• Sharper

Rimligt att kräva eget sovrum?

Lång historia kort.. Jag snarkar så sambon inte kan somna, ganska ofta. Jag hamnar på soffan och fram till för ett tag sen funkade det. Men nu har jag börjat få ont i ryggen av soffan och kan inte sova. Till råga på allt är det ek turbulent tid för sambons barn och de har sista tiden fått svårt att somna och någon gång hamnat i vår säng = jag får flytta på mig. Notera att sambon ALDRIG skulle flytta på sig så för mina barn (har försökt vid något tillfälle men slutat med att vi två fått sova på soffan). Sambon kan inte sova på soffan då han behöver både knäpptyst och kolsvart runt om sig för att kunna somna.

Så, jag funderar på att kräva att hans barn delar rum om detta ska fortsätta och att jag får "eget" sovrum där det finns säng och sådär färdigt så jag slipper springa med täcke och kudde hela tiden. Notera att mina barn redan delar rum då det inte finns ett rum per barn. Sambons barn är 8 och 10 år (kille och tjej).

• Svar på tråden Rimligt att kräva eget sovrum?
  • Sharper
    GGN skrev 2018-05-21 15:17:03 följande:

Så stora barn ska väl inte behöva sova hos pappan??

Finns anledning till oroligheterna.
  • Sharper
    Poppy75 skrev 2018-05-21 15:42:03 följande:

Det lå er som att det är hans lägenhet och att du bor där på nåder. Leta efter ett eget boende, det är dåligt för själen att inte känna sig välkommen och värderad i sitt eget hem.

Vi bor på hans gård, eller den va hans från början. Jag skulle aldrig få för mig att flytta. Vi har bara detta lilla problem.
  • sandlilja

Köp en skön säng och ställ i vardagsrummet hur trångt det än blir. Den vuxne som lägger sej sist lägger sej där. Vi bodde i en tvåa när första barnet sov fruktansvärt dåligt, då hade vi en säng i vardagsrummet för att en i taget skulle få sova bra och yes det var trångt och fult men sova är så viktigt.

• EnGladPingvin

Nej, jag tycker inte det är rätt att du ska flytta dig om det innebär att du sover dåligt och får ryggproblem. Han borde bry sig om hur du mår. Har hans barn behov att sova nära honom investera i en extra säng eller en stor säng i deras rum. Så kan han sova för när det behövs. Du ska inte köras iväg från din säng.

• Sharper
    sandlilja skrev 2018-05-21 17:26:29 följande:

Köp en skön säng och ställ i vardagsrummet hur trångt det än blir. Den vuxne som lägger sej sist lägger sej där. Vi bodde i en tvåa när första barnet sov fruktansvärt dåligt, då hade vi en säng i vardagsrummet för att en i taget skulle få sova bra och yes det var trångt och fult men sova är så viktigt.

Skulle aldrig gå med en extra säng där. Möjligtvis i hans sons rum men som sagt han e benhård på att han inte flyttar sig. Därav att jag behöver vara benhård också
  • Almina
    Sharper skrev 2018-05-21 15:12:34 följande:

Jag får sova i den säng som är ledig när situationen är som den e. Just nu iallafall.

Men köp en ordentlig säng till dig att ha i 8-åringens rum. Sen kan ju 8-åringen få ha kvar sitt rum på dagen ändå men sova hos pappan på natten. Då är väl problemen med snarkning och barn ivägen löst i alla fall. Sen när det lugnar ner sig för barnen kan ni ju flytta tillbaka igen.
  • Sharper
    Almina skrev 2018-05-21 19:03:01 följande:

Men köp en ordentlig säng till dig att ha i 8-åringens rum. Sen kan ju 8-åringen få ha kvar sitt rum på dagen ändå men sova hos pappan på natten. Då är väl problemen med snarkning och barn ivägen löst i alla fall. Sen när det lugnar ner sig för barnen kan ni ju flytta tillbaka igen.

I 8-åringens rum är de inga problem att sova. Men inte alltid det är han som behöver/vill sova hos pappa. Han har nämligen en 120-säng som jag inte får ont i ryggen av. Men sen vill inte sambon ha barnen hos sig jämt i sängen utan enbart vid nödfall så att säga och helst inte då heller. Men nu är situationen som den är.
  • sandlilja

Sharper skrev 2018-05-21 18:58:56 följande:[/quote-nick]Skulle aldrig gå med en extra säng där. Möjligtvis i hans sons rum men som sagt han e benhård på att han inte flyttar sig. Därav att jag behöver vara benhård också[/quote]

Vem skulle inte gå med på en säng i vardagsrummet , du eller han? Varför inte?

• Almina
    Sharper skrev 2018-05-21 19:10:19 följande:

I 8-åringens rum är de inga problem att sova. Men inte alltid det är han som behöver/vill sova hos pappa. Han har nämligen en 120-säng som jag inte får ont i ryggen av. Men sen vill inte sambon ha barnen hos sig jämt i sängen utan enbart vid nödfall så att säga och helst inte då heller. Men nu är situationen som den är.

Skulle det funka att ställa in en extra säng i något av 8-åringens eller 10-åringens rum? Så får de dela rum under natten, men kan ha egna rum under dagen. Och att du sover i det andra rummet. Och så klart ha en säng där som du inte får ont i ryggen av.
  • Sharper
    sandlilja skrev 2018-05-21 19:42:04 följande:

Sharper skrev 2018-05-21 18:58:56 följande:[/quote-nick]Skulle aldrig gå med en extra säng där. Möjligtvis i hans sons rum men som sagt han e benhård på att han inte flyttar sig. Därav att jag behöver vara benhård också

Vem skulle inte gå med på en säng i vardagsrummet , du eller han? Varför inte?[/quote]

Jag menar att det inte skulle funka. Vi är 6 personer totalt varav min lilla på 2 år. En till säng i vardagsrummet skulle innebära mycket mer jobb på dagen.
  • Bibbidi

Bäddsoffa/ utdragen säng under soffan och turas om att sova i den? Kolsvart rum går att lösa med tjocka gardiner eller persienner. 

• EnGladPingvin

"Han vill, han säger, han vägrar...." Dags att sätta ner foten. Det är hans barn som har behov att sova nära honom. Det är han som ska lösa det så att även du får sova bra.

Svar på tråden Rimligt att kräva eget sovrum?