• Anonym (Undrar)

Farligt att äta för mycket choklad?

Jag undrar om det är farligt att äta mycket choklad när man är gravid med tanke på koffeinet i chokladen?

• Svar på tråden Farligt att äta för mycket choklad?
  • JLES

Du har som sagt en koffeingräns /dag som ligger på 300mg. Du kan ta reda på hur mycket koffein hela chokladkakan innehåller och sen kan du räkna ut det själv! Men nej, choklad är generellt inte farligt. 

• Anonym (Undrar)
    JLES skrev 2018-06-06 18:47:47 följande:

Du har som sagt en koffeingräns /dag som ligger på 300mg. Du kan ta reda på hur mycket koffein hela chokladkakan innehåller och sen kan du räkna ut det själv! Men nej, choklad är generellt inte farligt. 

Det är lite svårt om man vill dricka O'boy eller äta massa chokladglassar med nougat
  • Anonym (A)
    JLES skrev 2018-06-06 18:47:47 följande:
    Håller med
  • Anonym (Herregud.)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-06-06 19:02:39 följande:

Det är lite svårt om man vill dricka O'boy eller äta massa chokladglassar med nougat

Men alltså, nej. Det är inte farligt.
  • Meriall

Det är ingen risk. Du behöver äta flera deciliter ren kakao om dagen för att nå över den nivån som är okej för gravida. Det är mkt mindre koffein i choklad/kakao 
    än i kaffe. O'boy innehåller inte ens särskilt mkt kakao, så det är hellugnt. 

• Aliona
    Anonym (Undrar) skrev 2018-06-06 19:02:39 följande:

Varför är det svårt? Det är väl bara att räkna det också (om man nu är så nojig att man känner att man behöver hålla koll på kofeinet i chokladen).

O?boy innehåller 18% kakao och man använder ju inte så många skedar. Ett glas O?boy innehåller ca 3 mg koffein så du kan dricka 100 koppar per dag för att komma upp till gränsen för vad som är rekommenderat för gravida. Dricker du en kopp kaffe per dag så kan du bara dricka 67 glas O?boy den dan.

Allvarligt, om jag drack så mycket O?boy så skulle jag vara betydligt mer rädd för sockret.
  • Anonym (T)
    Aliona skrev 2018-06-06 19:18:21 följande:
    Varför är det svårt? Det är väl bara att räkna det också (om man nu är så nojig att man känner att man behöver hålla koll på kofeinet i chokladen). Oboy innehåller 18% kakao och man använder ju inte så många skedar. Ett glas Oboy innehåller ca 3 mg koffein så du kan dricka 100 koppar per dag för att komma upp till gränsen för vad som är rekommenderat för gravida. Dricker du en kopp kaffe per dag så kan du bara dricka 67 glas Oboy den dan. Allvarligt, om jag drack så mycket Oboy så skulle jag vara betydligt mer rädd för sockret.

För att inte tala om hur farligt det vore att hålla i sig tvåhundra liter vätska om dagen.
  • Anonym (Herregud.)
    Anonym (T) skrev 2018-06-06 19:37:18 följande:

För att inte tala om hur farligt det vore att hålla i sig tvåhundra liter vätska om dagen.

Nu blev det feltänk, va? Gör du en kopp Oboy på två liter mjölk?
  • Aliona
    Anonym (T) skrev 2018-06-06 19:37:18 följande:

Haha, det tänkte jag inte ens på. (Nu är visserligen 100 koppar Oboy snarare 20 liter än 200, men det är ändå galet mycket mer än vad som går att dricka)
Svar på tråden Farligt att äta för mycket choklad?