Duschar du istället för att bada för att spara vatten?
Det rådet vattenbrist på många ställen i Sverige och ett av tipsen för att spara in på det är att duscha istället för att bada.
Men är det så självklart att det är ett bättre alternativ? På samma sida stod det att ett fyllt badkar rymmer 150 liter vatten medan en dusch bara gör av med 36 liter. Dom räknar med en dusch på 3 minuter.
Tvättar jag håret (jättelångt och jättetjockt) och rakar benen i duschen tar det betydligt länge tid. Då är tex ett bad + en jättesnabb sista ursköljning mycket mindre vattenkrävande. Tvättar jag mig bara, utan att duscha håret, går det ju på max 2 minuter.
Jag funderar på om 3 minuter verkligen är standard? Tar det så kort tid för dom flesta? En 12 min dusch gör av med 144 liter vatten.
Skulle det kanske inte göra mer skillnad om man såg över hur ofta man duschar? Eller om man tänker på att stänga av kranen när man schamponerar mm? Själv tvättar jag håret en gång i veckan (medveten om att alla inte har en hårtyp som klarar det) En gång i veckan plus vanlig dusch varannan dag ger väldigt mycket mindre vattenåtgång än om man tvättar håret varje dag, vilket väldigt många gör.
Hur tänker du kring vattensparande och dusch/bad?