Inlägg från: Anonym (fattar inte riktigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fattar inte riktigt)

Min flickvän firar inte högtider

Min flickvän sedan 8 månader ungefär verkar ha någon konstig aversion mot högtider. Jag frågade var hon skulle vara över julfirandet, då svarade hon att hon inte firar jul, så hon skulle jobba. Påsken lika så. Jag frågade om vi skulle åka någonstans och äta våfflor på vårfrudagen, inte så mycket till högtid kanske, men icke.  Nu frågade jag om midsommarafton och hon sa att hon inte firar midsommar heller. Jag frågade varför inte och då sa hon att hon firar stånden och jämningarna och några andra strödagar som jag inte vet något om. Jag blev lite frustrerad så jag sa bara ok vi får göra det tillsammans nån gång och sen lade jag på. Efteråt kom jag på att jag inte ens vet vad hon menar med stånden och jämningarna. 

Är det någon som vet vad hon menade och om det är någon religion som firar det, och några strödagar? Jag vill så klart fråga henne, men det känns lite som att hon avvisar det här med högtider så om jag vet lite mer kanske jag har en öppning att prata med henne om.

• Svar på tråden Min flickvän firar inte högtider

Tack för svar. Asatro/fornsed hade jag inte en tanke på, tror folk fortfarande på sånt?

DeathByPickles, jag känner henne väl i övrigt, men just folks tro och högtider kan ju vara lite känsliga att ta upp.

Annabellelee, hon har inget vidare förhållande till sin familj. När de flyttade från Sverige stannade hon kvar själv, sjutton år gammal. Hon är ganska lack på dem.

elyse skrev 2018-05-19 23:36:00 följande:
    Är det inte där skon klämmer då? Jag kan inte heller påstå att min familj "firar" olika högtider utan passar på att ha det trevligt ihop eftersom vi alla är lediga...
    Kanske men jag har mer fått intrycket att hon knappt ens vet vad jul och påsk är för något. Hon såg väldigt oförstående ut när jag frågade om julen, som om hon var tvungen att tänka efter vad jag menade.
    AndreaBD skrev 2018-05-19 23:40:18 följande:
    Generellt är det ju Jehovas vittnen som inte firar jul, födelsedagar, m.m.
    Fast födelsedagar firar hon. Hon ska till och med fira sin farmors födelsedag och farmor har varit död i 8 år. Jag vet för jag var med henne på HM och köpte en klänning som hon ska ha på sin farmors födelsedag och när jagf rågade hur gammal hennes farmor var så berättade hon det.
    DeathByPickles skrev 2018-05-19 23:59:27 följande:

Hahaha, på riktigt? Är inte det något av de mest fundamentala sakerna man tar upp med en människa innan/medan man inleder ett förhållande? Religion och livsåskådning. 

Och vad är det som är så jobbigt med att fråga "Jaha? Du firrar dittan och datten - hur går det till?"

Att därtill inte  veta att farmor är död efter några månaders förhållande....? 
    Jag tror att ni behöver spendera lite partid tillsammas, prata om saker och ting och lära känna varandra. 

Vi kanske har väct upp i olika kulturer du och ja. Jag fick lära mig att det man ska vara allra försiktigast med att ta upp är religion och politik. Dessutom är religion inte direkt något inslag i mitt liv förutom högtider, och det är ju där jag stött på något nytt.

Som sagt blev jag aningens frustrerad, så jag frågade ingenting idag när jag fick höra detta över telefon för bokstavligen en timme sen.

Jasså, du visste om din pojk- eller flickväns mor- och farföräldrars existens 8 månader efter ni träffats? Sköt för dig då.
    Anonym (D) skrev 2018-05-20 12:24:23 följande:
    Vad är känsligt med högtider?

Så hon jobbade hela julen, hon träffade inga släktingar, åt ingen julmat, eller köpte/fick julklappar?
    Det finns ju de som blir väldigt agressiva eller defensiva när man tar upp det där med religion.

Ja, hon jobbade hela julen.
    s0me1ne skrev 2018-05-20 12:26:34 följande:

Lite lustigt att hävda att man firar stånden men inte fira midsommar. Det är ju just firandet av det...

Är hon persier eller iranier? De firar ju dessa högtider rätt hårt. 

Hon förklarade idag att vi firar midsommar på fel dag.

Hon är svenska så vitt jag vet. Kanske har hon lite norska också.
    Anonym (Häxa) skrev 2018-05-20 12:32:21 följande:

Hej! Det låter som om din tjej är pagan precis som jag. Det betyder inte att hon är häxa (fast jag är det) eller att hon praktiserar Wicca (snälla folk, Wicca är inte allt och alla som de flesta verkar tro), asatro, hederlig witchcraft eller druidism. Pagan är ett samlingsord för naturbaserade religioner och kulturer som funnits längre än alla de kända religionerna (abrahamistiska) som de flesta är kunniga om idag.

Våra högtider heter sabbaths och esbats och de är ofta utsatta på ungefär samma dagar som de kristna högtiderna (då kristendomen tog våra högtider och gjorde det till sina egna med kristen mening). Våran högtidskalender kallas för ?the wheel of the year? och det är mycket jämningar och stånddagar. T.ex Yule som är Jul för de kristna som är vintersolståndet (sker ofta den 21:a och inte den 24:e). Andra likheter är Beltane som är Valborg i Sverige, Ostara som är påsk i Sverige, Litha som är midsommar (midsommar är en gammal pagan tradition och stången symboliserar Gudens kuk och man firar fertiliteten), Samhain som är Halloween för er osv. Det finns några fler! Som sagt att hon inte firar de kristna högtiderna är inte alls konstigt. Dagarna är inte riktigt desamma för det mesta. Personligen firar jag både mina sabbaths och esbats och de ?kristna? högtiderna som min familj firar. Jag lägger dock inte någon tanke i de kristna högtiderna då jag inte relaterar till dem, men de hedniska högtiderna är väldigt spirituella för mig. Tack och bock! :)

När jag läste detta så tänkte jag att det kanske stämmer. Det låter lite som det kunde vara det. Men jag vet inte. Jag frågade henne idag om hon kanske trodde på någon mindre vanlig religion eftersom hon har inställningen till kristna högtider som hon har men hon ville inte riktigt svara på det. Jag vet inte om hon är rädd för att bli dömd för sin religion eller om hon inte bryr sig om religioner eller om hon tycker att religioner är fel eller dåligt eller fånigt eller något.

Denna biten om henne är som ett stort, intressant mysterium.
Svar på tråden Min flickvän firar inte högtider