• RebeckaT

    Komma igång med släktforskning hur börjar man

    Hej!

    Jag skulle vilja börja släktforska, hur börjar man? Jag gick till biblioteket men det var inte så lätt att veta hur man ska sätta igång.

  • Svar på tråden Komma igång med släktforskning hur börjar man
  • MallaL
    Anonym (ace) skrev 2018-06-05 14:34:12 följande:

    Ingen av mina föräldrars generation (fastrar, mostrar osv) som är livet är klara i huvudet. Mamma är yngst och är född 1945. Mina kusiner har ingen information som kan hjälpa mig.

    Födelsedatum, nej. Eller jo, pappas och mammas har jag, men inte längre bak än så. Och jag vet inte födelseort på någon av dem, men gissningsvis i Malmö, men mamma kan vara född på annan ort i Skåne och pappa kan vara född i Skåne eller Göteborgsområdet eller Värmland (vet att vi hade släkt där som barn). Vanliga "-son"-namn så inte lätt att söka på det hållet.


    Dina föräldrars födelseförsamlingar tror jag du kan få från Skatteverket. Har du sedan tur så finns kyrkbok tillgänglig från 1945 i din mammas församling, det beror på som någon skrev tidigare om just den födelseboken sträcker sig in till 1948, där gäller sekretessen.

    Vet man inte församling får man göra ett stort projekt och kolla alla födelseböcker i detta fallet i Malmös församlingar och andra församlingar i Skåne för det aktuella datumet...
  • Anonym (ace)
    MallaL skrev 2018-06-05 15:10:09 följande:
    Dina föräldrars födelseförsamlingar tror jag du kan få från Skatteverket. Har du sedan tur så finns kyrkbok tillgänglig från 1945 i din mammas församling, det beror på som någon skrev tidigare om just den födelseboken sträcker sig in till 1948, där gäller sekretessen.

    Vet man inte församling får man göra ett stort projekt och kolla alla födelseböcker i detta fallet i Malmös församlingar och andra församlingar i Skåne för det aktuella datumet...
    Tack tack tack! Jag gör ett försök nu när det blir semester och jag har lite bättre med tid. Tack!
  • Aniiee
    Anonym (ace) skrev 2018-06-05 15:31:53 följande:
    Tack tack tack! Jag gör ett försök nu när det blir semester och jag har lite bättre med tid. Tack!
    Ett litet tips är att om Riksarkivet inte har rätt födelse- och dopbok så kan den finnas på Arkiv Digital. Det verkar nämligen som att Riksarkivet släpper loss hela boken på en gång när sekretessen för hela har gått ut, medan Arkiv digital släpper sidor mer löpande. Det erfor jag när jag letade efter min pappa som är född 1945. Boken upp till sidorna för '45 fanns på AD men inte på Riks.

    Dock kostar AD pengar.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • tyst nu

    Så här gör du:

    Googla fram ett bibliotek som har tillgång till Sveriges Befolkning 1990 och knata dit. Sök fram dina föräldrar och då kan du se deras födelseförsamlingar. Funkar givetvis även på mor- och föräldrar. Sveriges Dödbok används på samma sätt för avliden släkt.

    Riksarkivet är numera gratis och där finns SCB:s födelseböcker år för år fram till 1947 (släpps ett år i taget). Därifrån kommer du vidare.


    Anonym (ace) skrev 2018-06-05 14:34:12 följande:

    Ingen av mina föräldrars generation (fastrar, mostrar osv) som är livet är klara i huvudet. Mamma är yngst och är född 1945. Mina kusiner har ingen information som kan hjälpa mig.

    Födelsedatum, nej. Eller jo, pappas och mammas har jag, men inte längre bak än så. Och jag vet inte födelseort på någon av dem, men gissningsvis i Malmö, men mamma kan vara född på annan ort i Skåne och pappa kan vara född i Skåne eller Göteborgsområdet eller Värmland (vet att vi hade släkt där som barn). Vanliga "-son"-namn så inte lätt att söka på det hållet.


  • tyst nu

    Sluta nu.

    Att få veta att en faster är ens biologiska faster är ju kul i ungefär 0,3 sekund.

    För att få något mer utav det än det behöver man ha ett eget gediget släktträd i ryggen, helst omfattande till början av 1700-talet. Då funkar det inte att snylta på andra.

    Och du, MyHeritage har nog marknadens sämsta rykte...


    Anonym (Dna) skrev 2018-06-05 14:19:54 följande:

    Det står ju på sidan att det kan visa olika på olika familjemedlemmar beroende på hur mycket dna som blir med på topsen bl.a . De rekommenderar ju att andra i familjen också ska göra dna prov om man vill veta mer eftersom det kan visa lite olika beroende på men dna är iallafall det som är mest pålitligt.


  • Trent
    Anonym (Dna) skrev 2018-06-05 11:45:57 följande:

    Jag beställde ett test från myherigage som kostade ca 500 så det är inte speciellt dyrt och jo det stämde faktiskt jag var släkt med dessa personer. Det är ingen bluff utan man lämnar in dna genom topsning och skickar till usa för granskning


    Fortfarande ingen garanti på resultat. 500 spänn ger dig bara en liten del. Det är fakta.
  • Anonym (Dna)
    Trent skrev 2018-06-05 22:38:13 följande:

    Fortfarande ingen garanti på resultat. 500 spänn ger dig bara en liten del. Det är fakta.


    Så det är ingen garanti på resultat när poliser tar DNA heller?
  • MallaL
    Anonym (Dna) skrev 2018-06-06 08:36:12 följande:

    Så det är ingen garanti på resultat när poliser tar DNA heller?


    DNA-testning är helt säker när det gäller att fastställa identitet eller släktskap mellan två personer.

    Släktforskning är något helt annat, en hobby där man med hjälp av kyrkoböcker bygger släktträd för 1000-tals personer från nutid och bakåt, med svenska kyrkböcker kommer man oftast till 1700-talet. DNA kan här vara till hjälp att se var släkterna härstammar ifrån och bekräfta släktskap, men det förutsätter ju att flera i släkten testat sig.
  • zdudmwml
    Anonym (Dna) skrev 2018-06-06 08:36:12 följande:
    Så det är ingen garanti på resultat när poliser tar DNA heller?
    Polisen analyserar inte mitokondrie på rutin och definitivt inte för att säkerställa släktskap. Polisen har ett helt annat syfte och metoder och nej, det finns inga garantier för att de ska få ett resultat.
  • Trent
    Anonym (Dna) skrev 2018-06-06 08:36:12 följande:

    Så det är ingen garanti på resultat när poliser tar DNA heller?


    Jag såg att du fått ett förklarande svar redan. Men var du verkligen seriös med din fråga?
  • Bragokex
    Anonym (ace) skrev 2018-06-05 14:34:12 följande:
    Ingen av mina föräldrars generation (fastrar, mostrar osv) som är livet är klara i huvudet. Mamma är yngst och är född 1945. Mina kusiner har ingen information som kan hjälpa mig.

    Födelsedatum, nej. Eller jo, pappas och mammas har jag, men inte längre bak än så. Och jag vet inte födelseort på någon av dem, men gissningsvis i Malmö, men mamma kan vara född på annan ort i Skåne och pappa kan vara född i Skåne eller Göteborgsområdet eller Värmland (vet att vi hade släkt där som barn). Vanliga "-son"-namn så inte lätt att söka på det hållet.
    Det finns databaser där man kan söka efter yngre personer också, men de är inte gratis och de finns inte på nätet. Om du vill kan jag hjälpa dig att få fram ett par generationer så du har nåt att börja med. PMa om du är intresserad
  • ensam1
    Anonym (Dna) skrev 2018-06-05 14:19:54 följande:
    Det står ju på sidan att det kan visa olika på olika familjemedlemmar beroende på hur mycket dna som blir med på topsen bl.a . De rekommenderar ju att andra i familjen också ska göra dna prov om man vill veta mer eftersom det kan visa lite olika beroende på men dna är iallafall det som är mest pålitligt.
    Detta svar tycker jag visar mer än annat hur lite du förstår om själva släktforskningen, För oss som håller på är det ju självklart att min bror har fler svar än min mamma, han får ju träffar på vår pappas sida. 

    Dessutom. om du får träff på en avlägsen släkting, säg 6:e kusin, hur ska du kunna veta hur ni är släkt utan eget släktträd?
  • Anonym (Dna)
    zdudmwml skrev 2018-06-06 09:10:37 följande:

    Polisen analyserar inte mitokondrie på rutin och definitivt inte för att säkerställa släktskap. Polisen har ett helt annat syfte och metoder och nej, det finns inga garantier för att de ska få ett resultat.


    Det är dna som dna och polisen använder topsning precis som på detta sätt med släktforskning så det är ingen skillnad på det sättet när man letar dna förutom att man kollar efter dna av två helt olika anledningar
  • Anonym (Dna)
    ensam1 skrev 2018-06-06 09:47:30 följande:

    Detta svar tycker jag visar mer än annat hur lite du förstår om själva släktforskningen, För oss som håller på är det ju självklart att min bror har fler svar än min mamma, han får ju träffar på vår pappas sida. 

    Dessutom. om du får träff på en avlägsen släkting, säg 6:e kusin, hur ska du kunna veta hur ni är släkt utan eget släktträd?


    Det jag menar är att enligt sidan så kan två helsyskon få olika svar
  • zdudmwml
    Anonym (Dna) skrev 2018-06-06 10:00:57 följande:
    Det är dna som dna och polisen använder topsning precis som på detta sätt med släktforskning så det är ingen skillnad på det sättet när man letar dna förutom att man kollar efter dna av två helt olika anledningar
    Nix, det är inte dna som dna. Man kollar olika saker.
  • Anonym (mja)
    Anonym (Dna) skrev 2018-06-06 10:02:05 följande:

    Det jag menar är att enligt sidan så kan två helsyskon få olika svar


    Det är för att syskonen ärver olika uppsättningar DNA. Exempelvis så får du kanske mer DNA från din mamma varav lite från en släkting långt bak med samiskt ursprung medans din bror fick mer DNA från din pappa och fick han inget DNA från den släktingen och har därför inte något DNA med samisk bakgrund.
Svar på tråden Komma igång med släktforskning hur börjar man