Inlägg från: Mella-Bella |Visa alla inlägg
  • Mella-Bella

Hur rädda är kvinnor för män?

Anonym (man) skrev 2018-05-20 18:25:10 följande:

Tycker du att säga: Nej, jag tror inte på att du känner rädsla och att säga jag tycker inte din rädsla är befogad är samma sak?

I det andra faller har man ju faktiskt accepterat att personen är rädd men anser att anledningen till personens rädsla inte är befogat. På vilket sätt menar du att det skulle vara detsamma som att ifrågasätta om personen ÄR rädd?

Jag har aldrig skrivit att det är detsamma.
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 18:27:04 följande:

Nej, det beror på vad man ifrågasätter. 

Återigen, att ifrågasätta om personen är rädd eller ej och att ifrågasätta anledningen till att personen är rädd är inte samma sak. Varför likställer du dem?

Jag har inte likställt dom.
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 18:29:56 följande:

Ja, det gäller väl allt? Människor gör i slutändan som de vill och känner vad de vill. Men andra har som sagt också rätt att tycka vad de vill om det. 

Nej det gäller inte allt. Om jag säger "himlen är grön" och du ifrågasätter det så är det du som har rätt och jag har fel.
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 18:42:26 följande:

Att säga himlen är grön är ett konstaterande inte en känsla. Det är inte riktig samma sak som att säga, himlen känns grön idag.  I det första fallet syftar man på himlen, i det senare fallet syftar man på sina egna känslor och tankar.

"jag är rädd" är också ett konstaterande. Även om konstaterandet ger fakta om en känsla hos någon, så är det fortfarande ett konstaterande.
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:07:38 följande:

Ja med det syftar som sagt på något subjektiivt som enbart existerar i ditt huvud inte på något faktiskt som himlen.

Känslan är också faktisk. Den existerar precis som himlen existerar.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 19:30:09 följande:

Kränkt är väl ändå sammankopplat med personangrepp.

Du skrev

Eller typ "du borde gå till doktorn" eller "du verkar mentalt instabil "eller andra personliga angrepp.

Ok ingen av oss två kan säga om de blev kränkta av det, det kan bara vederbörande svara på.
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:32:52 följande:

Men kom igen nu, snacka om att märka ord och ägna sig åt kvasiresonemang., Du fattar väl lika bra som jag att en känsla är subjektivt vilket himlen inte är. Du kan känna vad du vill dina känslor uppstår och existerar enbart i ditt huvud dem kan ingen förneka att de existerar. Att himlen inte är grön går däremot att bevisa vetenskapligt.

Precis vad jag har sagt hela tiden. Ingen kan förneka att känslan existerar, detsamma gäller himlen.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 19:35:08 följande:

Jag ifrågasätter inte att känslan finns, jag  ifrågasätter VAD känslan är. Vissa känslor är mindre bra än andra. Bara för att du äger en känsla betyder det inte att jag inte kan helt rationellt ifrågasätta den.

Som exempel om en kvinna säger att hon är rädd för att vara i samma rum som en man, tycker du att det inte finns skäl till att kritisera och ifrågasätta den känslan?

Man gör det väldigt enkelt för sig om man inte vill ta tag i problem bara för att problemet är baserat på vad folk känner. 

Kritisera är väl en sak, ifrågasätta den har du fortfarande ingentin för.

Det sista du skrev är inget jag käner igen att jag har uttryckt så jag tar inte åt mig.
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:46:04 följande:

Fast att påstå att himlen har en viss färg är inte detsamma som att påstå att den existerar eller inte existerar. Så nej det är INTE vad du påstått. 

jag har aaldrig sagt att påstå att himlen har en viss färg är samma sak som att påstå att den existerar eller inte.

jag kom med ett exempel på vad du kan ifrågasätta. Påstår jag att himlen är grön och du ifrågasätter det så har du rätt och jag fel.

Påstår jag att jag känner rädsla och du ifrågasätter det så har jag rätt och du fel.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 19:55:05 följande:

Nej självklart kan man inte ifrågasätta att någon HAR en känsla. Det säger sig ju självt och vore lite sci-fi om man kunde det med resultat. Är det det diskussionen handlar om från din sida?

Jag kan däremot ifrågasätta om känslan är rationell eller inte, eller om det är en fördel för dig att känna så, kanske känslan inte är helt äkta utan ett resultat av samhällsnormer och sådant i din omgivning som säger åt dig vad du ska känna.

Jo det är det diskussuonen handlar om från min sida. Jag reagerade på inlägg som skrev om att ifrågasätta det andra skriver att dom känner. Men jag förstår nu vad du menar att du ifrågasätter, tror jag
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:57:05 följande:

Du likställer att en känsla med att påstå att himlen är grön.

Ja du kom med ett väldigt dåligt exempel eftersom känsloir och upplevelser är subjektiva och färgen på himlen inte är det. Dessutom är diskussioner kring vilken färg något har inte detsamma som en diskussion kring dess existens. Och sen har du ägnat 10 inlägg åt att försöka snacka dig runt det 

Japp, om du påstår att du känner något så har du all rätt att känna så, men jag kan som sagt tycka vad jag vill om din känsla och det är inte detsamma som att påstå att din känsla inte existerar som du försöker göra gällande.

Nej, jag likställer inte så. Jag skriver att man kan ifrågasätta vissa konsetateranden men inte andra oavsett vilka exempel man kan ge. Jag kan påstå att du är rädd, och du ifrågasätter det. Då har du rätt och jag fel. Men om jag påstår att jag är rädd och du ifrågasätter det, så har jag rätt och du fel. Det är bara vederbörande som sitter på facit om vad han/hon känner.

Att du tycker vad du vill om vad jag känner har du såklart rätt i, men det är inte att ifrågasätta. Ifrågasätta betyder "betvivla". Ifrågasätter du att jag är rädd så betvivlar du att jag är rädd.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 20:42:15 följande:

Ok. Jo jag ifrågasätter t ex överdriven rädsla någon känner. Ibland kan folk vara ohälsosamt ängsliga över saker som egentligen inte är så farliga enligt statistik. Det kan ju liknas vid fobier. Jag har själv några fobier som jag ifrågasätter varför jag känner så då en del av mig vet att det är överdrivet men en annan del känner helt enkelt en rädsla som jag helst skulle vilja vara utan. Jag tycker faktiskt såna rädslor lättar när nån annan säger "asch det där är väl inget farligt heller".

Ja ok men så enkelt är det inte för alla, tydligen. Vet inte vad dina fobier handlar om men en man kan ju faktiskt göra en riktigt illa fysiskt det är ett faktum. Sannolikheten att träffa en man som är farlig är något annat. Min bedömning att hamna där är liten risk efteraom jag tror de flesta män är ofarliga, och de flesta män jag träffat har inte gjort mig illa. Men man vet ändå att risken att man träffar på den dät procenten finns, även om den är liten. I mitt fall tar det inte över livet iallafall men det verkar ju som att det är värre för vissa andra i tråden, där tror jar inte det hjälper att säga "Asch inte så farligt"
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 21:43:28 följande:

En kvinna kan också göra en man riktigt illa. Det är bara att ta till något hårt eller vasst redskap ju så är en kvinna mer farlig än en man som inte har något redskap. Frågan är om en man har mer aggression och en större benägenhet till våld än en kvinna? Det är ju helt klart så att män slåss mycket mer än kvinnor. 

Sunt förnuft får nog tillämpas i de flesta situationer. Vilken man är det, vilken miljö och är alkohol inblandat. Såna faktorer avgör ju hur hög risken är. 

Jo absolut men en man vs kvinna så är generellt sett mannen överlägsen fysiskt men visst jag hör vad du aäger, en man som kommer hem till mig skulle ju teoretiskt sett kunna vara det sista han gör. Jag kan ju ha riggat fällor eller vad som helst. Men oavsett vad en kvinna skulle kunna göra för att skada en man (eller kvinna) så kvarstår ju risken för mig att råka ut för en manlig potentiell våldsverkare/sexförbrytare. Att kvinnor också kan skadaär inget som minskar min risk.

Jo diet du skriver sist låter väl vettigt.

[ige=78729404][quote-nick]Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 21:44:21 följande:[/quote-nick]Sen antar jag att kvinnor som aldrig varit utsatta för dåliga män inte har samma höga rädsla som kvinnor som varit det.[/quote]

I mott fall stämmer det men det har gått tillbaka ige en del igen med tiden.
  • Mella-Bella

Gen

Dr Nail skrev 2018-05-21 12:01:21 följande:

Vissa bygger så mycket av sin identitet på att vara rädda, att om man tar ifrån dem deras rädsla, då finns det inget kvar av dem, då blir de ingenting.

Jag förstår att många i denna tråd kämpar för sin rätt att få vara den rädde. Det sker med hjälp av generaliseringar, lösryckta siffror, och även deras heliga "upplevelser", som ingen får ifrågasätta.

Det kan nog ligga en del i det iallafall för min del förut men mycket har gått över nu. Det tog över mycket i tillvaron vågade inte ens gå ut på tomten om jag var ensam, skyndade mig till och från bilen osv. Så visst kan man säga att rädslan blev en del av identiteten det fanns hela tiden med mig. Och orsaken, att jag blev angripen av en främmande besökare som först utgav sig för att vilja ha hjälp, det är min upplevelse som ingen kan ifrågasätta så du har väl rätt där också.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-21 14:37:55 följande:

Finns det vissa grupper av män som ni framförallt känner rädsla för?

MENA-män i grupper
  • Mella-Bella
    Anonym (Emme) skrev 2018-05-21 14:48:44 följande:

Jag hade inte velat ha dr-nail på min tomt... så du behöver nog inte känna att du måste förklara dig.

Vore märkligt om människan som enda djur inte skulle ta intryck och försöka dra lärdom av sina upplevelser.

Kände väl inte jag måste förklara mig direkt men tyckte ändå att det vederbörande skrev stämde in en del på mig.

Jo så är det väl.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-21 14:58:32 följande:

Äntligen någon som vågade nämna den gruppen. Har du själv upplevt en skillnad från män ur den gruppen än ur andra grupper, eller är det mer av vad som nämnts från media osv?

Det är min uppfattning om bland annat den kultur moral och tänkande, som får mig att vara misstänksam/avvaktande/reserverad/rädd.
  • Mella-Bella
    Dr Nail skrev 2018-05-22 00:08:40 följande:

Jag står fast vid att det generellt behövs mindre rädsla i samhället, i Sverige. Och framför allt ska man sluta vara rädd för människor.

Ja det är din åsikt, hur den relaterar till mitt inlägg som du citerar förstår jag dock inte.
  • Mella-Bella
    Anonym (hanna 2) skrev 2018-05-22 05:45:37 följande:

Och mena-män ensamma också...

Jo för all del men känns mer hotande med en grupp
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?