• Anonym (Lägenhet)

Hyra ut andra hand - vad ska jag tänka på?

Jag ska hyra ut min lägenhet i Stockholm i ett år. En bostadsrätt. Har fått ok för ett år från brf.

Vad ska jag tänka på? Vill ha så lite med de som hyr att göra. De som hyr blir väl oberoende av mig? El och internet mm på deras namn? De får öppna eget abonnemang?

Tips på hur jag hyr ut säkert mm?

Lägga ut på blocket eller finns det bättre seriösa sidor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-17 16:48
    Föreningen godkände inte att jag hyrde ut till företag för det skulle innebära att flera olika bodde i lägenheten då. Så jag måste hyra ut till privatpersoner. Tips kring det?

• Svar på tråden Hyra ut andra hand - vad ska jag tänka på?
  • Anonym (företag)

Jag hade hyrt ut till företag. De har råd att betala skador, de har råd att betala deposition och förskottshyra för flera månader. De är rädda om sitt rykte och tar ansvar. Du kan sätta upp en kravlista och lägga ut på Blocket. Men kolla på Blocket också ifall det är något välkänt företag som söker lägenhet till någon gästforskare eller liknande. Jag hade aldrig i livet hyrt ut till en privatperson. Många är inte rädda om andras grejer.

• Anonym (företag)

Tror jag missuppfattade annonsen. Men gå in på blocket.se, klicka på "företag" och "önskas hyra. Där finns annonser från företag som önskar hyra till anställda. Du kan också själv lägga ut på blocket och sätta som krav att det enbart är företag som får hyra och att företaget skriver på kontrakt och betalar hyran till dig. Du skall alltid själv se till att betala in din månadsavgift till brf så du har kontroll.

Jag tycker för enkelhetens skull att du själv står för el, internet etc  - så gör du påslag på hyran för det. 

• AndreaBD

Min dotter och hennes sambo behöver något nytt, eftersom de inte får vara kvar i sin nuvarande andra-hands. De är ordentliga, 22 och 24 år. Där hade inte hyresgästen tilllåtelse att hya ut i andra hand. Skicka gärna PM.

• smulpaj01

Jag brukar hyra ut via bostaddirekt.se

Tänk på att fota ALLT och om det är möblerat skriv en exakt inventeringslista som hyresgästen skriver på.

Ta minst 2 månadshyror i deposition.

Och ja, räkna med att saker går sönder, slits och försvinner!

Allra helst - hyr inte ut alls utan sälj

Var ligger lägenheten, hur stor och vad är hyran?

• riboflavin

-Inventarielista som signeras av bägge parter om du hyr ut möblerat/delvis möblerat (det försvann en dammsugare, en säng och ett utemöbelset för oss som hyresgästen aaaallldrrig hade sett röken av, men eftersom han faktiskt skrivit under på att dessa saker fanns vid inflytt fick han ersätta oss).

-Lämna din nya adress/kontaktuppgifter till föreningen.

-Se över ditt försäkringsskydd (förklara för ditt försäkringsbolag att du ska hyra ut och vara skriven på annan adress under tiden) och kräv att hyresgästen har egen hemförsäkring.

- Har du uteplats eller liknade glöm inte skriva i kontraktet hur dessa utrymmen ska skötas. Vi fick böter från föreningen för att hyresgästen ej skött trädgården, men eftersom vi angivit i kontraktet att han skulle sköta den så blev han i slutändan skyldig att betala.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Lägenhet)
    AndreaBD skrev 2018-05-17 10:49:51 följande:

Min dotter och hennes sambo behöver något nytt, eftersom de inte får vara kvar i sin nuvarande andra-hands. De är ordentliga, 22 och 24 år. Där hade inte hyresgästen tilllåtelse att hya ut i andra hand. Skicka gärna PM.

Jag har en stor fyra norr om Stockholm  och kommer hyra ut den för 19 500 kronor i månaden. Om det fortfarande är av intresse så kan jag PM.
  • Anonym (Lägenhet)
    smulpaj01 skrev 2018-05-17 12:32:29 följande:

Tänk på att fota ALLT och om det är möblerat skriv en exakt inventeringslista som hyresgästen skriver på.

Funkar inte att sälja nu. Mäklarna har sagt att det är dött och att jag inte kommer få det jag vill ha. Det har varit tomma visningar och går trögt. Så hyra ut är bättre men helst hade jag såklart velat sälja nu och fått allt gjort. 
  • Anonym (Lägenhet)
    smulpaj01 skrev 2018-05-17 12:32:29 följande:

Den är stor, 110 kvadrat och hyran ligger på cirka 5200. Men jag kommer hyra ut den delvis möblerad osv och för cirka 19500 kronor. Har sett andra fyror i samma område som hyr ut för 18-20 000. 
Svar på tråden Hyra ut andra hand - vad ska jag tänka på?