• Anonym (Under)

    Nyss utfört vasektomi - hur försiktig ska man vara?

    Utförde vasektomi för ett par dagar sedan. Väldigt snabbt ingrepp, hann inte riktigt med att ställa alla frågor jag ville (privat inrättning, betalt per patient antar jag, gick undan kan jag lova)

    Fick bara veta att jag kunde arbeta dagen efter, bara jag inte lyfte tungt. Dom sydde inte igen öppningen, utan satte bara på tejp.

    Mina frågor är egentligen, när törs man börja anstränga sig lite? Pojken vill gärna spela fotboll, jag törs inte, vet inte om jag larvar mig.

    När kan man onanera första gången efter det här ingreppet? Har som sagt inte ont, och att frun springer runt i bikini gör det hela väldigt svårt för mig. Att vi inte ska ha oskyddat sex vet jag, det får vänta. Antar att jag även är lite skraj för att jag hört att det kan komma med blod i utlösningen de första gångerna.

    Imorgon blir det 4e dagen sedan ingreppet. Helst inga förklaringar om att man är pantad om man gör det här ingreppet eller moralpredikning om hur man kan vilja onanera efter ett sånt här ingrepp så snabbt efteråt osv... Vill hemskt gärna ha råd från andra son gjort ingreppet.

    Vill ni i er tur ställa frågor: bara fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan.

  • Svar på tråden Nyss utfört vasektomi - hur försiktig ska man vara?
  • Anonym (Sjuksyrra)

    Du kan leva normalt efter ca 3-4 dagar :)

    Oftast behövs inte ens en sjukskrivning och du kan gå vidare som vanligt.

    Ta det lungt, känns det obekvämt så undvik det men annars är det bara att köra på som vanligt

  • Nonym

    Min man fick sin första utlösning dagen efter han gjorde sitt ingrepp..

    Hans operation var allt annat än komplikationsfri.. tog två och en halv timme och pungen var mörklila och stor som en grapefrukt i en hel vecka efteråt..

    Han var hemma från jobbet i en hel vecka, hade egentligen behövt vara hemma längre..

  • Pille

    Hej,

    Nyligen gjort samma sak, efter 10 dagar var jag helt återställd. Hade sex efter 4 dagar, inget blod alls i sperman. Har ett bättre sexliv idag än innan, väldigt nöjd.

  • Anonym (knipsad man)

    ta det lugnt nån vecka sen då är det  ok, du känner...
    Gör det ont så är det inte ok.
    Utlösning hade jag nog nån dag efteråt så det är inga problem, men du ska skydda dig när du har samlag tills du har lämnat spermaprover å fått dom ok.


    Det kan finnas spermier kvar i sädesvätskan en tid efteråt så du vet.
    Jag lämnade två prover, några veckor efter å typ 10 veckor efteråt, sen var det grönt ljus

Svar på tråden Nyss utfört vasektomi - hur försiktig ska man vara?