• Tvivelaktigapappan

    Varannan helg - underhåll

    Hej hur funkar det med underhållet om man har barnen varannan helg? Har i dagsläget 2 barn och är på väg att flytta till eget. Mamman kommer få allt barnbidrag. Hur funkar det överhuvudtaget med all ekonomi som rör barnen? Försäkringarna på barnen? Dagisavgifter? Och framför allt underhållet? Kollar man på FK hemsida så verkar det som att man ska betala cirka 2300 kr för 2 barn? Gäller det om mamman får all barnbidrag?

    Hur har ni andra löst det? Har inte riktigt satt mig in i allting för jag trodde inte denna dag skulle komma. Jag kommer ju få det tufft om jag ska betala 2300 kr/mån och om jag dessutom ska vara med och betala dagisavgiften. Vet att detta nog sticker i ögonen på endel. Att jag tycker det är dyrt men jag vill kunna göra saker med mina barn när jag har dom och jag kommer göra rätt för mig. Jag hatar att bråka om pengar.

  • Svar på tråden Varannan helg - underhåll
  • äldreochklokare

    I princip allt du behöver veta står på FK så läs igenom i lugn och ro igen, är mitt tips. Det går också jättebra att ringa dem så får de förklara lite mer. 

    Om du räknar på vad allt kostade när ni levde ihop så ser du ju hur mycket allt kostar kring era 2 barn. Hur menar du att du inte kan ha råd att betala ett par tusen för dina egna barn? Betalade du inget förut? 

  • Tvivelaktigapappan

    Jodå jag betalar väldigt mycket i dagsläget men att flytta till en egen lägenhet betyder ju att det kommer bli mindre kvar av inkomsten eftersom man blir själv så blir ju inte så många kronor över, men man kommer nog lösa det ändå. Jag vet att det blir likadant åt mammans håll. Vill bara veta så att allting blir rätt. Man vet aldrig hur mycket bråk det kan bli när man väl flyttat isär. Jag hoppas innerligt att vi kommer lösa den frågan själva.

  • Fru Ve

    Varför kan du inte ha barnen halva tiden istället? Då behöver du inte betala underhåll och du kan få halva barnbidraget.

  • annabellelee

    Det är bra att du vill göra saker med dina barn, men har du dem varannan helg så kommer ju mamman ha dem mycket mer tid, och behöver kunna göra saker då också. Du har dem 4 dagar, hon 26 dagar.

    Och den tiden behöver de mat, kläder, toalettpapper, stövlar, skjuts (bensin eller bussbiljett) hit och dit, leksaker, mamman kan behöva vabba, osv....ja, du vet själv hur mycket det kostar med barn.

    Så 2300 kr för två barn låter som ett absolut minimum.

  • Brumma

    2300:- för två barn är mindre än minimisumman.

    Är ni överens så kan ni i princip bestämma vilken summa ni vill men det lägsta boendeföräldern får om ni går tex genom försäkringskassan (underhållsstöd) 1573:- per barn.

    Försäkringskassan gör så att de tittar på din inkomst för två år sedan och bestämmer utifrån det hur mycket du beräknas kunna betala. Är det inte hela summan täcker försäkringskassan upp med resten.

    När du betalar underhåll så står boendeföräldern för ALLT. Förutom kostnader som uppkommer under umgänget då. Klädbyten är bra om du ser till att det finns hos dig också.

  • Tvivelaktigapappan

    Usch och fy känner mig som en dålig människa men har funderat och kollat en massa på det här nu. Skulle jag betala 2500 för barnen så går jag plus minus 0 varje månad. Och då har jag bara räknat mina fasta utgifter. Finns inget jag kan dra ner på. Och det jag inte förstår är att mamman ska få 5000 kr i månaden alltså för ha barnen? Underhåll + barnbidrag? Så mycket kostar inte barnen. Dom är 3 och 5 år. Samtidigt kommer hon ha rätt till bostadsbidrag på cirka 1800 kr.

    Är jag helt ute och cyklar? Känner mig helt förvirrad :(

  • fjanten
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:10:11 följande:

    Usch och fy känner mig som en dålig människa men har funderat och kollat en massa på det här nu. Skulle jag betala 2500 för barnen så går jag plus minus 0 varje månad. Och då har jag bara räknat mina fasta utgifter. Finns inget jag kan dra ner på. Och det jag inte förstår är att mamman ska få 5000 kr i månaden alltså för ha barnen? Underhåll + barnbidrag? Så mycket kostar inte barnen. Dom är 3 och 5 år. Samtidigt kommer hon ha rätt till bostadsbidrag på cirka 1800 kr.

    Är jag helt ute och cyklar? Känner mig helt förvirrad :(


    Får jag fråga varför du inte tänker ha barnen mer än varannan helg?
  • Jill 79
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:10:11 följande:

    Usch och fy känner mig som en dålig människa men har funderat och kollat en massa på det här nu. Skulle jag betala 2500 för barnen så går jag plus minus 0 varje månad. Och då har jag bara räknat mina fasta utgifter. Finns inget jag kan dra ner på. Och det jag inte förstår är att mamman ska få 5000 kr i månaden alltså för ha barnen? Underhåll + barnbidrag? Så mycket kostar inte barnen. Dom är 3 och 5 år. Samtidigt kommer hon ha rätt till bostadsbidrag på cirka 1800 kr.

    Är jag helt ute och cyklar? Känner mig helt förvirrad :(


    Men det är så det blir. Har du istället barnen varannan vecka betalar du inget underhåll och får även halva barnbidraget. Men du får betala halva barnormsorgsavgiften. Halva försäkringen. Du får mindre inkomster om du tar hälften av vab. Betala hälften av kläderna, maten och andra aktiviteter.

    Kanske du skulle tjäna ekonomiskt på det upplägget nu men om några år blir de dyrare i frift.
Svar på tråden Varannan helg - underhåll