Inlägg från: Anonym (Stan Smith) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:54:51 följande:
    Jag tror faktiskt jag redan har redogjort för det. Ganska så noggrant. 

Jag har aldrig sagt att män inte blir misshandlade? Klart att dom blir det. Och såklart att män är mer utsatta för våld i offentligheten än vad kvinnor är! Män aktar sig inte för män. Dom borde göra det, men dom gör inte det. Män är inte vana att akta sig, jag vet inte varför, det är som att dom tror att inget farligt kan hända, bara för att kvinnor inte är våldsamma. De tror väl inte att killkompisarna kan göra dom illa, men det kan dom verkligen.
    Jo det finns många män som aktar sig för män. Jag är rädd för män när jag går hem ensam en kväll, det är många som är det. Var har du fått för dig att män inte aktar sig för andra män?
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:51:36 följande:
    Okej, men nu börjar du prata om filmer och teater. Det är inte verkligt. Jättejobbigt att du sett en film där en kvinna givit en man en örfil. Verkligen. Förstår om du inte vågar jogga i skogen ensam med en kvinna efter det... Har du ens kollat på BRÅ:s hemsida som TS hänvisar till? Jag tro faktiskt inte att det ger särskilt mycket om du och jag pratar med varandra. 
    Våld mot män normaliseras som något som är OK i filmer. Det är inte helt bra. Har du sett någon film där en kvinna blir skjuten eller nerslagen och att det inte får någon konsvekvens i filmen? Tror inte det. Det är inte accepterat att kvinnor utsätts för våld i filmer. Men att män får på nöten är ok. Kanske det avspeglar verkligheten men samtidigt kan sådant påverka unga män och göra att vissa män blir mer våldsamma av sig tror jag.

• Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:01:12 följande:
    Men du förstår inte vad jag menar. Det står att bara 9 procent av sexualbrotten anmäls. Du säger att på de 9 procenten så är det 1 procent av alla män som begått dem. Jag säger att om 100 procent av sexualbrotten skulle anmälas så skulle det vara väldigt många män, baserat på din egen procentsiffra. 

Som jag inte kan hitta. Var står det att det är 1 procent av alla män som begår de där 9 procenten sexualbrott som anmäls?
    Jag kollade där för några år sedan och då var det 1%. På sidan står det nu:

"Under perioden 2005?2012 låg sexualbrotten på en relativt stabil nivå kring 1 procent utsatta; därefter har det skett en ökning."

Så det har alltså skett en ökning det senaste. Vad beror det på tro? Ökad anmälningsfrekvens, ändrad definition av vad sexbrott är eller att brotten helt enkelt har ökat av någon anledning?
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:08:57 följande:
    Jag grundar det på att de vågar vara ensamma med män helt enkelt. Följer med dem hem och festar, tränar tillsammans med dem, tackar ja till att bli skjutsade av dem, jag ser det hela tiden och det är aldrig någon som reagerar på det. Jag tänker att om han hade varit kvinna hade han aldrig vågat, men nu är det en man. Och män rör sig fritt överallt. De tänker aldrig att de måste gå två och två. De varnar aldrig varandra för att åka taxi ensamma. De bestämmer inte med sin kompis att de ska ringas när de kommit hem för att se att de kommit hem säkert och så att den andra kan ringa polisen om de inte når varandra. De messar inte varandra: "Jag ska dejta ny ikväll, om jag försvinner eller nått så heter hon Stina och bor där och där".
    Ingen tvekan om att det är många situationer som tjejer måste vara mer försiktiga än män. Men som man som inte är alltför muskulös och inte så dominnant så är jag också rädd för vissa män i vissa situationer. Det har varit många tillvällen ute på kvällen då jag gjort allt för att ta mig därifrån, och då har jag inte gjort något mer än att varit ute. Vissa män är ute bara för att bråka, och alkohol hjälper till en hel del.
  • Anonym (Stan Smith)
    Mella-Bella skrev 2018-05-17 23:14:44 följande:
    Jo men om jag fattar rätt han menar att det kan vara sa mma män som även gör de oanmälda brotten. Isåfall är det fortfarande 1% av alla män som står för alla sexbrott anmälda och oanmälda...(om jag har hängt med nu i alla procent)
    Ja precis så menar jag. Det finns ingen statistik hur många procent av alla män som utför sexbrott utan bara på hur många procent av kvinnorna som utsatts av mäns sexbrott.

Om vi i det extremaste fallet har att göra med en seriesexförbrytare så skulle det kunna vara att endast en man utför alla 10% av sexbrotten. Så är det förstås inte, men det är den statistiken som vi inte har.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:21:15 följande:
    Ja, jag har sett att det är så i filmer. Jag tror också att våld kan normaliseras av filmer. Men filmerna har ju inte funkat vad det gäller att få folk att tro att det inte går att slå kvinnor i alla fall. 
    Det är också en väldigt liten del av männen som slår kvinnor.
  • Anonym (Stan Smith)

Som vanligt blir dessa trådar en tjafs om vilka som har det värst, män eller kvinnor.

• Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 00:39:06 följande:

Det är mycket intressant att en stor del av de svarande i tråden är män, som i inlägg efter inlägg propagerar mot, förlöjligar och förminskar de känslor och upplevelser som de tillfrågade (kvinnorna) presenterar.

Vad tror du det beror på?
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 01:03:58 följande:
    Jag tror att det finns många anledningar till det. Varav en kan handla om ett behov av att försvara sig mot upplevelsen av ett kollektivt skuldbeläggande där många verkar ha svårigheter med att skilja på strukturer i samhället och sin egen person.

Det är intressant att dessa män fortsätter att visa en ovilja att lyssna och ta till sig. Det är sorgligt då det försvårar en förändring av attityder hos både män och kvinnor: män fortsätter att slå ifrån sig och kvinnor fortsätter att bli förlöjligade och misstrodda.
    Det kan stämma, och vi behöver alla bli bättre på att lyssna på varandra. Det jag tror många män också upplever är att kvinnor inte lyssnar på dem när de berättar om deras upplevda problem.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-18 06:41:29 följande:

Från BRÅ

Våldtäkt och sexualbrott

98 procent av de som misstänks för sexualbrott är män (2016)

Men visst. Jag är rädd för att jag VILL vara rädd. Inte för att jag måste. Så måste det ju vara? Ändå skriver någon direkt att jag får skylla mig själv om jag blir mördad ifall jag följer med en man hem. Alla föräldrar varnar sina döttrar för män och det grundar ju sig i verkliga siffror och inte i fantasier. 

Vet du Dr Neil. Jag vill verkligen inte vara en del av det här problemet. Jag önskar att jag kunde säga att det här rör inte mig, för det är något män gör och jag är inte inblandad. Ingen frågade mig om jag ville vara inblandad i det här problemet! Jag vill inte ha del i mäns sexualbrott! Får jag välja så definitivt NEJ TACK! 

Att det är 98 % män spelar ingen roll för hur rädd man ska vara för män. Det som spelar roll är hur stor andel av männen som utför brotten.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?