• Anonym (Ts)

Skäms så jag gör mig ful

Jag har ett ärftligt fel på min hörsel. När jag var runt 20år fick jag hörapparat. Idag är jag 30+ men jag skäms så mycket över det fortfarande så jag gör allt för att dölja dom. Det innebär att jag alltid har håret utsläppt.

Tyvärr har jag typiskt skandinaviskt hår, rakt, tunt och platt. Dessutom jobbar jag inom vården och måste ha kort eller uppsatt hår. Och tvätta d efer varje pass.

För att dölja hörapparaterna har jag hår till axlarna ungefär.

Jag går upp 05:00 på morgonen och har varken tid eller lust att lägga ner en massa tid på frisyren så jag ser fruktansvärt tråkig ut!! Tar d inte ens bakom öronen utan d hänger som värsta ?the Ring? filmstuk..

Ni tänker säkert att jag inte borde skämmas över hörapparaterna men om man själv inte kan relatera till hur det är så kan man inte heller säga åt nån att inte skämmas. Att ha dålig hörsel=att man är korkad. Så är det bara. Jag hör fel ord och har svårt att hänga med i nyheter och icke textade program. Kvittar hur hög volymen är. Jämför med att försöka höra varenda ord i en låt. Omöjligt eller hur?! Man får anstränga sig så mycket för att uppfatta handlingen så när dagen är slut är hjärnan nästan kokt. Det kvittar om jag har apparaterna i eller inte.

Och jag orkar inte förklara för alla om min hörsel. Då är det lättare att dölja så gott det går. Tom mina närmsta vänner anar inget. De vet baa att jag hör dåligt och brukar ha roligt åt när jag svarar käpp rätt åt helvete.

Men tråden skulle inte handla specifikt om min hörsel utan vad jag kan göra med mitt hår för att piffa till det lite. Jag brukar sova med fläta för att få lite volym eller locka det lätt. Jag skulle vilja ha en fin frisyr som är lättskött men ändå döljer öronen. Förslag, tankar??!!

• Svar på tråden Skäms så jag gör mig ful
  • Anonym (Snällcool)

Gå till en frisör att diskutera extensions, det är vackert med tjockt lockigt hår, boka personal shopper,till och med Lindex har sådana som är kostnadsfria. Hitta din egen stil så ska du se att du kommer ur din bubbla.

• Meriall

Jag har ibland haft två flätor för tycker inte jag har fina öron och det döljer och ser gulligt ut. Två tofsar har jag också haft. Eller om du vill ha utsläppt, gör två mindre flätor just ovanpå öronen och ha resten bak så får du inte i ansiktet. Eller ta lite hår från vardera sidan och sätt bak i tofs fast resten utsläppt. Kan också dölja öron utan att det hänger i ansiktet. Finns mycket att prova, kolla vad som passar din ansiktsform. Vissa saker ser gulligt ut på en del men bara barnsligt och fånigt ut på andra.

Ha utsläppt men med typ diadem eller ngt funkar ju också. Eller locka håret så är det mindre hängigt när det är utsläppt.

Kort busig frisyr kan också funka.

Eller skaffa en riktigt snygg hörapparat. Alla går ju runt med hörsnäckor till mobilen i öronen numera så inte säkert någon tänker hörapparat automatiskt.

• Liberté

Tycker inte du behöver eller ska skämmas för en hörapparat. Lika lite som någon med glasögon skulle behöva det.

Det finns rätt diskreta hörapparater numera, en kollega har ett par små som är hudfärgade som bara täcker hörselgången och är insjuknade någon halv cm. Syns knappast.

• Anonym (Rebecca)

Tycker inte att du ska skämmas över att du har hörapparat. Tror också att du gör det svårare för dig själv genom att försöka dölja det även för dina närmsta vänner.

Om du vill kan du kika på Jessica Kellgren-Fozards videor på youtube. Hon är döv, har hörapparat och gör videor om lite allt möjligt.

• Anonym (Ts)

Tack för era fina svar.

Jag har väldigt små diskreta apparater. De bakom öronen är typ 2cm långa i samma färg som mitt hår men sen går det en tunn slang in i hörselgången så därför är det inte bara bakom öronen jag försöker dölja utan hela örat så jag vill inte ens sätta håret bakom öronen för jag är rädd att dom syns.

Glasögon idag är en modegrej. Men hörapparater är samma som att man är förståndshandikappad eller liknande. Tyvärr. Jag hör hur folk på jobb skrattar åt patienter som hör dåligt trots att de har hörapparaterna på sig. Ljudet förstärks men talförståelse blir inte bättre och ljudet tas dessutom upp bakom örat.

Jag läser mycket läppar och måste titta rakt på personen jag talar med. När vi går in i isolerade salar och tvingas ha munskydd så förstår jag ingenting. Det kvittar om jag säger att folk måste tala högt o tydligt för det gör inte många. Samma till patienterna. De går in och nöstan viskar med lena röster eller skriker rakt in i örat. Hjälper absolut inte.

Jag har pratat med ofantligt många frisörer och dom klipper och stylar snyggt sen när jag duschar så blir d samma platta hår igen..

• Almare

Jag tycker nog kanske att du gör dig själv en otjänst. Om du döljer apparaterna och inte hör undrar ju de runt omkring vad det är för fel på dig när du inte förstår. Men om de ser att du har hörapparat ökar förståelsen omedelbart för varför du missuppfattar eller svarar tokigt. Resultatet av att dölja dem blir nog precis det du önskar undvika genom att inte visa dem; folk dömer dig eftersom de inte vet bättre. Jag tror betydligt färre skulle reflektera över att nåt är fel om de kunde se ditt handikapp och anpassa sig därefter.

Annars är mitt förslag en kort och snygg bob/page som gör att även tunt skandinaviskt hår får volym. Den täcker öronen även om det är en ganska kort frisyr. Titta på t ex hairstylesweekly.com/pageboy-hairstyles/

• Anonym (Rebecca)

Alltså, dom enda som är korkade är ju såna som skrattar åt patienter (!) som har hörapparater. Som inte vill hjälpa dig förstå och vara en del av samtalet.

Har hört om döva som flugit, och flygbolaget har fått reda på att resenären är döv. Sen när planet landat har den döva personen blivit erbjuden en rullstol, för att vara döv betyder ju att man inte kan använda sina ben, I guess? DET är korkat!

• Anonym (U2)

Du beskriver väldigt bra hur det är att leva med ditt handikapp. Visa gärna upp den text du skrev här för dina arbetskamrater, så får du säkert ökad medkänsla och de kommer försöka underlätta för dig i den mån de kan och inte se dig som dum längre, utan snarare som den kämpe du är.

Du har haft tur i oturen att du åtminstone är född till tjej. Som kille hade det varit betydligt svårare om inte omöjligt att dölja håret, med undantag av 70-talet när även killar skulle ha långt hår. Som tjej blir man heller inte sedd som oattraktiv bara för att man har hörapparat, killar kan ofta bortse från defekter som t.ex. dålig hörsel. En kille med ditt handikapp hade blivit nedvärderad och nobbad direkt. För en kille räcker det med att bara öppna munnen och säga någonting fel, eller verka ointelligent under tio sekunder, så är han genast utfryst för gott oavsett vad han säger eller gör senare.

Du har också haft turen att få dålig hörsel redan före vuxen ålder, för i annat fall hade aldrig kunnat lära dig att läsa andras läppar såpass bra som du kan.  En stor tillgång.

Det bästa vore nog att ta tjuren i hornen och göra som någon skrev här ovan, ta steget att våga visa att du har hörapparat för att på så vis få ökad förståelse från dina medmänniskor. Med tiden kommer du vänja dig, även om det inledningsvis skulle kännas som att hoppa bungyjump.

Om du ändå vill dölja, hur vore det med någon 20-talsfrisyr, eller japansk frisyr? Kort, men täcker ändå öronen och framåt kinderna.

• Anonym (Snällcool)
    Anonym (Ts) skrev 2018-06-02 16:50:15 följande:

Tack för era fina svar.

Jag har väldigt små diskreta apparater. De bakom öronen är typ 2cm långa i samma färg som mitt hår men sen går det en tunn slang in i hörselgången så därför är det inte bara bakom öronen jag försöker dölja utan hela örat så jag vill inte ens sätta håret bakom öronen för jag är rädd att dom syns.

Glasögon idag är en modegrej. Men hörapparater är samma som att man är förståndshandikappad eller liknande. Tyvärr. Jag hör hur folk på jobb skrattar åt patienter som hör dåligt trots att de har hörapparaterna på sig. Ljudet förstärks men talförståelse blir inte bättre och ljudet tas dessutom upp bakom örat.

Jag läser mycket läppar och måste titta rakt på personen jag talar med. När vi går in i isolerade salar och tvingas ha munskydd så förstår jag ingenting. Det kvittar om jag säger att folk måste tala högt o tydligt för det gör inte många. Samma till patienterna. De går in och nöstan viskar med lena röster eller skriker rakt in i örat. Hjälper absolut inte.

Jag har pratat med ofantligt många frisörer och dom klipper och stylar snyggt sen när jag duschar så blir d samma platta hår igen..

Jag tror att du missade att jag skrev att ni skulle diskutera extensions, alltså fusk hår som man sätter i som slingor.
  • Anonym (Audionom)

Vad har du för märke och modell på dina hörapparater? Jag är audionom och kan kanske guida dig. Det låter på din beskrivning som att du har en rite-modell alt tunnljudslang. Det betyder att du förmodligen har en lätt till mild hörselnedsättning. Vilket landsting bor du i? Anledningen till att jag frågar är för att det låter som att du behöver mer avancerade hörapparater. Med en lätt/mild hns får man upp hörbarheten rätt bra med nyare teknik dvs mer avancerade hörapparater.

Svar på tråden Skäms så jag gör mig ful