• isolande

Hur rädda är kvinnor för män?

Jag är mer rädd för män numera än jag var när jag var yngre. Då kunde jag lätt läxa upp män till höger och vänster om de betedde sig svinigt, accepterade inte tafs på krogen utan rejäl utskällning. Jag har gått hem från krogen stupfull med musik i lurarna mitt i natten år ut och år in. Aldrig har det hänt något ens som kan liknas med obehagligt.

Men med åldern har jag ändå blivit mer mer harig för det mesta faktiskt. Okända män gör mig osäker, jag är mer uppmärksam på just män i ensamma situationer, om det är mörkt osv. Jag är även mer flygrädd, bilrädd osv.

Så ja, jag är rädd för okända män. Som andra skrivit här i tråden så vet man aldrig vem som är en potentiell våldtäktsman.

• isolande
    Anonym (man) skrev 2018-05-18 17:02:58 följande:

Ok, men om man då skiljer på faktiskt och inbillning.

1) Sett ur ett faktiskt perspektiv så kunde du skälla ut män och gå hem sent på natten med lurar på utan att något hände

2) Sett ur ett upplevelse perspektiv så upplever du nu att du är mer rädd för män än du var tidigare

Men frågan är då, vad baserar du den rädslan på? Bevisligen kunde du säga ifrån och vara ute sent på natten UTAN att något hände? Har du några faktiska anledningar att känna mer rädsla eller har du skrämt upp dig själv genom att läsa och höra talas om saker som andra råkat ut för?

Ja, jag tror det hänger ihop med att jag fått barn. Mitt liv är mer värt för andra nu än vad det var när jag var singel och barnlös. Sedan ser och hör man saker, vänner till mig har blivit utsatta, jag har sett män slåss med andra och bete sig illa på ofattbara sätt nu när jag är äldre. Min egen far har misshandlat min syster i vuxen ålder osv osv.

Men som sagt, jag personligen, boendes i Sthlms innerstad, har levt ett risktagande liv som ung vuxen och aldrig råkat ut för ngt. Men det är ju knappast representativt för brottsstatistiken generellt :)
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?