Inlägg från: Anonym (begravning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (begravning)

Ekonomiskt stöd - soc - begravning

Har ansökt om försörjningsstöd, men fick avslag, de ansåg att sambon tjänar för mycket (jag är arbetslös utan inkomst).
    Skickade in överklagan igår med kompletteringar av utgifter vi missat eller räknat fel på tidigare.

Planerar att bevista en begravning av anhörig imorgon, men har inte en spänn till resan, varken jag eller sambon. Hon får visserligen lön imorgon, men jag måste resa tidigt på morgonen och vi har inte samma bank samt att kiosken där reskassekortet kan fyllas på inte öppnar förrän kl 10.

Frågar soc om de kan hjälpa mig med det, men de svarar att begravning inte är skäl för vad de kallar "nödprövning".

Vad säger ni som jobbar med sådant?

• Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning
  • Anonym (begravning)
    Anonym (soc) skrev 2018-05-24 20:42:56 följande:

Nej, det är inte ett skäl till nödprövning.

En begravning vet man om minst 1 vecka innan och får då ordna det på eget sätt.

Jo, jag har vetat om det säkert tre veckor. Men vad är det du anser löser problemet genom att veta om det en vecka innan (eller längre)?
  • Anonym (begravning)
    Anonym (soc) skrev 2018-05-24 21:07:29 följande:
    Då har du haft tid att låna av anhöriga, kompisar etc till resan. 
    Konstig förklaring.... Behöver man söka ekonomiskt stöd överhuvudtaget om alla behov kan lösas med lån när man saknar egna medel och inkomst?

Jag kan inte ens ringa någon och jag känner ingen jag kan gå till och fråga.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Moj) skrev 2018-05-24 21:39:54 följande:
    Men det är ju så enkelt fixat, sambon swishar bara till dig efter midnatt eller imorgon bitti
    Jag har inte swish. Funkar inte på den telefonen jag har.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Moj) skrev 2018-05-24 21:57:01 följande:

Då går ni bara tillsammans till en bankomat i natt eller imorgon bitti

Bussen tar inte kontanter och som jag redan skrivit, kiosken som säljer biljetter, fyller reskassekort mm öppnar 10 och jag ska åka 8.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (***) skrev 2018-05-24 21:59:28 följande:
    Men då hade ju din sambo kunnat spara pengar, du hade kunnat sälja av lite saker,  samlat pantburkar, sökt jobb osv.

Men det är  väl bekvämare att slippa ansvaret...
    Ja, så lägger vi ner hela den avdelningen på myndigheten, eftersom alla i alla lägen såklart kan lösa sina behov på det viset... Drömmer

Vi passar på att även avveckla A-kassan och F-kassan också.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (?) skrev 2018-05-24 22:23:50 följande:
    Man brukar kunna betala med sms.
    Inte här. Endast kort, antingen betalkort eller reskassekort.
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-24 22:22:30 följande:
    För att ha rätt till försörjningsstöd så ska man ha gjort vad man kan för att försörja sig själv, det räcker inte med att man inte har pengar. Ni fick avslag pga överskott dvs ni har tillsammans haft mer pengar än vad normen säger att man ska klara sig på. Ni har räknat fel och missat att ta med utgifter - det är ert ansvar att få det rätt.

Nödprövning är en annan sorts ansökan som inte har med det vanliga försörjningsstödet att göra. Det är när man hamnat i nöd och inte kan hämta ut viktig medicin eller inte har någon mat, dvs man är i nöd. Begravning är ingen nödsituation utan något man får planera för i god tid.

Du har ingen inkomst, varför har du inte det? 

Det finns hjälp att få, både från A-kassa, FK och Soc såvida man själv ansträngt sig och gjort vad man kunnat och framför allt planerat.
    Men varför ska hjälp finnas att få när man alltid kan avfärda behövande med att de kan spara, panta burkar, låna, ta ett jobb, sälja saker e.t.c?
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-26 13:12:52 följande:
    För att de som faktiskt gjort allt de kunnat men ändå inte klarar sig ska få hjälp såklart.
    ...och den gränsen går vart?
  • Anonym (begravning)
    Anonym (***) skrev 2018-05-26 13:07:07 följande:
    För annars har vi inte  råd att hjälpa dom som  verkligen är i behov av hjälp.
    ...och vilka är "verkligen i behov av hjälp" om alla ändå kan spara, panta burkar, låna, ta ett jobb, sälja saker e.t.c istället?
    Varför har du ingen inkomst, har du aldrig jobbat?
    Jodå, men jag är utförsäkrad. Lång historia jag inte tänker redogöra djupare för.
    Varför har din sambo ingen buffert?
    För att den är förbrukad.
    Hur länge har din sambo försörjt dig?
    I stort sett sedan vi flyttade ihop för ungefär åtta månader sedan.

Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning