• Anonym (?)

Duschar du istället för att bada för att spara vatten?

Det rådet vattenbrist på många ställen i Sverige och ett av tipsen för att spara in på det är att duscha istället för att bada.

Men är det så självklart att det är ett bättre alternativ? På samma sida stod det att ett fyllt badkar rymmer 150 liter vatten medan en dusch bara gör av med 36 liter. Dom räknar med en dusch på 3 minuter.

Tvättar jag håret (jättelångt och jättetjockt) och rakar benen i duschen tar det betydligt länge tid. Då är tex ett bad + en jättesnabb sista ursköljning mycket mindre vattenkrävande. Tvättar jag mig bara, utan att duscha håret, går det ju på max 2 minuter.

Jag funderar på om 3 minuter verkligen är standard? Tar det så kort tid för dom flesta? En 12 min dusch gör av med 144 liter vatten.

Skulle det kanske inte göra mer skillnad om man såg över hur ofta man duschar? Eller om man tänker på att stänga av kranen när man schamponerar mm? Själv tvättar jag håret en gång i veckan (medveten om att alla inte har en hårtyp som klarar det) En gång i veckan plus vanlig dusch varannan dag ger väldigt mycket mindre vattenåtgång än om man tvättar håret varje dag, vilket väldigt många gör. 

Hur tänker du kring vattensparande och dusch/bad?

• Svar på tråden Duschar du istället för att bada för att spara vatten?
  • Anonym (.)

Att raka benen under en strilande dusch är bara dumt och inte ens nödvändigt. Det blir alltför mycket att sila mygg och svälja kameler om man gör så och ändå är bekymrad för vattenåtgången.  Jag får mest känslan av att du letar argument för att kunna fortsätta med ovanan snarare än att du har är bekymrad och funderar på allvar.

• Anonym (duschfantast)

Duscha i badkaret, med proppen i. När du är klar med tvätt och rakning, hur fullt är badkaret då?

Att bada tar evigheter, jag duschar för att spara tid.

Jag stänger givetvis av vattnet då jag tvålar/schamponerar.

• Anonym (vatten)
    Anonym (?) skrev 2018-06-07 11:52:38 följande:

Det rådet vattenbrist på många ställen i Sverige och ett av tipsen för att spara in på det är att duscha istället för att bada.

Men är det så självklart att det är ett bättre alternativ? På samma sida stod det att ett fyllt badkar rymmer 150 liter vatten medan en dusch bara gör av med 36 liter. Dom räknar med en dusch på 3 minuter.

Tvättar jag håret (jättelångt och jättetjockt) och rakar benen i duschen tar det betydligt länge tid. Då är tex ett bad + en jättesnabb sista ursköljning mycket mindre vattenkrävande. Tvättar jag mig bara, utan att duscha håret, går det ju på max 2 minuter.

Jag funderar på om 3 minuter verkligen är standard? Tar det så kort tid för dom flesta? En 12 min dusch gör av med 144 liter vatten.

Skulle det kanske inte göra mer skillnad om man såg över hur ofta man duschar? Eller om man tänker på att stänga av kranen när man schamponerar mm? Själv tvättar jag håret en gång i veckan (medveten om att alla inte har en hårtyp som klarar det) En gång i veckan plus vanlig dusch varannan dag ger väldigt mycket mindre vattenåtgång än om man tvättar håret varje dag, vilket väldigt många gör. 

Låter du vattnet rinna när du tvålar och rakar dig? Jag då går det ju åt vatten såklart.

När jag duschar så sköljer jag mig tills jag är blöt, sen stänger jag av duschen medan jag tvålar, schamponerar och ev rakar mig. Sen sköljer av. Då använder jag vattnet effektivt oavsett hur lång tid jag står i duschen.

Jag tvättar håret 1-3 ggr i veckan beroende på.

Badar gör jag ibland för att det är skönt och mysigt, men inte som ersättning för den dagliga duschen.
  • LFF

Nej. Jag badar max en gång i veckan för tillfället och ligger då i badkaret i minst en timme. Jag läser en bok, skrubbar mig och rakar mig.

Jag duschar ungefär varannan dag, 5-10 minuter (kortare på sommaren, längre på vintern). Tvättar då håret lite snabbt, det är skönt med kort hår eftersom det går fort. Rakar mig aldrig i duschen.

När jag bodde så jag bara hade dusch så stängde jag av vattnet medan jag rakade mig, alternativt hade väldigt lite vatten på eftersom man måste skölja av rakhyveln.

• Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2018-06-07 11:56:22 följande:

Att raka benen under en strilande dusch är bara dumt och inte ens nödvändigt. Det blir alltför mycket att sila mygg och svälja kameler om man gör så och ändå är bekymrad för vattenåtgången.  Jag får mest känslan av att du letar argument för att kunna fortsätta med ovanan snarare än att du har är bekymrad och funderar på allvar.

Jag tål inte raklödder och kan inte raka torrt så jag har tyvärr inte hittat några alternativ. Jag rakar dock inte benen så ofta så det är inget jätteproblem, vet dock många andra som också rakar under rinnande vatten och som gör det oftare.
    Anonym (duschfantast) skrev 2018-06-07 11:58:30 följande:

Duscha i badkaret, med proppen i. När du är klar med tvätt och rakning, hur fullt är badkaret då?

Jag har inget badkar så kan inte göra den jämförelsen nu, men när jag var liten så duschade jag alltid så och fick tömma det flera gånger...då älskade jag dock att duscha och stod antagligen där rätt länge. Och så hade vi inte snålspolande duschmunstycke på den tiden...
    Anonym (vatten) skrev 2018-06-07 12:02:53 följande:
    Låter du vattnet rinna när du tvålar och rakar dig? Jag då går det ju åt vatten såklart.

När jag duschar så sköljer jag mig tills jag är blöt, sen stänger jag av duschen medan jag tvålar, schamponerar och ev rakar mig. Sen sköljer av. Då använder jag vattnet effektivt oavsett hur lång tid jag står i duschen.

Jag tvättar håret 1-3 ggr i veckan beroende på.

Badar gör jag ibland för att det är skönt och mysigt, men inte som ersättning för den dagliga duschen.
    Jag låter självklart inte vattnet rinna, men för mig tar det otroligt lång tid innan det är helt genomblött och att skölja ur allt.

• sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2018-06-07 11:52:38 följande:

Det jag har läst i trådar där man diskuterar duschning, så verkar 30-40 minuter vara en normal tid att duscha.
    Nu när det varit varmt, så har jag tagit en svalkande dusch på kvällen, då tar det max två minuter, tvättar jag håret så kan det ta fem minuter.
    Rakar benen gör jag när jag tar ett fotbad. Andra delar rakar jag inte, OK bikinilinjen under sommaren och under armarna, men det tar max 30 sekunder.
    Det tar inte så lång tid för mig att schamponera håret, så jag stänger inte av (men duschen tar ändå max fem minuter, om ens det). Nu har jag hyfsat kort hår (axellångt) och typiskt nordiskt hår, så det är lätttvättat.

Badkar har vi inte, men sommartid är inte badkarstid för mig, eftersom jag vill ha det hett och massor av bubblor
  • Anonym (.)
    .Anonym (?) skrev 2018-06-07 12:14:23 följande:
    Jag tål inte raklödder och kan inte raka torrt så jag har tyvärr inte hittat några alternativ. Jag rakar dock inte benen så ofta så det är inget jätteproblem, vet dock många andra som också rakar under rinnande vatten och som gör det oftare.

Finns massor av olika alternativ till raklödder och torrt. Tycker fortfarande att det är undanflykter och ganska så mycket lathet att inte undersöka eller fundera på alternativ. Det du behöver är något som gör huden hal. Den effekten får du också med balsam, coops blåvita är jättebra och bättre tvålar. Slår vad om att du skulle kunna få samma effekt med hallonkräm om du nu verkligen är bekymrad över vattenavgången och verkligen vill ha alternativ till raklödder/torrt.

Vad ANDRA gör har inte med saken att göra, är någon dum har du också rätt att vara minst lika dum? Nej, man kan inte rättfärdiga sin egen dumhet med andras
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2018-06-07 12:22:26 följande:
    Det jag har läst i trådar där man diskuterar duschning, så verkar 30-40 minuter vara en normal tid att duscha.
    Nu när det varit varmt, så har jag tagit en svalkande dusch på kvällen, då tar det max två minuter, tvättar jag håret så kan det ta fem minuter.
    Rakar benen gör jag när jag tar ett fotbad. Andra delar rakar jag inte, OK bikinilinjen under sommaren och under armarna, men det tar max 30 sekunder.
    Det tar inte så lång tid för mig att schamponera håret, så jag stänger inte av (men duschen tar ändå max fem minuter, om ens det). Nu har jag hyfsat kort hår (axellångt) och typiskt nordiskt hår, så det är lätttvättat.

Badkar har vi inte, men sommartid är inte badkarstid för mig, eftersom jag vill ha det hett och massor av bubblor
    Jo en sak till, vi har inte snålspolande munstycke, hade man haft det, så hade troligen tagit längre tid att duscha, för då hade det tagit längre tid att skölja ur schampot ur håret.
  • Anonym (vatten)
    Anonym (?) skrev 2018-06-07 12:14:23 följande:
    Anonym (duschfantast) skrev 2018-06-07 11:58:30 följande:

Jag har inget badkar så kan inte göra den jämförelsen nu, men när jag var liten så duschade jag alltid så och fick tömma det flera gånger...då älskade jag dock att duscha och stod antagligen där rätt länge. Och så hade vi inte snålspolande duschmunstycke på den tiden...Jag låter självklart inte vattnet rinna, men för mig tar det otroligt lång tid innan det är helt genomblött och att skölja ur allt.

Man kan raka benen utan raklödder, jag brukar använda min vanliga duschkräm. Vad andra gör oftare eller sämre har ju inget med dig att göra. Du kan ju bara förändra ditt eget beteende men om du ursäktar dig med att n¨n annan gör sämre så blir det ju ingen skillnad.
  • Anonym (vatten)
    sextiotalist skrev 2018-06-07 12:22:26 följande:

Jisses, 30-40 minuter?!?! Vem brukar duscha så länge? Kanske när jag var tonåring, med mamma bankades på dörren att man skulle skynda sig. Menar du på allvar att folk tycker att den tiden är en normal dusch? Jag har aldrig hört någon vuxen som duschar så länge en vanlig dag, hur hinner man ens det?
Svar på tråden Duschar du istället för att bada för att spara vatten?