Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Duschar du istället för att bada för att spara vatten?

Anonym (?) skrev 2018-06-07 11:52:38 följande:

Det rådet vattenbrist på många ställen i Sverige och ett av tipsen för att spara in på det är att duscha istället för att bada.

Men är det så självklart att det är ett bättre alternativ? På samma sida stod det att ett fyllt badkar rymmer 150 liter vatten medan en dusch bara gör av med 36 liter. Dom räknar med en dusch på 3 minuter.

Tvättar jag håret (jättelångt och jättetjockt) och rakar benen i duschen tar det betydligt länge tid. Då är tex ett bad + en jättesnabb sista ursköljning mycket mindre vattenkrävande. Tvättar jag mig bara, utan att duscha håret, går det ju på max 2 minuter.

Jag funderar på om 3 minuter verkligen är standard? Tar det så kort tid för dom flesta? En 12 min dusch gör av med 144 liter vatten.

Skulle det kanske inte göra mer skillnad om man såg över hur ofta man duschar? Eller om man tänker på att stänga av kranen när man schamponerar mm? Själv tvättar jag håret en gång i veckan (medveten om att alla inte har en hårtyp som klarar det) En gång i veckan plus vanlig dusch varannan dag ger väldigt mycket mindre vattenåtgång än om man tvättar håret varje dag, vilket väldigt många gör. 

Hur tänker du kring vattensparande och dusch/bad?

Det jag har läst i trådar där man diskuterar duschning, så verkar 30-40 minuter vara en normal tid att duscha.
    Nu när det varit varmt, så har jag tagit en svalkande dusch på kvällen, då tar det max två minuter, tvättar jag håret så kan det ta fem minuter.
    Rakar benen gör jag när jag tar ett fotbad. Andra delar rakar jag inte, OK bikinilinjen under sommaren och under armarna, men det tar max 30 sekunder.
    Det tar inte så lång tid för mig att schamponera håret, så jag stänger inte av (men duschen tar ändå max fem minuter, om ens det). Nu har jag hyfsat kort hår (axellångt) och typiskt nordiskt hår, så det är lätttvättat.

Badkar har vi inte, men sommartid är inte badkarstid för mig, eftersom jag vill ha det hett och massor av bubblor
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2018-06-07 12:22:26 följande:
    Det jag har läst i trådar där man diskuterar duschning, så verkar 30-40 minuter vara en normal tid att duscha.
    Nu när det varit varmt, så har jag tagit en svalkande dusch på kvällen, då tar det max två minuter, tvättar jag håret så kan det ta fem minuter.
    Rakar benen gör jag när jag tar ett fotbad. Andra delar rakar jag inte, OK bikinilinjen under sommaren och under armarna, men det tar max 30 sekunder.
    Det tar inte så lång tid för mig att schamponera håret, så jag stänger inte av (men duschen tar ändå max fem minuter, om ens det). Nu har jag hyfsat kort hår (axellångt) och typiskt nordiskt hår, så det är lätttvättat.

Badkar har vi inte, men sommartid är inte badkarstid för mig, eftersom jag vill ha det hett och massor av bubblor
    Jo en sak till, vi har inte snålspolande munstycke, hade man haft det, så hade troligen tagit längre tid att duscha, för då hade det tagit längre tid att skölja ur schampot ur håret.
  • sextiotalist
    Anonym (vatten) skrev 2018-06-07 12:34:51 följande:
    Jisses, 30-40 minuter?!?! Vem brukar duscha så länge? Kanske när jag var tonåring, med mamma bankades på dörren att man skulle skynda sig. Menar du på allvar att folk tycker att den tiden är en normal dusch? Jag har aldrig hört någon vuxen som duschar så länge en vanlig dag, hur hinner man ens det?
    Google är ens vän, men detta hittade jag på FL
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/76795020-hur-langt-ar-normalt-att-duscha

Jag vet att det finns fler trådar där man anser att det är kränkande att inte få sin rättfärdiga tid i duschen ;)
  • sextiotalist
    Duckan skrev 2018-06-07 12:51:04 följande:

Va?! Vad gör man så länge i duschen? Jag har mycket hår som schamponeras två gånger och sen balsam på det. Stänger av vattnet under tiden. Gissar att hela proceduren tar 15 min, vilket jag tycker är länge.
    Jag har mina funderingar när jag läst dessa trådar, men självklart hittar jag inte mer än en tråd
  • sextiotalist
    Anonym (vatten) skrev 2018-06-07 14:32:28 följande:
    Men du kan ju inte tro att FL är representativt för något?
    Nej, men det var ju det jag skrev att jag på FL lärt mig....
  • sextiotalist
    Anonym (Cia) skrev 2018-06-07 15:57:37 följande:

Jag har långt o tjockt hår o det fixar jag att tvätta på 3 min. Man stänger av medan man shamponerar. Samma när man rakar benen.

Jag ser rent vatten sim en lyxvara. Tänker på alla idiiter sim låter det rinna och blir ledsen när jag tänker på alla som inte har rent vatten att ge sina barn medan vi låter det rinna. Vi är så jävla bortskämda u västvärlden och slösar för mycket. Vi tar död på mänskligheten.

I normala fall så rent vatten ingen lyxvara i Sverige, men nu har vi lite ovanliga omständigheter som gör att vi får tänka till.
    För rent krasst så är det, i normala fall, bra om vattnet får rinna, att det är cirkulation i va-systemet. Vi kan (när det inte är torka) slösa på hur mycket vatten som helst, det påverkar inte de torra områdena, varken till eller från, om du stänger av vattnet när du borstar tänderna.
    Dina tårar påverkar inte vattentillgången i Sahara
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-06-07 16:23:57 följande:

Du är storstadsbo va?

Det du beskriver gäller städer som tar sitt vatten från insjöar med stora, långa system där det kan ta uppemot en vecka innan vattnet når konsumenten.

Nu består Sverige av mycket mer än städer med mycket god tillgång på sjövatten utan många bor så till att man måste tänka sig för i vattenkonsumtionen. Det kan gälla egna borrade brunnar som sinar, saltvatteninträngning i skärgården eller kommuner där man saknar outsinliga sjöar.

Vatten är ingen lyxvara än men för många är det periodvis en ändlig resurs som kräver eftertanke.

Så i vissa fall kan man låta vatten rinna. Det är aldrig bra men gör heller ingen större skada. Du kan slösa på vatten men det kan faktiskt inte de flesta i Sverige.

Det finns områden med mycket bra grundvattenresever, så finns det områden med sämre, det vet jag om. De flesta i Sverige (utom torrår) har bra med vatten.

Nej, enligt uppgift så tas vattnet här från grundvattnet och stöd från en sjö
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-06-07 17:25:04 följande:

Ändå pratar du om att vatten inte alls är en brist i Sverige bara för att just du inte har det så är det så över hela Sverige?

Ok. Det finns folk till allt.

Oj, du läser inte vad jag skriver.
Svar på tråden Duschar du istället för att bada för att spara vatten?