Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Duschar du istället för att bada för att spara vatten?

Att raka benen under en strilande dusch är bara dumt och inte ens nödvändigt. Det blir alltför mycket att sila mygg och svälja kameler om man gör så och ändå är bekymrad för vattenåtgången.  Jag får mest känslan av att du letar argument för att kunna fortsätta med ovanan snarare än att du har är bekymrad och funderar på allvar.

• Anonym (.)
    .Anonym (?) skrev 2018-06-07 12:14:23 följande:
    Jag tål inte raklödder och kan inte raka torrt så jag har tyvärr inte hittat några alternativ. Jag rakar dock inte benen så ofta så det är inget jätteproblem, vet dock många andra som också rakar under rinnande vatten och som gör det oftare.

Finns massor av olika alternativ till raklödder och torrt. Tycker fortfarande att det är undanflykter och ganska så mycket lathet att inte undersöka eller fundera på alternativ. Det du behöver är något som gör huden hal. Den effekten får du också med balsam, coops blåvita är jättebra och bättre tvålar. Slår vad om att du skulle kunna få samma effekt med hallonkräm om du nu verkligen är bekymrad över vattenavgången och verkligen vill ha alternativ till raklödder/torrt.

Vad ANDRA gör har inte med saken att göra, är någon dum har du också rätt att vara minst lika dum? Nej, man kan inte rättfärdiga sin egen dumhet med andras
  • Anonym (.)
    Anonym (vatten) skrev 2018-06-07 14:32:28 följande:
    Men du kan ju inte tro att FL är representativt för något?
    Det finns mååååånga som tror det. Skrattande
  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2018-06-07 16:08:11 följande:
    I normala fall så rent vatten ingen lyxvara i Sverige, men nu har vi lite ovanliga omständigheter som gör att vi får tänka till.
    För rent krasst så är det, i normala fall, bra om vattnet får rinna, att det är cirkulation i va-systemet. Vi kan (när det inte är torka) slösa på hur mycket vatten som helst, det påverkar inte de torra områdena, varken till eller från, om du stänger av vattnet när du borstar tänderna.
    Dina tårar påverkar inte vattentillgången i Sahara
    Du är storstadsbo va?
    Det du beskriver gäller städer som tar sitt vatten från insjöar med stora, långa system där det kan ta uppemot en vecka innan vattnet når konsumenten.

Nu består Sverige av mycket mer än städer med mycket god tillgång på sjövatten utan många bor så till att man måste tänka sig för i vattenkonsumtionen. Det kan gälla egna borrade brunnar som sinar, saltvatteninträngning i skärgården eller kommuner där man saknar outsinliga sjöar.

Vatten är ingen lyxvara än men för många är det periodvis en ändlig resurs som kräver eftertanke.
    Så i vissa fall kan man låta vatten rinna. Det är aldrig bra men gör heller ingen större skada. Du kan slösa på vatten men det kan faktiskt inte de flesta i Sverige.
  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2018-06-07 17:20:06 följande:
    Det finns områden med mycket bra grundvattenresever, så finns det områden med sämre, det vet jag om. De flesta i Sverige (utom torrår) har bra med vatten.
    Nej, enligt uppgift så tas vattnet här från grundvattnet och stöd från en sjö
    Ändå pratar du om att vatten inte alls är en brist i Sverige bara för att just du inte har det så är det så över hela Sverige?
    Ok. Det finns folk till allt.
  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2018-06-07 17:37:24 följande:
    Oj, du läser inte vad jag skriver.
    Jodå det gör jag. Jag ser att du nämner i förbigående att visst finns deråden med brist men jag ser att du uttrycker dig generellt inte är någon bristvara och jag ser att du har svårt att stå för ditt eget budskap och dina egna generaliseringar. Glad
Svar på tråden Duschar du istället för att bada för att spara vatten?