Inlägg från: Anonym (Vuxnamänniskor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vuxnamänniskor)

Tycker inte om min sambos son

Skäms du inte, har man valt att ingå ett förhållande med någon som har barn får man acceptera barnet. Han älskar sitt barn mest utav allt precis som han älskar sin andra son han har med dig, ingen skillnad. Min bonusdottern är 10 år jag älskar henne precis lika mycket som min som och skulle aldrig vilja leva utan henne. Jag gör inte skillnad, kommer heller aldrig att göra skillnad. Det är inte barnets fel, ställ dig istället frågan vad du och barnets papp borde göra för honom!

Håller med dig, och tycker synd om TS självklart. Men denna lilla killen har inte valt denna situationen och man borde ställa sig frågan varför han agerar som han gör, tror inte han gör det utan någon anledning. Barnet kanske inte mår bra. Sedan behöver han kanske hjälp med sitt beteende absolut.

Anonym (Jadu) skrev 2018-05-21 21:15:14 följande:

Men jösses - ta av dig offerkoftan! Du är inget offer i detta utan DU har valt detta, det har inte den stackars pojken!

Du kan lätt åtgärda Ditt problem genom att flytta! Det valet har inte heller den stackars sonen utan han blir påtvingad dig!

Ta ett beslut, ta RÄTT beslut - flytta snarast!

Hur ska folk här hjälpa henne, är bättre att söka riktig hjälp hos folk som arbetar och är kunniga inom dessa områden. Här säger folk saker man ibland inte vill höra. Jag reagerade på hur hon i inlägget skrev jag gillar inte min sambos son, det är ett barn vi pratar om. Hur kan man ogilla ett oskyldigt barn som dessutom är hennes barns syskon.

Anonym (c) skrev 2018-05-21 21:50:59 följande:

Där hamnar alltså diskussionen för dig: håll käft eller flytta! Vem är det som ägnar sig åt att peka ut offer? Du har bestämt att det finns en stackars pojke och att han är ett offer. Några konkreta lösningar, förutom "håll käft eller flytta" har du inte. 

På vilket sätt hjälper det någon i den här historien? Du pekar ut ts som den som har gjort ett val. Vilka val har pojkens pappa gjort? Vilka val har pojkens mamma gjort? Vad har du att säga till dom? 

Kanske kommer ts att ta det val du förespråkar, så småningom, men alla är inte som du att de ger upp i första taget, en del försöker sträcka ut en hand och se om det kan finnas någon annan lösning innan man gör det som du förespråkar, nämligen att ge upp.

Ts har gjort ett val att starta en tråd på familjeliv. Vart pappan och mamman, och för all del pojken, vänder sig med sina problem, det vet inte du. Pojken kanske har kamrater som han kan prata med och kalla ts för både det ena och det andra, det vet inte du. 

Att man väljer att öppet tala om att man befinner sig i en situation som man varken tycker om eller vet hur man ska hantera innebär för den sakens skull inte att man är omedveten vilka val man har gjort och att man alltid har ett val att lämna. Men för den sakens skull kan man väl ändå få våga sig på att lyfta upp problemen till ytan och se om det kanske, kanske går att få en lösning på problemet, bara genom att prata om det. 

Om ts flyttar så kommer pojken fortfarande att ha samma mamma och samma pappa och vilka val de gör i framtiden och hur det påverkar honom vet inte du, det lär du ju inte få läsa om i den här tråden. Men du inbillar dig alltså att allt som behövs för att den här pojken ska få ett bättre liv är att ts flyttar ut så fort som möjligt.

Jag vet inte om du har missat det, men ts har ett barn ihop med pappan så det är inte som att hon kommer att försvinna helt och fullt ur pojkens liv bara för att hon flyttar.

TS tänker nog endast på sig själv, är så glad att jag aldrig haft några bonusföräldrar när jag läser sådant på internet, jag fåt ont i hjärtat. Hur kan man ogilla ett barn? Samtidigt vet jag att det finns bra bonusföräldrar, jag älskar mitt bonusbarn och har aldrig och kommer heller aldrig någonsin att göra skillnad. Har partner ett barn sedan innan får man acceptera barnet, annars behöver man inte inleda någonting. När hon fick veta det kunde hon faktiskt välja att säga nej. Tycker bara synd om den lilla oskyldiga pojken.

Anonym (....) skrev 2018-05-22 00:47:33 följande:

Håller verkligen med dig i allt. TS undviker att svara på sådana frågor och bara gnäller om hur synd det är om henne, verkligen ledsamt.

Har frågat flera ggr varför inget görs åt pojkens spelande, om det är någon som bryr sig om honom mm.

Vem har sagt att denna pojken är mera värd än hans bror ingen, men det är denna stackars pojken som blir drabbad inte din son. Att hans mamma valde att behålla sitt barn ska inte ens du yttra dig om, känner du mamman, vad vet du om hennes situation. Utan din karl borde tänkt på att ha skyddat sig, och visste du att han inte brydde sig om sin son, varför skaffade du då ett barn med honom. Det är precis samma sak som du anklagar hans mamma när hon valde att behålla sitt barn. Hennes son är förmodligen det bästa som har hänt både henne och hans far, och jag tror inte för en minut att dom ångrar sitt barn. Det är två som skapar ett barn, han satte sig själv i denna situationen och får göra det allra bästa för sin son nu.

Absolut finns det barn som har olika problem, men det finns alltid en anledning, alltid. Det är aldrig ett barns fel utan det är vuxna som ska se till att hjälpa barnet så att han blir en bättre person. Dem flesta 10 åringar är lata, vad förväntar du dig egentligen utav honom. Se på om några år när ditt barn är 10 som inte heller kommer att vara felfri tro mig.

Om hans mamma nu är som du beskriver så visa en bonusmamma roll och finns där för honom han är trots allt ditt barns bror, ditt barns allt.

FrozenGarden skrev 2018-05-22 12:46:42 följande:

Skulle någon säga att de inte gillar mitt barn så är det helt okej. Man kan inte klicka med alla. Oavsett om det är ett barn. Alla barn är för den delen inte så oskyldiga heller. Ingen av er är här och ser situationen objektivt utan reagerar enbart på hur jag valt att uttrycka mig i ett forum. Att uttrycka sig här ger utlopp för frustration men det betyder inte heller att jag uttrycker mig på det viset hemma. Det är inte som att jag vägrar svara pojken när han pratar och bara fnyser eller något. Jag säger ingenting till honom om han rör saker. Dels av rädsla att överreagera och dels för att jag inte känner att det är min plats att säga något. Ja jag har svårt att ta kontakt med honom men jag har aldrig aktivt gjort något för att visa honom att han inte är välkommen. Och jag ser inga tecken på att han inte skulle känna sig välkommen heller. Att han har keps vid matbordet är inte för att han inte vill behöva se oss. För vi pratar vid matbordet. Att jag tycker han är lat är inte bara min åsikt för både hans egen mor och utomstående har uttryckt samma sak. Hans mamma har också sagt att han är uppkäftig hemma mot henne och att hon ibland uppfattar honom som manipulerande. Som sagt gör jag ingenting öppet för att visa pojken att jag inte gillar honom. Det är en känsla jag har. Och det fungerade bättre för några år sen men har blivit sämre med tiden. Och nej det finns ingen skilsmässa att ta hänsyn till. Mamman var i början av sin graviditet när de gick isär. Han har aldrig levt ihop med båda sina föräldrar. Att hon valde att behålla ett barn som blev till första kvällen med en man hon inte kände något vidare säger en hel del om hennes karaktär också. Min son har båda sina föräldrar och varför ska vi gå isär så det drabbar honom? Det är som att säga att den första sonen är värd mer än den andra då. Min sambo är fullt medveten hur jag känner och har inga planer på att lämna. För som sagt behandlar jag inte pojken illa och det finns ingen som säger att det inte kan bli bättre. Även min sambo kan tycka att pojken är påfrestande. Vissa barn är det. Alla barn är olika. Alla barn är inte söta små oskyldiga offer. Jag säger inte att jag är ett offer. Jag ventilerar mina känslor. Det är ingen som under alla dessa år reagerat på att jag skulle bete mig på ett visst sätt mot pojken för det är inget som syns utåt. Hans mamma och jag har väldigt olika syn på föräldraskap. Hon prioriterar inredning och skönhet över att hålla löften till sina barn (Ja hon har ett barn till). Jag prioriterar annorlunda. Jag håller mina löften. Även till den här pojken. För att jag vet själv hur det är att bli sviken av sina föräldrar. Jag inkluderar honom i våra semestrar och har jag sagt att vi ska göra något så gör vi det. Hans mamma gör precis tvärtom. Men det är JAG som är den stora boven i dramat?

Håller med dig. Klart det är jobbigt för er alla, men hur tror du det är för den lilla pojken, ni är trots allt vuxna han är bara ett barn. Diagnoser är ingen ursäkt, finns hjälp att få för sina diagnoser. Och är man inte kapabel att ta hand om ett barn ska man låta bli att skaffa barn. Har själv adhd men det gör mig inte till en sämre förälder/bonusförälder.

Anonym (....) skrev 2018-05-22 13:04:27 följande:

Det är nog ingen som tvivlar på att det kan vara jobbigt, men din rubrik är ju att du inte tycker om barnet och det lägger all skuld på honom. Han är ju just ett barn och ni är de vuxna, som på ett eller annat sätt ska guida honom genom livet och därmed måste ni försöka lösa denna situation innan det blir värre. Pappan verkar ju göra 0 åt saken, varför ligger inga av dina bekymmer där??

Om pojken nu är besvärlig eller manipulerande, så behövs det ju insatser innan han blir vuxen!

Jag blir ändå glad att det är så många som tänker på pojken i första hand, för det är så det ska vara. Han är ju som många också nämnt den som fått anpassa sig mest och som inte har rätta verktygen för det eftersom han är ett BARN.

Det tror jag inte att hon menar, självklart ska inte en 1 åring och en 10 åring ha samma regler. Men samma respekt och ödmjukhet är det minsta man kan visa. r

Tow2Mater skrev 2018-05-22 21:10:38 följande:

Du menar en 1-åring och en 10-åring ska ha samma regler??

Och när val 1-åringen är stor nog att falla, typ 4, kommer ju den aldre vara 14. Helt olika regler kommer ju naturlig gälla.

Svar på tråden Tycker inte om min sambos son