- 

...tills nån moderator kommer och tar bort det.Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 23:55:10 följande:Det var väl inte så schysst skrivet! Alla är välkomna här att uttrycka vad de vill, hur de vill. - 

20 år tillbaks kanske?Anonym (Hanna) skrev 2018-05-19 13:14:11 följande:När du skriver att kvinnor inte har one night stands längre i så stor utsträckning som förr - vilken tidsperiod jämför du då med?
Skulle gissa att kvinnor i dag har mer tillfälligt sex än i de flesta andra tidsperioder, så jag blev nyfiken på vad du jämför med.
Iom att det pratas så mycket om att män våldtar och att kvinnor bverättar öppet om hur de är rädda på nätet så borde det väl göra tjejer mer försiktiga? - 

Ok, jag tolkade "ni" att det var riktad till män i allmänhet och inte bara de i denna tråden?Akira Öken skrev 2018-05-19 15:48:54 följande:...och nu har du ju fått ett svar på din fråga om vad jag menade med mitt inlägg.
För att vara ännu tydligare: De flesta av de män som skrivit i denna tråd har inte uttryckt någon vilja att försöka förstå kvinnors rädsla utan ägnar sig åt att förlöjliga och ifrågasätta de svar som kvinnor skriver. Därav "ni". - 

Ursäkta jag kanske överdrev... jag har bara snabbläst dina inlägg och fick bara ett sådant första intryck.Akira Öken skrev 2018-05-19 15:50:25 följande:Nej, så har jag aldrig tänkt. - 

Beror på vad ni menar med ifrågasätta, men att vilja debattera någons känsla för något är inte alls så märkligt. Typ "varför är du rädd för män?", eller "för mig verkar det irrationellt att känna som du gör".Akira Öken skrev 2018-05-19 20:53:52 följande:"Rädsla" är som bekant (?) en känsla. Upplevelsen av rädsla är det som efterfrågas. Känslor är subjektiva.
Att ifrågasätta en känsla som någon uttrycker blir väldigt märkligt (som att du skulle veta bättre vad personen känner än personen själv). - 

Är struktur detsamma som norm?Akira Öken skrev 2018-05-19 20:45:17 följande:Nej. Däremot ser jag ingen poäng i att nämna EN struktur, då det skulle vara helt otillräckligt som förklaringsmodell till någon företeelse överhuvudtaget. - 

Jag tror faktiskt de gör det.Akira Öken skrev 2018-05-19 20:40:11 följande:Nej. Min gissning är att "män i allmänhet" inte läser den här tråden. - 

Varför kände du inte så för 3 år sen?Lolo12 skrev 2018-05-19 22:44:12 följande:Är alltid avvaktande mot män. På krogen och på promenaden på kvällskvisten. Även i mitt jobb. Kände inte så för 3 år sedan.
 - 

Det var ett antagande bara. Att kvinnor idag mer satsar på karriär före familj eller att det finns fler singlar än förr kan ju också göra att onenightstands ökar.Anonym (Hanna) skrev 2018-05-20 06:54:24 följande:Så kvinnor har mindre one nights stand nu än i slutet av 90-talet? Vad bygger du det på? Var slutet av 90-talet i så fall en "extrem" i sammanhanget eller menar du att det är mängden tilkfälligt sex nu som är anmärkningsvärt ? Tänker du att det bara är nu precis efter mee to som det gått ned eller?
Och att det alltså skulle vara en effekt av att media uppmärksammat kvinnors berättelser om sexuella övergrepp och sexuella trakasserier?
Jag har ingen aning om hur det förhåller sig men tycker det låter lite märkligt. Jag är född i mitten av 70talet och är definitivt uppfostrad med att man ska cara fördiktig med män man inte känner och att män är möjliga förövare, så jag trodde inte just detta var nåt nytt för kvinnor. Jag trodde mer att det nya med mee to var hur utbredda sexuella trakasserier var inom vissa yrkesbrancher - vilket ju inte har så mycket med one nights stands att göra.
Jag tänker också att generation som var ung i mitten och slutet av 90talet varr extremt medveten om Hiv med anledning av massiva kampanjer tidigare och att det också borde påverkat one night stands.
Men sen verkar ju detta med kk vara en ny spridd företeelse så det kanske minskar antalet rena one night stands. Men det tror jag inte har med ny kännedom om risk för våldtäkter att göra utan snarare än ny syn på sex och i synnerhet kvinnors sexualitet.
Men men, dett är väl ot. Men reageeade på ditt påstående stt kvinnor inte skulle ha one nigt stands lika mycket som förr. Jämför man med min föräldragenereation som är född på 40talet är jag säker på att det är betydligt mer one night srands idag och kollar man ännu tidigare (innan fri abort och utbredningen av ppiller lär skillnaden vara ännu större till nutidens fördel (om man anser one night standa vara nåt bra).
Uttryck som kommit med 3:e b'vågens feminism, som t ex "alla män är potentiella våldtäktsmän" borde ju göra att fler tjejer är försiktigare med vem de går hem med?
Å andra sidan så har ju konsumtionen av alkohol väl inte direkt minskat och det är en bidragande faktor till onenightstands. Tjejer har ju också blivit friare än de var förr, så det kanske inte stämmer det att de har färe onenightstands numera.
Det skulle kunna bli en egen tråd det här ämnet. - 

Jag är inte kvinna.Anonym (man) skrev 2018-05-20 15:44:51 följande:Japp men andra ifrågasätter hur rationell TS rädsla är.
 Tråden handlar om hur rädd kvinnor egentligen är för män.
                     - 

Så män får aldrig ifrågasätta eller kritisera kvinnor, eller vad menar du?Mella-Bella skrev 2018-05-20 16:08:30 följande:Eller typ "du borde gå till doktorn" eller "du verkar mentalt instabil "eller andra personliga angrepp.
Bättre vore väl när nån blir kränkt att denne lär sig säga ifrån så de som kränker lär sig att inte kränka hädanefter. - 

"Jag känner att jag måste antasta kvinnor"Mella-Bella skrev 2018-05-20 16:22:01 följande:TS ÄR man.
Du kan inte ifrågasätta en känsla, en känsla är just en känsla och behöver inte vara ratoonell eller säga något om verkligheten, sanning vett och sans.
Eller klart du KAN ifrågasätta det men det har du inte mycket för, sista ordet om vad någon känner har vederbörande själv.Anonym (man) skrev 2018-05-20 16:13:15 följande:Tja, jag förstår att vissa har svårt för att andra ifrågasätter deras rädslor, tankar, känslor, etc. Men skriver man i en öppen tråd att man är rädd för män, dvs generaliserar och misstänkliggör alla män kollektivt så är det nog ganska naturligt att män kommer ifrågasätta det. Hade TS varit man och så hade förmodligen kvinnor iafrågasatt det
Nä nä man ska inte ifrågasätta någons känsla. - 

Kränkt är väl ändå sammankopplat med personangrepp.Mella-Bella skrev 2018-05-20 17:05:11 följande:Det bestämmer inte jag. Det är moderatorerna som tar bort inlägg med personliga
ngrepp som anspelar på mental status.
Jag vet inte vem du syftar på som är kränkt.
Du skrev
Eller typ "du borde gå till doktorn" eller "du verkar mentalt instabil "eller andra personliga angrepp. - 

Jag ifrågasätter inte att känslan finns, jag ifrågasätter VAD känslan är. Vissa känslor är mindre bra än andra. Bara för att du äger en känsla betyder det inte att jag inte kan helt rationellt ifrågasätta den.Mella-Bella skrev 2018-05-20 17:08:39 följande:Det jag skrev är att en känsla är en känsla ssom någon äger, att du ifrågasätter om känslan finns ändrar inte på det.
Som exempel om en kvinna säger att hon är rädd för att vara i samma rum som en man, tycker du att det inte finns skäl till att kritisera och ifrågasätta den känslan?
Man gör det väldigt enkelt för sig om man inte vill ta tag i problem bara för att problemet är baserat på vad folk känner. - 

Nej självklart kan man inte ifrågasätta att någon HAR en känsla. Det säger sig ju självt och vore lite sci-fi om man kunde det med resultat. Är det det diskussionen handlar om från din sida?Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:46:03 följande:Kritisera är väl en sak, ifrågasätta den har du fortfarande ingentin för.
Det sista du skrev är inget jag käner igen att jag har uttryckt så jag tar inte åt mig.
Jag kan däremot ifrågasätta om känslan är rationell eller inte, eller om det är en fördel för dig att känna så, kanske känslan inte är helt äkta utan ett resultat av samhällsnormer och sådant i din omgivning som säger åt dig vad du ska känna. - 

Ok. Jo jag ifrågasätter t ex överdriven rädsla någon känner. Ibland kan folk vara ohälsosamt ängsliga över saker som egentligen inte är så farliga enligt statistik. Det kan ju liknas vid fobier. Jag har själv några fobier som jag ifrågasätter varför jag känner så då en del av mig vet att det är överdrivet men en annan del känner helt enkelt en rädsla som jag helst skulle vilja vara utan. Jag tycker faktiskt såna rädslor lättar när nån annan säger "asch det där är väl inget farligt heller".Mella-Bella skrev 2018-05-20 20:26:54 följande:Jo det är det diskussuonen handlar om från min sida. Jag reagerade på inlägg som skrev om att ifrågasätta det andra skriver att dom känner. Men jag förstår nu vad du menar att du ifrågasätter, tror jag - 

En kvinna kan också göra en man riktigt illa. Det är bara att ta till något hårt eller vasst redskap ju så är en kvinna mer farlig än en man som inte har något redskap. Frågan är om en man har mer aggression och en större benägenhet till våld än en kvinna? Det är ju helt klart så att män slåss mycket mer än kvinnor.Mella-Bella skrev 2018-05-20 21:16:37 följande:Ja ok men så enkelt är det inte för alla, tydligen. Vet inte vad dina fobier handlar om men en man kan ju faktiskt göra en riktigt illa fysiskt det är ett faktum. Sannolikheten att träffa en man som är farlig är något annat. Min bedömning att hamna där är liten risk efteraom jag tror de flesta män är ofarliga, och de flesta män jag träffat har inte gjort mig illa. Men man vet ändå att risken att man träffar på den dät procenten finns, även om den är liten. I mitt fall tar det inte över livet iallafall men det verkar ju som att det är värre för vissa andra i tråden, där tror jar inte det hjälper att säga "Asch inte så farligt"
Sunt förnuft får nog tillämpas i de flesta situationer. Vilken man är det, vilken miljö och är alkohol inblandat. Såna faktorer avgör ju hur hög risken är. - 

Sen antar jag att kvinnor som aldrig varit utsatta för dåliga män inte har samma höga rädsla som kvinnor som varit det.
 - 

Finns det vissa grupper av män som ni framförallt känner rädsla för?
 - 

Äntligen någon som vågade nämna den gruppen. Har du själv upplevt en skillnad från män ur den gruppen än ur andra grupper, eller är det mer av vad som nämnts från media osv?Mella-Bella skrev 2018-05-21 14:48:02 följande:MENA-män i grupper