• Anonym (Ledsen mamma)

Säga upp sjukskriven

Skriver åt en bekant som inte har fl.

Dom sitter i ett dilemma och måste säga upp en ass som varit långtidssjukskriven för deras barn.

Hen har varit bra på alla sätt inge fel på hen.

Men när de försökt anställa andra på sjukvick så tackar dom nej när dom inte får fast tjänst.

Familjen står maktlös och fk börjar snoza när så många timmar hänger i luften hemsk sitts för familjen och behöva göra ett sånt beslut för alla parter.

Nån som varit i samma sitts?

• Svar på tråden Säga upp sjukskriven
  • Kjell2

Svårt att säga upp någon pga sjukdom. Behövs vanligvis att man jobbat med rehab, omplacering odyl ett tag.

• Anonym (Ledsen mamma)

Tydligen inte om man arbetar som personlig assistent.

• Kjell2
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2018-05-23 07:15:04 följande:

Då så, vad är problemet? Säg upp och gå vidare.
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2018-05-23 07:15:04 följande:

Då så. Vad är problemet? Säg upp och gå vidare.
  • Anonym (Ledsen mamma)

Anledningen jag skrev åt kompisen va att hen undra om nån varit i samma sitts.

• Anonym (??)

Har de ett assistansbolag?

• Anonym (Duplo)
    Anonym (??) skrev 2018-05-23 07:27:42 följande:

Skulle precis fråga, antar att de anställer själva baserat på TS frågeställning, men kan de kontakta ett assistentbolag och be dem om en vikarie?
  • Anonym (Q)

Det går ju att bli uppsagd pga arbetsbrist. Men då får arbetsgivaren inte anställa någon för samma tjänst på 6 månader (har jag för mig att det är).

Att bli uppsagd pga sjukdom funkar inte. Jag tycker att din vän ska stämma dem. Eller kontakta facket så att de kan hjälpa till att gå vidare med en stämningsansökan

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (??) skrev 2018-05-23 07:27:42 följande:

Ja det har dom.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Q) skrev 2018-05-23 08:07:34 följande:

Det går ju att bli uppsagd pga arbetsbrist. Men då får arbetsgivaren inte anställa någon för samma tjänst på 6 månader (har jag för mig att det är).

Att bli uppsagd pga sjukdom funkar inte. Jag tycker att din vän ska stämma dem. Eller kontakta facket så att de kan hjälpa till att gå vidare med en stämningsansökan

Klart de måste få in nån som kan arbeta alla timmar som hänger i luften. Barnen kan bli av med timmar när dom inte brukas och de vore förödande för barnen även om en assistent är sjukskriven och inte kommer bli friskt på lååång tid.

Vad ska dom välja? Är ju som att välja mellan pest eller kolera.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2018-05-23 09:37:39 följande:

Klart de måste få in nån som kan arbeta alla timmar som hänger i luften. Barnen kan bli av med timmar när dom inte brukas och de vore förödande för barnen även om en assistent är sjukskriven och inte kommer bli friskt på lååång tid.

Vad ska dom välja? Är ju som att välja mellan pest eller kolera.

Just ja, nu blandade jag ihop det, din kompis har ju inte blivit uppsagd..

Jodå, det är bara att ligga på och försöka få in en vikarie. För personen som är sjukskriven kan bara bli uppsagd om det är så att denne begått tjänstefel. Att vara sjuk är inget tjänstefel.
Svar på tråden Säga upp sjukskriven