• Anonym (Hm)

    Känslig tjej

    Dejtar en tjej som är otroligt känslig. Tar minsta lilla grej personligt. Vet inte riktigt hur jag ska hantera henne och det börjar bli lite jobbigt. Nån som kan ge mig nått förslag? Vill inte vara elak mot henne.

  • Svar på tråden Känslig tjej
  • Anonym (Cassie)

    Är hon medveten om att hon är känslig? Är ni överens om att hon är känslig, eller är det din tolkning?
    Är så klart jättejobbigt att vara ihop med en människa som tolkar även de godaste intentioner som negativ kritik eller att man är elak. Om hon är jättekänslig så behöver hon väl jobba med sig själv och sin självkänsla, är nog inte så mycket du kan göra!

  • Nimzay

    Är hon lättkränkt eller är hon riktigt allmänt sensitivt känslig (eller hur man nu ska säga)?

    Vilket fall som helst, om hon nu är så känslig och tar väldigt mycket personligt har hon kanske en del att jobba med hos sig själv. Menar jag kan själv vara oerhört känslig och ta saker väldigt personligt och jag har nog en hel del att jobba med egentligen. Det du kan göra är väl i så fall att vara stöttande och förstående men samtidigt sätta en del gränser...eller nåt

  • Anonym (En annan känslig tjej)

    Jag själv är en väldigt känslig tjej, jag har svårt att ta emot kritik utan att känna mig som ett litet barn som vill börja storböla. Jag hade inte märkt det särskilt mycket innan jag blev tillsammans med min man. Han är helt tvärtemot, väldigt rak på sak och inte alls blyg med att kritisera andra, och han ger mig ofta små anmärkningar för minsta lilla grej, som jag ofta tar illa upp för... Sen blir han sur för att jag tar illa upp för något han egentligen menade väl med.

    Jag vet att det inte alltid är lätt att leva med överkänsliga personer, men det jag kunde tipsa dig om är att allt beror på tillfället och på tonfallet. Kommer det starkt ut "Varför gör du sådär?!!!!" har jag lätt för att typ börja böla, men om man lugnt och svagt säger i stil med "Gumman, jag skulle uppskatta om du inte gjorde så där i fortsättningen, eftersom..." så har i varje fall jag lättare att ta in det. Jag vet att det är svårt i stundens hetta om man blir arg och spontant höjer rösten, men med några djupa andetag och lite ansträngning kan det göra skillnad.

    Och jag tror också att det är något som känsliga behöver jobba med sig själv med. Att få mer skinn på näsan och inte ta till sig allt så personligt. Men med det behövs också en förstående omgivning.

Svar på tråden Känslig tjej