• mammalovis

Sparar ni till barnen på samma eller olika konton i ert namn?

Det känns som jag grunnat på den här frågan i flera år nu och ändå inte kommit fram till något, så jag vill veta hur andra tänker!

Jag har börjat spara i fonder till barnen på separata konton märkta med deras namn, men det känns som att fonderna kan slå väldigt olika över tid och det känns orättvist. Så jag funderar på om jag jag ska spara lika mycket till varje barn från ca 4 års ålder i en kapitalförsäkring för att jämna ut. Det är fortfarande många år tills första barnet blir vuxen.

Ett av barnens presentpengar ligger med (efter önskemål från givaren, då pappan innan lånade pengarna när det låg i barnets namn) gör ju att det blir svårare att se vad som är vad, men går ju räkna ut på ett ungefär med procentutvecklingen.

Så här i efterhand känns det som att barnets presentpengar skulle legat på ett separat fondkonto.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Sparar ni till barnen på samma eller olika konton i ert namn?
  • Anonym (Lisa)
    mammalovis skrev 2018-06-02 12:09:07 följande:

Det känns som jag grunnat på den här frågan i flera år nu och ändå inte kommit fram till något, så jag vill veta hur andra tänker!

Jag har börjat spara i fonder till barnen på separata konton märkta med deras namn, men det känns som att fonderna kan slå väldigt olika över tid och det känns orättvist. Så jag funderar på om jag jag ska spara lika mycket till varje barn från ca 4 års ålder i en kapitalförsäkring för att jämna ut. Det är fortfarande många år tills första barnet blir vuxen.

Ett av barnens presentpengar ligger med (efter önskemål från givaren, då pappan innan lånade pengarna när det låg i barnets namn) gör ju att det blir svårare att se vad som är vad, men går ju räkna ut på ett ungefär med procentutvecklingen.

Så här i efterhand känns det som att barnets presentpengar skulle legat på ett separat fondkonto.

Hur gör ni?

Jag sparar halva barnbidraget i en fond åt båda barnen. Även presentpengar så länge de är för små för att använda pengar. När de blir stora ska jag dela pengarna på två för att de inte ska påverkas av börsens svängningar i för hög grad.
  • Anonym (emma)

Sparar på vanliga sparkonton. Varsitt konto åt barnen och kontona står i våra namn.

• Anonym (Ensam)

Jag sparar på mitt eget konto till barnen och hjälper till ekonomiskt när de behöver det sen.

• Seven Costanza

Vi sparar i fonder och aktier i vårt eget namn och vi har inte tänkt att barnet ska veta hur mycket det finns. Har inte bestämt ännu hur mycket eller när vi tycker det är rimligt att ge pengar, men funderar på att ge på studentdagen eller 20-årsdagen istället för på 18-årsdagen. Tycker det känns lite väl tidigt vid 18.

Om vi får fler barn ser vi till att ge första barnet en lagom summa som vi känner oss säkra att kunna ge andra barnet fyra-fem år senare när det barnet är lika gammalt. Om andra barnets fonder/aktier gått sämre än förstas så lägger vi till från andra pengar, och om de gått bättre så ger vi samma summa som till första och sparar resten till något annat - antingen delar upp det på båda barnen vid senare tillfälle eller så blir det kanske en resa för hela familjen där vi bjuder på allt för våra då vuxna barn.

• Anonym (Anna)
    Anonym (emma) skrev 2018-06-02 14:25:28 följande:

Sparar på vanliga sparkonton. Varsitt konto åt barnen och kontona står i våra namn.

Varför i hela världen har du vanliga konton till barnens sparande, det är ju ett långsiktigt sparande? Sätt in dom i en/några fonder så växer de ordentligt.
  • Anonym (emma)
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-02 18:32:35 följande:
    Varför i hela världen har du vanliga konton till barnens sparande, det är ju ett långsiktigt sparande? Sätt in dom i en/några fonder så växer de ordentligt.
    För att vi vill kunna ta ut pengar till hjälp under åren om det skulle behövas. Som den gången ena ungen behövde en ny cykel när vi för tillfället inte hade råd med det. Dessutom kan vi inget om fonder. På sparkonton vet vi vad som finns i alla fall.
  • Anonym (Gå till banken)

Man kan även låna pengar av en fond. Tar dock typ 3 dagar att få ut pengarna.

Mina barn som är 4 och 8 har gemensam fond. Allt går in. Födelsedagspengar och sparande. Det jämnar ut sig. Den fonden är 40% plus.

Snälla ta hjälp med detta. Kan betyda skillnad på 200 000 och 400 000 när de är 18 beroende på storleken av ert sparande.

• Scoops

Ett grej som hände min kollega nyligen angående detta:

De har fyra barn och har sparat till alla på ett och samma konto (som står i äldsta dotterns namn, hon fyllde nyss 15 år).
    Nu gick de för en vecka sen för att ta ut pengar till henne för att hon ska ta moppekörkort och då fick de veta att de var tvungna att kunna bevisa att varje krona de tar ut from det kontot har gått till 15-åringen. Eftersom kontot stått i hennes namn så är det per automatik hennes pengar även fast föräldrarna satt in till alla barnen där. De kunde inte heller splitta pengarna där och då mellan flera konton utan fick ta med dottern som gav sitt medgivande till det (fast hon inte är myndig än).

Så var noga med att det står i ert namn och inte barnens om ni sparar till alla på samma konto.

• EmberEyes
    Scoops skrev 2018-06-02 20:42:40 följande:

Ett grej som hände min kollega nyligen angående detta:

De har fyra barn och har sparat till alla på ett och samma konto (som står i äldsta dotterns namn, hon fyllde nyss 15 år).
    Nu gick de för en vecka sen för att ta ut pengar till henne för att hon ska ta moppekörkort och då fick de veta att de var tvungna att kunna bevisa att varje krona de tar ut from det kontot har gått till 15-åringen. Eftersom kontot stått i hennes namn så är det per automatik hennes pengar även fast föräldrarna satt in till alla barnen där. De kunde inte heller splitta pengarna där och då mellan flera konton utan fick ta med dottern som gav sitt medgivande till det (fast hon inte är myndig än).

Så var noga med att det står i ert namn och inte barnens om ni sparar till alla på samma konto.

Men det hade ju varit helt sjukt om det hade gått att plocka ut pengar från en persons konto för att ge till någon annan utan kontoinnehavarens medgivande! Oavsett om kontoinnehavaren är 1 år (om nu en 1åring kan ha ett konto...) eller 99 år.
  • OchEnFisk

Vi sparar till barnen på ett gemensamt konto i fonder eftersom ränta på ränta-effekten blir större då, framförallt mot slutet då det gäller en större summa. När barnen ska flytta hemifrån så ska vi finansiera bostadsrätterna med dessa pengar som vi fördelar rättvist då. Har valt en kapitalförsäkring i mitt namn med barnen som förmånstagare

Svar på tråden Sparar ni till barnen på samma eller olika konton i ert namn?