• Brumma

Varannan helg - underhåll

2300:- för två barn är mindre än minimisumman.

Är ni överens så kan ni i princip bestämma vilken summa ni vill men det lägsta boendeföräldern får om ni går tex genom försäkringskassan (underhållsstöd) 1573:- per barn.

Försäkringskassan gör så att de tittar på din inkomst för två år sedan och bestämmer utifrån det hur mycket du beräknas kunna betala. Är det inte hela summan täcker försäkringskassan upp med resten.

När du betalar underhåll så står boendeföräldern för ALLT. Förutom kostnader som uppkommer under umgänget då. Klädbyten är bra om du ser till att det finns hos dig också.

• Brumma

Just det. När barnen fylle 16 (har jag föri att det är) höjs summan något.

• Brumma
    Tvivelaktigapappan skrev 2018-06-10 10:10:11 följande:

Usch och fy känner mig som en dålig människa men har funderat och kollat en massa på det här nu. Skulle jag betala 2500 för barnen så går jag plus minus 0 varje månad. Och då har jag bara räknat mina fasta utgifter. Finns inget jag kan dra ner på. Och det jag inte förstår är att mamman ska få 5000 kr i månaden alltså för ha barnen? Underhåll + barnbidrag? Så mycket kostar inte barnen. Dom är 3 och 5 år. Samtidigt kommer hon ha rätt till bostadsbidrag på cirka 1800 kr.

Är jag helt ute och cyklar? Känner mig helt förvirrad :(

Fast du ska inte betala 2500:- (om inte mamman är sjysst och låter dig betala mindre än minimum). Du ska betala 1573:- + 1573:-

Dvs 3146:-

Ja, det är förmodligen mer än vad ett barn i den ådern kostar med tanke på att hon ska lägga till själv. Men mycket av det går åt till barnomsorg, mat, kläder, semestrar, fritidsintressen (inte så långt kvar för femåringen kanske att börja med), inredning till deras rum, presenter till deras klasskompisar vid kalas, försäkringar osv.

När de blir äldre kostar barnen å andra sidan förmodligen mer men det är ändå boendeföräldern som står för mobiltelefon, biobesök osv.

Det kan tyckas orättvist men det är såhär det är. Ha barnen mer istället så delar ni på kostnader samt barnbidrag ;)
  • Brumma
    Brumma skrev 2018-06-10 13:32:40 följande:

Fast du ska inte betala 2500:- (om inte mamman är sjysst och låter dig betala mindre än minimum). Du ska betala 1573:- + 1573:-

Dvs 3146:-

Ja, det är förmodligen mer än vad ett barn i den ådern kostar med tanke på att hon ska lägga till själv. Men mycket av det går åt till barnomsorg, mat, kläder, semestrar, fritidsintressen (inte så långt kvar för femåringen kanske att börja med), inredning till deras rum, presenter till deras klasskompisar vid kalas, försäkringar osv.

När de blir äldre kostar barnen å andra sidan förmodligen mer men det är ändå boendeföräldern som står för mobiltelefon, biobesök osv.

Det kan tyckas orättvist men det är såhär det är. Ha barnen mer istället så delar ni på kostnader samt barnbidrag ;)

Glömde ju vab också. Det blir lätt några tusen i månaden. Men det räknas inte in i barnens kostnad. Men det minskar msmmans inkomst vilket gör att din del blir större.
Svar på tråden Varannan helg - underhåll