• Thereisthat

Vilka parti kommer du rösta på i Riksdagsvalet 2018?

Frågan är mycket enkel: vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet 2018?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka parti kommer du rösta på i Riksdagsvalet 2018?
  • FDFMGA

Tyvärr finns det bara ganska usla alternativ att rösta på, men det får som alltid bli det minst dåliga för min del: S

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Progressiv
    GGN skrev 2018-06-02 01:43:14 följande:

Nej, det måste jag givetvis inte. Men jag vill. Är det ett problem?

Eller så röstar jag blått som vanligt.

Du röstar som du vill, bara lät som att du och din man bedrev något slags gemensam valpakt.
  • Progressiv
    Bröstlängtan skrev 2018-06-03 09:22:38 följande:

Jag röstar på V såklart!

Förstår att det inte är populärt här på FL, men så är det

Är det någon särskild fråga du tycker är extra viktig?
  • Bröstlängtan
    Progressiv skrev 2018-06-05 03:03:06 följande:

Är det någon särskild fråga du tycker är extra viktig?

Alla humanitära, medmänskliga och miljön är nr 1 för mig. Skola och vård nr 2
  • r2d2 c3po

Vilka partier kan göra skillnad om de får många röster?
    SD (23%) och V (10%) naturligtvis. Dessa kommer gå starkt i valet.

S kommer fortsätta tappa. Kolla hur det ser ut i Europa. I Holland gick de från 25% till 5%. I många andra länder har de tappat fruktansvärt mycket. Denna vind kommer fortsätta blåsa även över Sverige. Tycker nästan synd om sossarna.

MP kommer troligen åka ur. Deras siffror i opinionsundersökningar brukar vara dopade. De ligger på gränsen och det räcker inte.

KD åker också ur. Med dunder och brak.

M kommer hänga i och landa på 22%, vilket räcker till att bli tredje största parti.

S får 24%, till Juholts fulla belåtenhet.

Högermajoriteten kommer bli total, men regeringsbildandet hopplöst.

• Thereisthat

Om vi ponerar att FP, MP och KD åker ur kommer vi att återgå till samma parlamentariska läge vi hade före valet 1988 med fem riksdagspartier. Detta skulle ha kunnat öppna för mer kohandel och överenskommelser mellan partierna, men detta är egentligen ett önsketänkande då läget är totalt låst. Om vi säger att S får 25% kan de omöjligen bilda regering då ett samarbete med V än så länge är otänkbart. Om däremot M får 22% och C 8% så blir de det största blocket, men med ytterst knapp marginal. Jag tror att SD och V går starkt framåt. V får 8% och SD 25%. Med det skulle alltså SD kunna bli en lika stor maktfaktor som S. Frågan blir då om S inte kommer att överväga ett samarbete med V i ett sånt läge?

• r2d2 c3po
    Thereisthat skrev 2018-06-05 20:12:44 följande:

Om vi ponerar att FP, MP och KD åker ur kommer vi att återgå till samma parlamentariska läge vi hade före valet 1988 med fem riksdagspartier. Detta skulle ha kunnat öppna för mer kohandel och överenskommelser mellan partierna, men detta är egentligen ett önsketänkande då läget är totalt låst. Om vi säger att S får 25% kan de omöjligen bilda regering då ett samarbete med V än så länge är otänkbart. Om däremot M får 22% och C 8% så blir de det största blocket, men med ytterst knapp marginal. Jag tror att SD och V går starkt framåt. V får 8% och SD 25%. Med det skulle alltså SD kunna bli en lika stor maktfaktor som S. Frågan blir då om S inte kommer att överväga ett samarbete med V i ett sånt läge?

I en fempartiriksdag skulle M + SD bli oerhört starka. De kan då bilda regering. Jag tror det är vad som kommer att hända.
Svar på tråden Vilka parti kommer du rösta på i Riksdagsvalet 2018?