• Anonym (anja)

Prao-plats där ingen pratar svenska och min dotter förväntas jobba som en anställd.

Min dotter går i åttan och de ska ha sin första prao den här veckan, min dotter hade fått sin plats på en mindre restaurang. Hon har sett fram emot det väldigt mycket. Efter första dagen kommer hon hem och är väldigt ledsen.

Hennes handledare är några år äldre än henne, han pratar bara begränsad svenska och hennes intro var "här, trasa och spray, duka av borden och städa.", "elektricitet, inte gå" om diskrummet och köket, sedan försvann handledaren.

Sporadiskt dök han upp under dagen, min dotter sa att hon letat efter honom, ibland diskade han, men då hade han lurar på sig och lyssnade på musik, de flesta gångerna var han inte där.

När hon tog lunch kom handledaren till henne och sa att hon borde flytta sig till en plats i restaurangen där hon kan se bättre när det kommer kunder, så att hon har koll och kan städa snabbt (medan hon själv ska ha lunch).

Det fanns ingen anställd som städade, det var min dotters jobb. I slutet av dagen fick hon städa serveringarna till 4 stycken restauranger som liksom "hänger ihop". De andra lagade mat, handledaren fanns inte på plats. Restaurangpersonalen i de restauranger som fanns bredvid hade reagerat på att hon inte fick hjälp med städningen.

I slutet av dagen säger de att de behöver henne onsdag och fredag två timmar extra på kvällstid och att hon måste stanna längre därför. Inget tal om att hon ska få lön eller liknande.

Det står ju att personalen på prao-platserna ska ha fått någon form av intro, detta känns helt oproffsigt. Personen som ansvarar för praoplatser är bara anträffbar en dag i veckan. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Prao-plats där ingen pratar svenska och min dotter förväntas jobba som en anställd.
  • Anonym (Mm)

Samma här hade aldrig tillåtit det. Tycker det låter läskigt faktiskt alltså med så dåliga arbetsvillkor och att de utnyttjar och vill ha henne där kväll. Sjukskriv henne resten av tiden och meddela skolan om deras misslyckande och att hon ABSOLUT INTE går tillbaka dit. Uttryck ditt missnöje ordentligt så de fattar att det ligger på dom. De måste ju ha bättre koll på platser de ordnar.

Verkligen jättetråkigt. Minns också praotiden som ändå ganska kul. Jag fixade just på en lokal affär och det var bra handledning och sånt. Segt att stapla varor och sånt men kul att lära sig lite. Tråkigt för henne men tråkigare för henne att behöva gå tillbaka dit igen.

• Anonym (Mm)
    Anonym (MP) skrev 2018-05-30 01:37:35 följande:

Om jag var du hade jag först av allt låtit dottern stanna hemma imorgon och ringt hennes klassmentor imorgon och förklarat läget, alt. till skolans växel och be att få bli kopplad till någon som kan ta i det genast. Om de kan ordna en ny plats åt henne för restrerande vecka så får hon gå dit, annars meddelar du dem att dottern kommer vara hemma resten av veckan - eller att hon får vara hos en lärare de sista dagarna och följa med från lärarsidan istället för som elev. Men det beror ju lite på skolan, kan ju vara känsligt beroende på hur stor skolan är. Men hon ska inte behöva gå tillbaka dit i vilket fall, det är solklart! Och, det är olagligt det praoplatsen sysslar med. Väldigt strikta regler vad gäller rast och sådant för sådana unga personer, samt att de ska ha fullständig handledning och inte utföra sysslor som ingen annan gör annars. 

Det var en bra idé, prao på skolan. Kanske går att få med vaktmästarn eller kökspersonal eller annat med kort varsel? :)
  • Anonym (Mm)

Ring skolan ändå så får de försöka lösa det på något sätt trots att prao-ansvarig inte är där. Rektorn får väl ta tag i det annars. Borde inte vara så svårt att fixa. Kanske hon kan få komma på en kompis praoplats, alltså att de är två praoelever där istället för en? Känns som det borde gå att lösa om de vill.

• Anonym (anja)
    GGN skrev 2018-05-30 01:33:04 följande:

Hade aldrig tillåtit att hon gått tillbaka dit. Ring skolan imorgon. De får hitta något annat. Dagen hon missar imorgon får hon väl ta igen på en helg kanske.

Nej, jag har ringt som sagt, men ingen ringer tillbaka. Får prova ringa klassföreståndare och andra på skolan för att höra vad vi ska göra. Tänker inte skicka tillbaka henne dit.
  • Anonym (anja)
    Anonym (Mm) skrev 2018-05-30 01:46:16 följande:

Ring skolan ändå så får de försöka lösa det på något sätt trots att prao-ansvarig inte är där. Rektorn får väl ta tag i det annars. Borde inte vara så svårt att fixa. Kanske hon kan få komma på en kompis praoplats, alltså att de är två praoelever där istället för en? Känns som det borde gå att lösa om de vill.

Ska försöka detta.
  • Anonym (anja)
    Anonym (MP) skrev 2018-05-30 01:37:35 följande:
    Om jag var du hade jag först av allt låtit dottern stanna hemma imorgon och ringt hennes klassmentor imorgon och förklarat läget, alt. till skolans växel och be att få bli kopplad till någon som kan ta i det genast. Om de kan ordna en ny plats åt henne för restrerande vecka så får hon gå dit, annars meddelar du dem att dottern kommer vara hemma resten av veckan - eller att hon får vara hos en lärare de sista dagarna och följa med från lärarsidan istället för som elev. Men det beror ju lite på skolan, kan ju vara känsligt beroende på hur stor skolan är. Men hon ska inte behöva gå tillbaka dit i vilket fall, det är solklart! Och, det är olagligt det praoplatsen sysslar med. Väldigt strikta regler vad gäller rast och sådant för sådana unga personer, samt att de ska ha fullständig handledning och inte utföra sysslor som ingen annan gör annars. 
    Nej exakt detta jag reagerade på också, att killen som gjorde jobbet egentligen gick hem strax efter det att min dotter kom dit. Handledaren hade ringt sin chef, fått instruktioner om vad han skulle säga, men verkar inte alls förstå vad prao är. Han hade dessutom sagt att hon måste stanna längre än sina praotimmar första dagen för att avsluta städ efter de sista kunderna.

Framför allt är det tråkigt när hon var så peppad och tyckte det skulle bli roligt, älskar att laga mat osv, men vi får lösa det på något sätt.
  • Anonym (MP)
    Anonym (anja) skrev 2018-05-30 03:05:26 följande:
    Nej exakt detta jag reagerade på också, att killen som gjorde jobbet egentligen gick hem strax efter det att min dotter kom dit. Handledaren hade ringt sin chef, fått instruktioner om vad han skulle säga, men verkar inte alls förstå vad prao är. Han hade dessutom sagt att hon måste stanna längre än sina praotimmar första dagen för att avsluta städ efter de sista kunderna.

Framför allt är det tråkigt när hon var så peppad och tyckte det skulle bli roligt, älskar att laga mat osv, men vi får lösa det på något sätt.
    Ja, det är ju jättetråkigt när det blir så. Hade en liknande situation själv som prao i åttonde klass. Men det är ju som sagt verkligen inte okej. Hoppas ni kan få till en lösning så veckan inte bara går förbi helt med att hon måste vara hemma, men gå tillbaka dit borde hon inte göra imorgon. 
  • Anonym (Bra)

Är det en vecka? Uppmuntra henne att greja det. Skitbra erfarenhet. Är hon studiemotiverad och har driv? Om inte kan det där vara hennes verklighet om några år. Ett bra tillfälle att få känna på det.

• Duckan

I slutet av dagen säger de att de behöver henne onsdag och fredag två timmar extra på kvällstid och att hon måste stanna längre därför.

Det hade jag sagt nej till, det låter som ett rent utnyttjande.

Jag har också haft praktik på en restaurang där man fick "slava". Min kompis bytte ställe, men jag hade ändå roligt med alla som jobbade där så jag kämpade på.
    Om din dotter vantrivs så skulle jag inte tvinga dit henne. Det är bara prao i åk 8, inget livsavgörande.

• SANOJ

Jag hade låtit min dotter slippa gå dit och ringt skolan och sjukanmält henne. Sen när den där som fixar praoplatsen är anträffbar hade jag ringt hen och sagt som det var att min dotter mår dåligt av att vara där och är sjukskriven.

Svar på tråden Prao-plats där ingen pratar svenska och min dotter förväntas jobba som en anställd.