• Anonym (fattar inte riktigt)

Min flickvän firar inte högtider

Min flickvän sedan 8 månader ungefär verkar ha någon konstig aversion mot högtider. Jag frågade var hon skulle vara över julfirandet, då svarade hon att hon inte firar jul, så hon skulle jobba. Påsken lika så. Jag frågade om vi skulle åka någonstans och äta våfflor på vårfrudagen, inte så mycket till högtid kanske, men icke.  Nu frågade jag om midsommarafton och hon sa att hon inte firar midsommar heller. Jag frågade varför inte och då sa hon att hon firar stånden och jämningarna och några andra strödagar som jag inte vet något om. Jag blev lite frustrerad så jag sa bara ok vi får göra det tillsammans nån gång och sen lade jag på. Efteråt kom jag på att jag inte ens vet vad hon menar med stånden och jämningarna. 

Är det någon som vet vad hon menade och om det är någon religion som firar det, och några strödagar? Jag vill så klart fråga henne, men det känns lite som att hon avvisar det här med högtider så om jag vet lite mer kanske jag har en öppning att prata med henne om.

• Svar på tråden Min flickvän firar inte högtider
  • Carambolan

Folk som håller på med wicca eller fornsed brukar ha blot vid vårdagjämning, vintersolstånd, etc.

• Meriall

Midvintersolstånd, midsommarsolstånd, vårdagjämningen, höstdagjämningen.

Låter lite som asatro, enda jag kan komma på som firar bara dem.

• DeathByPickles

Hon kanske har en aversion mot kristna firanden. Jag kör inte heller på jul eller påsk. ;) 

Tror hur som helst att det mest okomplicerade vore att fråga henne. Åtta månader liksom, kanske dags att lära känna varandra nu?

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • annabellelee

Jag antar att hon menar sommar- och vintersolståndet samt vår- och höstdagjämningen. Mig veterligen finns ingen religion som firar dessa, så jag tror hon skämtade.

Vilket förhållande har hon till sin familj? Kan det finnas något i hennes historia som gör att hon har dåliga minnen från högtider och därför inte vill fira dem?

Tack för svar. Asatro/fornsed hade jag inte en tanke på, tror folk fortfarande på sånt?

DeathByPickles, jag känner henne väl i övrigt, men just folks tro och högtider kan ju vara lite känsliga att ta upp.

Annabellelee, hon har inget vidare förhållande till sin familj. När de flyttade från Sverige stannade hon kvar själv, sjutton år gammal. Hon är ganska lack på dem.

• elyse
    Anonym (fattar inte riktigt) skrev 2018-05-19 23:30:05 följande:

Annabellelee, hon har inget vidare förhållande till sin familj. När de flyttade från Sverige stannade hon kvar själv, sjutton år gammal. Hon är ganska lack på dem.

Är det inte där skon klämmer då? Jag kan inte heller påstå att min familj "firar" olika högtider utan passar på att ha det trevligt ihop eftersom vi alla är lediga...
  • AndreaBD
    Anonym (fattar inte riktigt) skrev 2018-05-19 23:17:32 följande:

Min flickvän sedan 8 månader ungefär verkar ha någon konstig aversion mot högtider. Jag frågade var hon skulle vara över julfirandet, då svarade hon att hon inte firar jul, så hon skulle jobba. Påsken lika så. Jag frågade om vi skulle åka någonstans och äta våfflor på vårfrudagen, inte så mycket till högtid kanske, men icke.  Nu frågade jag om midsommarafton och hon sa att hon inte firar midsommar heller. Jag frågade varför inte och då sa hon att hon firar stånden och jämningarna och några andra strödagar som jag inte vet något om. Jag blev lite frustrerad så jag sa bara ok vi får göra det tillsammans nån gång och sen lade jag på. Efteråt kom jag på att jag inte ens vet vad hon menar med stånden och jämningarna. 

Är det någon som vet vad hon menade och om det är någon religion som firar det, och några strödagar? Jag vill så klart fråga henne, men det känns lite som att hon avvisar det här med högtider så om jag vet lite mer kanske jag har en öppning att prata med henne om.

Generellt är det ju Jehovas vittnen som inte firar jul, födelsedagar, m.m.
    elyse skrev 2018-05-19 23:36:00 följande:
    Är det inte där skon klämmer då? Jag kan inte heller påstå att min familj "firar" olika högtider utan passar på att ha det trevligt ihop eftersom vi alla är lediga...
    Kanske men jag har mer fått intrycket att hon knappt ens vet vad jul och påsk är för något. Hon såg väldigt oförstående ut när jag frågade om julen, som om hon var tvungen att tänka efter vad jag menade.
    AndreaBD skrev 2018-05-19 23:40:18 följande:
    Generellt är det ju Jehovas vittnen som inte firar jul, födelsedagar, m.m.
    Fast födelsedagar firar hon. Hon ska till och med fira sin farmors födelsedag och farmor har varit död i 8 år. Jag vet för jag var med henne på HM och köpte en klänning som hon ska ha på sin farmors födelsedag och när jagf rågade hur gammal hennes farmor var så berättade hon det.
Svar på tråden Min flickvän firar inte högtider