• Elderberry

Böcker man bör läsa? (t.ex. klassiker)

Hej!
    Kort och gott: jag vill bli mer "allmänbildad". Jag vet inte om det här räknas som allmänbildning egentligen, men jag vill läsa de böcker som kan komma upp i diskussioner, som man tar citat ur, böcker som har betytt något. Jag inser att det här kan gälla i princip vilken bok som helst då jag beskriver det dåligt, men jag kommer inte på de rätta orden. Jag menar böcker som t.ex. Möss och Människor, Iliaden, Greven av Monte Cristo, 1984 osv. 

Jag hade en lång lista som jag fick hjälp med förra året, men den har jag slarvat bort och jag läste bara två böcker det året (möss och människor samt how to kill a mockingbird).

Jag vore väldigt tacksam för alla tips! :)

• Svar på tråden Böcker man bör läsa? (t.ex. klassiker)
  • fjanten

Jag tycker väldigt mycket om Dr Jekyll och Mr Hyde, och Dorian Grays porträtt Inte direkt Illiaden, men lite klassiska tycker jag nog!

• Spagettimonstret

Slår ett slag för Jane Austen, mest kända är "Stolthet och Fördom", även "Känsla och Förnuft" och "Emma" är polulära. Och så Brontë systrarna, min favorit är "The Tenant of Wildfell Hall" av Anne Brontë - den anses av många vara den första feministiska novellen.

• ellinoras

Det finns ju mycket värt att läsa, jag föreslår att du botaniserar bland författarna nedan. Se till att hitta något som intresserar dig! Listan är såklart helt inkomplett, bara sådana jag kommer på just nu.

Alice Munro

Fjodor Dostojevskij

Selma Lagerlöf

Jane Austen

Stig Dagerman

Haruki Murakami

Ivar Lo-Johansson

Agatha Christie

Oscar Wilde

George Orwell

Thomas Mann

Francoise Sagan

Virginia Woolf

Gabriel García Márquez

Karin Boye

Gustaf Fröding

Trevlig läsning!

• gahadas

The catcher in the rye
    Lord of the flies

är de klassiker som jag läst på sistone.

• annabellelee

Böcker som är viktiga för att de ofta refereras till i diskussioner i samhället och som säger något om sin och vår tid: 

- 1984 av Orwell
     - Flugornas Herre av Golding
     - Processen av Kafka
     - Egalias döttrar av Brantenberg

Klassiska klassiker, alltså sådana som man ska läsa om man ska anses vara en bildad och beläst person: 

- allt av Dostojevskij (tex Brott och straff)
     - något av Strindberg (tex Fröken Julie)
     - något av Dickens 

Intressanta klassiker (alltså böcker som är verkligt roliga att läsa, och som dessutom är klassiker)

- Orlando av Viginia Woolf
     - Stad av glas av Paul Auster

Det finns många fler, men detta var ett litet axplock...

• Ukklavek

Ex på författare:

Dos Passos

Bukowski

Dumas

Poe

Hemingway

Sandemose

Burroughs

Riktigt gamla:

Chauser

Dante

Boccaccio

• ellinoras

Några till:

J. D. Salinger

Per Anders Fogelström

Isabel Allende

Joyce Carol Oates

Donna Tartt

Klas Östergren

Per-Olov Enqvist

• Tecum

Bra tips, men glöm inte de svenske:

Doktor Glas och Den allvarsamma leken -  Hjalmar Söderberg
    Gösta Berlings saga -  Selma Lagerlöf (och annat av henne)
    Maken - Gun-Britt Sundström
    Nässlorna blomma och Aniara - Harry Martinson

• Fredrica

Neal Donald Walsch - SMG - Samtal med Gud.

Kay Pollack - Att välja glädjen

Eckhart Tolle - En ny jord

Wayne Dyer - Älska dig själv

Deepak Chopra - Lär känna Gud

The Secret - Rhonda Byrne

Krama din skugga - Debbie Ford

• Fredrica

Ps:

Och Paulo Coelho - Munken som sålde sin Ferrari

• Elderberry

Tack för alla förslag hittills! Skrattande Kom gärna med fler!

• gbgumman

Jag skulle tror att det bästa är att läsa det som det talas om just nu. Läs i dn och svenskan och andra stora morgontidningar vilka som verkar läsvärd och läs dem. Läs de som får priser just nu och inte gammalt. Det är ju dem det pratas om och vill man hänga med i samtalen måste man ju ha läst dem. Gå med eller skapa en bokcirkel. 

• Elderberry
    gbgumman skrev 2018-05-25 09:01:43 följande:
    Jag skulle tror att det bästa är att läsa det som det talas om just nu. Läs i dn och svenskan och andra stora morgontidningar vilka som verkar läsvärd och läs dem. Läs de som får priser just nu och inte gammalt. Det är ju dem det pratas om och vill man hänga med i samtalen måste man ju ha läst dem. Gå med eller skapa en bokcirkel. 
    Nja, det är framför allt äldre böcker jag vill ta mig an. Vad som är poppis just nu kanske är helt bortglömt om 5 år.
  • Palestrina

Jane Eyre av Charlotte Brontë är en av mina favoritböcker, alla kategorier. Nu råkar det vara en klassiker, varför jag tipsar om den.

Av Jane Austen är Stolthet och fördom den mest kända, men Övertalning är min favorit.

Rekommenderar också Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, To kill a mockingbird av Harper Lee, vad som helst av Shirley Jackson.

Men om du vill veta vad man "bör" läsa kanske du ska leta rätt på någon slags lista över en litterär kanon (svenskt eller internationellt) och beta av den uppifrån och ner! Inte för att det finns någon officiell kanon, men typ.

• MallaL
    Palestrina skrev 2018-06-08 16:46:35 följande:

Jane Eyre av Charlotte Brontë är en av mina favoritböcker, alla kategorier. Nu råkar det vara en klassiker, varför jag tipsar om den.

Av Jane Austen är Stolthet och fördom den mest kända, men Övertalning är min favorit.

Rekommenderar också Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, To kill a mockingbird av Harper Lee, vad som helst av Shirley Jackson.

Men om du vill veta vad man "bör" läsa kanske du ska leta rätt på någon slags lista över en litterär kanon (svenskt eller internationellt) och beta av den uppifrån och ner! Inte för att det finns någon officiell kanon, men typ.

Jaaa, Jane Eyre är min absoluta favoritbok! Och Jane Austens böcker. Sedan rekommenderar jag Dorothy Sayers deckare och vår egen Selma Lagerlöf.
  • Aniiee

Köp boken "1001 böcker du måste läsa innan du dör", så har du en lista 1001 klassiker att beta av sen.

Här är 5 helat random böcker därifrån:

Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren
    I skuggan av unga flickor i blom av Marcel Proust
    Harry Potter och de vises sten av JK Rowling
    Stiftelsen och imperiet av Isaac Asimov
    Regnkungen Henderson av Saul Bellow

Sedan kan jag också rekommendera dessa top 10 av mina favorit-fantasy-böcker:
    10: Discworld av Terry Pratchett
    9:The Magicians av Lev Grossman
    8: The Stone Prince (och uppföljare) av Fiona Patton
    7: Mio min Mio av Astrid Lindgren
    6: The Last Herald-Mage av Mercedes Lackey
    5: Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
    4: A song of Ice and Fire av GRR Martin
    3: Harry Potter av JK Rowling
    2: The Nightrunners av Lynn Flewelling
    1: The Hobbit + The Lord of the Rings av JRR Tolkien

That was hard.....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Alvina

Moberg: utvandrarna, invandrarna, Nybyggarna, Sista brevet från Sverige.

Svar på tråden Böcker man bör läsa? (t.ex. klassiker)