rädd att bli våldtagen. Men det är som vanligt att även om det är män som slåss så är det offren som får skylla sig själva, antingen för att de blir utsatta eller för att de aktar sig..
  • Anonym (jätterädd)
    Dr Nail skrev 2018-05-17 23:52:41 följande:
    Det finns statistik som säger att det är däggdjur som begår sexualbrott, våldsbrott och mord. Det finns även statistik som säger att det är kolbaserade livsformer som gör många av dessa.

Var rädd för alla kolbaserade livsformer. Jag hoppas att du kan ha en god natt!
    Trams.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?