Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Underhåll

Varför får mamman inget flerbarnstillägg?
    Eller bostadsbidrag?
    Eller försörjningsstöd?
    En familj med en nettoinkomst på 7000kr borde få ca 8500 kr i försörjningsstöd i försörjningsstöd om hyran ligger på 6000/mån och di inte har några andra inkomster eller utgiften än nettolönen på 7000 och barnbidrag/studiebidrag på ca 1000 vardera.
    Ligger hyran på 3000kr/mån så får mamman ca 5500 kr i försörjningsstöd med samma parametrar.

www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbistand/provberakning

Oavsett vilket så borde pappan, om han inte har fler barn,  i detta fallet betala 5200kr i underhåll totalt enligt nedan verktyg:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/berakna-underhallsbidrag

Vad som händer i verkligheten när mamman stämmer honom på underhåll i tingsrätten kan inte jag svara på.

• EmberEyes
    lövet2 skrev 2018-06-01 23:02:46 följande:
    Jo, flerbarnstillägg blir det förstås, men det är ju bara någon hundring.

Det där med försörjningsstöd hoppades jag skulle komma upp. Det låter på något vis fel att socialen ska försörja barnen när pappan faktiskt har råd att göra det. Nu är ju det här ett verkligt fall, och pappan i fråga betalar 3500 kr i underhåll. I mina ögon ser det ut att vara alldeles för lite, men jag är för dåligt insatt i alla regler och paragrafer för att kunna säga hur det borde vara.
    Men vad är hyran, och varför får de inte bostadsbidrag?
  • EmberEyes

Och även om pappan betalar underhåll på 5500 (lite över f-kassans mall för underhållet) så borde mamman få drygt 3000+hyra i försörjningsstöd.

• EmberEyes

jag tänker såhär (och det är inte baserat på några regler eller riktlinjer utan mina personliga värderingar):

Omkostnaderna för barnen (mat, deras del av boendet, kläder, aktiviteter, resor till skola och byte av boende osv) ska bekostas av båda föräldrarna. Denna omkostnad får föräldrarna dela på procentuellt, dvs om den ena föräldern tjänar 7000 och den andre 28000 (enklare att räkna på) så ska den som tjänar 7000 betala 20% av omkostnaderna och den som tjänar 28000 betala 80% av omkostnaderna.

Utöver barnen har pappan inget ansvar för mammans ekonomiska situation, den får hon lösa själv, och tills hon fått ett vettigt betalande jobb så får hon gå på soc. 

Svar på tråden Underhåll