Tycker inte om min sambos son
Så många svart/vita människor det finns i denna värld.
Jag förstår dina känslor helt ts! Det är skitsvårt att hamna där du sitter just nu. Du behöver ta dig en ordentlig funderare kring hur du vill att livet ska fortskrida för dig själv och alla inblandade. Vad är viktigt för dig? Vad är viktigt för din sambo och för barnen? På vilka områden är du villig att kompromissa? Be din sambo ta sig en funderare också om hur han vill att livet i framtiden ska se ut. Ge varandra ett par dagar en vecka (fast tid) att själva tänka och sen pratar ni! Blir det upprörda känslor så ta en paus och börja om. Går inte det så boka familjerådgivning!
Min make (och får till våra barn) har ett barn sen tidigare med en extremt svår kvinna, som under barnets uppväxt (nu 20 år) dikterat alla villkor angående umgänge. Från typ födseln fram till hon börjat skolan fick han inte träffa henne alls. Sen fick dom till sist till ett umgängesschema som var till100% på moderns villkor. Typ "Om inte du lämnar jobbet genast för att skjutsa mig och dotter till affären för att köpa morötter så är du ett monster och får aldrig se henne igen!" Hon tog till alla fulknep i boken för att hålla min make platt på backen. Jag har under åren gjort mitt yttersta för att det ska fungera för alla inblandade, men utan större resultat. Eller jo, hon hade aldrig klarat skolan och fått jobb om vi inte funnits där för henne. Hon är en trasig själ min bonus pga sin sjuka mor.
Vad jag försöker säga här är att det är inte lätt när en förälder sätter sig på tvären. Du och sambon behöver vara överens om vad ni vill med livet för att det ska kunna fungera. Hur du än vänder dig framöver så kommer denna kvinna vara en del av resten av ditt liv. Önskar dig och hela familjen all lycka i framtiden!