• Sharper

Rimligt att kräva eget sovrum?

Lång historia kort.. Jag snarkar så sambon inte kan somna, ganska ofta. Jag hamnar på soffan och fram till för ett tag sen funkade det. Men nu har jag börjat få ont i ryggen av soffan och kan inte sova. Till råga på allt är det ek turbulent tid för sambons barn och de har sista tiden fått svårt att somna och någon gång hamnat i vår säng = jag får flytta på mig. Notera att sambon ALDRIG skulle flytta på sig så för mina barn (har försökt vid något tillfälle men slutat med att vi två fått sova på soffan). Sambon kan inte sova på soffan då han behöver både knäpptyst och kolsvart runt om sig för att kunna somna.

Så, jag funderar på att kräva att hans barn delar rum om detta ska fortsätta och att jag får "eget" sovrum där det finns säng och sådär färdigt så jag slipper springa med täcke och kudde hela tiden. Notera att mina barn redan delar rum då det inte finns ett rum per barn. Sambons barn är 8 och 10 år (kille och tjej).

• Svar på tråden Rimligt att kräva eget sovrum?
  • Almina
    Sharper skrev 2018-05-21 06:10:44 följande:

Jag kan gå med på att vara uppe 1 timme längre så han kan somna (det är insomningen som är problemet) och sen lägga mig. Men det går inte om något av barnen fått lägga sig bredvid.

Kan du inte ta barnets säng om det lagt sig bredvid din sambo?
  • BeautifulLiz

Det kan du absolut kräva. Att aldrig få sova ostört tar knäcken på den starkaste.

Jag och sambon har varsitt sovrum, just på grund av snarkning. Jag har dessutom svårt att sova med någon då alla småljud och rörelser väcker mig och jag har svårt att somna om.

• Sharper
    Almina skrev 2018-05-21 11:08:10 följande:

Kan du inte ta barnets säng om det lagt sig bredvid din sambo?

Är de bonusdottern får jag ont i ryggen av hennes säng. Dessutom är det en principsak också, han vägrar flytta på sig om mina barn någon gång skulle behöva ligga bredvid mig.
  • Almina
    Sharper skrev 2018-05-21 13:47:34 följande:

Är de bonusdottern får jag ont i ryggen av hennes säng. Dessutom är det en principsak också, han vägrar flytta på sig om mina barn någon gång skulle behöva ligga bredvid mig.

Barnets säng skulle ju iofs gå att byta ut.

Men jag håller med om att ni måste ha samma "regler". Dvs om hans barn har "rätt" att köra ut dig från er säng, så måste dina barn kunna köra ut sambon. Hur motiverar sambon att du ska flytta dig för hans barn samtidigt som han vägrar flytta sig för dina?
  • zdudmwml

Turas om att sova i sängen och investera i en tältsäng. När det är din tur att sova i sängen kan ni ställa in tältsängen i någon av bonusarnas rum så får din sambo sova där.

• Sharper
    Almina skrev 2018-05-21 13:57:02 följande:

Barnets säng skulle ju iofs gå att byta ut.

Men jag håller med om att ni måste ha samma "regler". Dvs om hans barn har "rätt" att köra ut dig från er säng, så måste dina barn kunna köra ut sambon. Hur motiverar sambon att du ska flytta dig för hans barn samtidigt som han vägrar flytta sig för dina?

Att situationen är komplicerad just nu. Och ja jag har förståelse för det. Exfrun bråkar något hemskt. Men inte så ofta som de blivit nu att de ska sova där och jag ska flytta på mig.
  • Almina
    Sharper skrev 2018-05-21 14:23:30 följande:

Att situationen är komplicerad just nu. Och ja jag har förståelse för det. Exfrun bråkar något hemskt. Men inte så ofta som de blivit nu att de ska sova där och jag ska flytta på mig.

Ok. Hur tycker sambon att ni ska lösa det då? Tycker han att du ska få din nattsömn förstörd?

Din man kanske skulle kunna dela rum med sin dotter ett tag. Dvs ställa in en säng till där, om det är något tillfälligt.
  • Sharper
    Almina skrev 2018-05-21 14:34:52 följande:

Ok. Hur tycker sambon att ni ska lösa det då? Tycker han att du ska få din nattsömn förstörd?

Din man kanske skulle kunna dela rum med sin dotter ett tag. Dvs ställa in en säng till där, om det är något tillfälligt.

Jag får sova i den säng som är ledig när situationen är som den e. Just nu iallafall.
  • GGN

Så stora barn ska väl inte behöva sova hos pappan??

• Poppy75

Det lå er som att det är hans lägenhet och att du bor där på nåder. Leta efter ett eget boende, det är dåligt för själen att inte känna sig välkommen och värderad i sitt eget hem.

Svar på tråden Rimligt att kräva eget sovrum?