• Anonym (Ts)

Tips på dom nyttigaste grönsakerna!

Är gravid i vecka 23 och har hittills varit väldigt dålig på att äta grönsaker , så nu vill jag börja äta mer grönsaker och vill gärna ha tips på grönsaker som är nyttigast att äta ? Är gurka nyttigt eller innehåller det mest vatten?

• Svar på tråden Tips på dom nyttigaste grönsakerna!
  • Anonym (Grönt)

Grattis till graviditeten!

Broccoli och spenat är superbra, grönkål likaså.

Mitt tips är att göra smoothie av dessa, blanda i banan och färskpressat äpple och citron.

För mig var det iaf enklare än att sitta och äta stora mängder gröna grönsaker.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Grönt) skrev 2018-05-23 10:52:56 följande:

Grattis till graviditeten!

Broccoli och spenat är superbra, grönkål likaså.

Mitt tips är att göra smoothie av dessa, blanda i banan och färskpressat äpple och citron.

För mig var det iaf enklare än att sitta och äta stora mängder gröna grönsaker.

Tack så mycket (: jag har ingen mixer men det får jag skaffa. Är röd paprika och tomater nyttigt?
  • OlgaElvira

Ja, gurka innehåller mycket vatten och det är bra att få i dig. Dessutom innehåller det flera viktiga mineraler och fibrer. Broccoli innehåller mycket nyttig mineraler, fibrer, järn, B-och K-vitamin.

För att få i sig så mycket som möjligt av det nyttiga i grönsaker, tänk färger. Försök få till en så färgrik måltid som möjligt.

Hur du äter dem är inte viktigt, kokta, stekta, i gryta, råa, i en smoothie huvudsaken att du får i dig dem.

Och för att lugna dig lite, ditt barn får i sig det som behövs. Även om du äter mycket dåligt då ser naturen till att barnet får sitt. Det kan bli du som får problem om du äter extremt dåligt.

Erfarenhet från mig som levde på rostat bröd och mineralvatten stor del av graviditeten. Fick ett normalstort och friskt barn.

• Anonym (Vera)

Grönkål, broccoli, ärtor osv innehåller massor av vitaminer. Men du ska ju tycka om dom också. Det allra bästa är omväxling. Det finns tabeller med vitamininnehåll på många sidor på nätet bl.a livsmedelsverket men om du hatar grönkål så hjälper det knappast. Gurka hör inte till de vitaminrikaste men de är fräscha och goda och kanske kan hjälpa dej in i ditt nya grönsaksliv.

• Anonym (Ts)
    OlgaElvira skrev 2018-05-23 10:58:49 följande:

Ja, gurka innehåller mycket vatten och det är bra att få i dig. Dessutom innehåller det flera viktiga mineraler och fibrer. Broccoli innehåller mycket nyttig mineraler, fibrer, järn, B-och K-vitamin.

För att få i sig så mycket som möjligt av det nyttiga i grönsaker, tänk färger. Försök få till en så färgrik måltid som möjligt.

Hur du äter dem är inte viktigt, kokta, stekta, i gryta, råa, i en smoothie huvudsaken att du får i dig dem.

Och för att lugna dig lite, ditt barn får i sig det som behövs. Även om du äter mycket dåligt då ser naturen till att barnet får sitt. Det kan bli du som får problem om du äter extremt dåligt.

Erfarenhet från mig som levde på rostat bröd och mineralvatten stor del av graviditeten. Fick ett normalstort och friskt barn.

Levde du på det hela graviditeten ?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Vera) skrev 2018-05-23 11:00:42 följande:

Grönkål, broccoli, ärtor osv innehåller massor av vitaminer. Men du ska ju tycka om dom också. Det allra bästa är omväxling. Det finns tabeller med vitamininnehåll på många sidor på nätet bl.a livsmedelsverket men om du hatar grönkål så hjälper det knappast. Gurka hör inte till de vitaminrikaste men de är fräscha och goda och kanske kan hjälpa dej in i ditt nya grönsaksliv.

Har bara ätit typ tomater och röd paprika den senaste tiden . Är väldigt dålig på att välja grönsaker som både är nyttiga och billiga. Jag gillar kiwi, passionsfrukt och alla såna dyra frukter så det blir ju väldigt dyrt om man ska äta det varje dag.
  • Anonym (Jag)
    OlgaElvira skrev 2018-05-23 10:58:49 följande:

Jag levde på glass och pommes med min första och hon var fullt frisk och normalstor hon också :D

De tar verkligen det de behöver ändå, det är mer man själv som kanske blir lidande av bristfällig kost.
  • linani

Gurka och tomat är inte onyttigt, men du bör även satsa på andra grönsaker - och mer varierat! - för att känna att du får i dig allt det nyttiga från frukt och grönt. 
    Det generella rådet är att äta 500 g frukt och grönt varje dag. 250g kan komma från grönsaker (potatis ej inräknat) och 250g från frukt.

För några år sedan listade Livsmedelsverket de nyttigaste grönsakerna. Listan ser ut såhär:

1. Bladgrönsaker som spenat, mangold och machésallat
    2. Gröna bönor/haricots verts
    3. Broccoli
    4. Gröna ärter och sockerärtor
    5. Avokado
    6. Små vita bönor
    7. Purjolök
    8. Blomkål
    9. Linser
    10. Kikärter

På plats 11-20 hamnade palsternacka, paprika, rödkål, kidneybönor, stora vita bönor, vitkål, kantareller, svarta bönor, tomat och majs)
  • Anonym (Ts)
    linani skrev 2018-05-23 11:06:20 följande:

Gurka och tomat är inte onyttigt, men du bör även satsa på andra grönsaker - och mer varierat! - för att känna att du får i dig allt det nyttiga från frukt och grönt. 

Det generella rådet är att äta 500 g frukt och grönt varje dag. 250g kan komma från grönsaker (potatis ej inräknat) och 250g från frukt.

För några år sedan listade Livsmedelsverket de nyttigaste grönsakerna. Listan ser ut såhär:

1. Bladgrönsaker som spenat, mangold och machésallat
    2. Gröna bönor/haricots verts
    3. Broccoli
    4. Gröna ärter och sockerärtor
    5. Avokado
    6. Små vita bönor
    7. Purjolök
    8. Blomkål
    9. Linser
    10. Kikärter

På plats 11-20 hamnade palsternacka, paprika, rödkål, kidneybönor, stora vita bönor, vitkål, kantareller, svarta bönor, tomat och majs)
    Tack för tipset ! (:
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-23 11:06:09 följande:

Jag levde på glass och pommes med min första och hon var fullt frisk och normalstor hon också :D

De tar verkligen det de behöver ändå, det är mer man själv som kanske blir lidande av bristfällig kost.

Hela graviditeten?
Svar på tråden Tips på dom nyttigaste grönsakerna!