• Anonym (begravning)

Ekonomiskt stöd - soc - begravning

Har ansökt om försörjningsstöd, men fick avslag, de ansåg att sambon tjänar för mycket (jag är arbetslös utan inkomst).
    Skickade in överklagan igår med kompletteringar av utgifter vi missat eller räknat fel på tidigare.

Planerar att bevista en begravning av anhörig imorgon, men har inte en spänn till resan, varken jag eller sambon. Hon får visserligen lön imorgon, men jag måste resa tidigt på morgonen och vi har inte samma bank samt att kiosken där reskassekortet kan fyllas på inte öppnar förrän kl 10.

Frågar soc om de kan hjälpa mig med det, men de svarar att begravning inte är skäl för vad de kallar "nödprövning".

Vad säger ni som jobbar med sådant?

• Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning
  • Anonym (?)

Kan inte din familj hjälpa dig?

• Anonym (?)

Några frågor till, hur reser du? Att ni inte har samma bank är inga problem, hon kan swisha över pengarna så får du dem direkt, har ni inte swish så skaffa det idag. Det är jättenkelt, logga bara in på banken online och anslut er.
    Åker du buss eller tåg finns ofta sms-biljett att köpa och då behöver du inte fylla på i någon kiosk.

• kusbölehelvete

Om ni inte har swish så skaffa det så kan hon föra över direkt när lön kommit, alternativt att du får låna hennes kort under dagen

Kan du inte köpa biljett på tåget/bussen eller vad du reser med?

• Anonym (Kim)

Ja, det är helt korrekt. Nödprövning gäller livsmedel och nödvändig medicin, det är vad man behöver akut. Inte en resa till en begravning.

en begravning har man dessutom gott om tid att planera för.

Känner ni inte en endast människa att låna lite respengar av? Ingen familj, inga vänner eller t o m grannar som skulle ställa upp i et sådant läge som en begravning?

• Anonym (soc)

Nej, det är inte ett skäl till nödprövning.

En begravning vet man om minst 1 vecka innan och får då ordna det på eget sätt.

• Anonym (begravning)
    Anonym (soc) skrev 2018-05-24 20:42:56 följande:

Nej, det är inte ett skäl till nödprövning.

En begravning vet man om minst 1 vecka innan och får då ordna det på eget sätt.

Jo, jag har vetat om det säkert tre veckor. Men vad är det du anser löser problemet genom att veta om det en vecka innan (eller längre)?
  • Anonym (soc)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-24 21:06:27 följande:
    Jo, jag har vetat om det säkert tre veckor. Men vad är det du anser löser problemet genom att veta om det en vecka innan (eller längre)?
    Då har du haft tid att låna av anhöriga, kompisar etc till resan. 
  • Anonym (begravning)
    Anonym (soc) skrev 2018-05-24 21:07:29 följande:
    Då har du haft tid att låna av anhöriga, kompisar etc till resan. 
    Konstig förklaring.... Behöver man söka ekonomiskt stöd överhuvudtaget om alla behov kan lösas med lån när man saknar egna medel och inkomst?

Jag kan inte ens ringa någon och jag känner ingen jag kan gå till och fråga.
  • Anonym (Moj)
    Anonym (begravning) skrev 2018-05-24 21:36:48 följande:

Konstig förklaring.... Behöver man söka ekonomiskt stöd överhuvudtaget om alla behov kan lösas med lån när man saknar egna medel och inkomst?

Jag kan inte ens ringa någon och jag känner ingen jag kan gå till och fråga.

Men det är ju så enkelt fixat, sambon swishar bara till dig efter midnatt eller imorgon bitti
  • Anonym (begravning)
    Anonym (Moj) skrev 2018-05-24 21:39:54 följande:
    Men det är ju så enkelt fixat, sambon swishar bara till dig efter midnatt eller imorgon bitti
    Jag har inte swish. Funkar inte på den telefonen jag har.
Svar på tråden Ekonomiskt stöd - soc - begravning