• Lina100

Ost fråga datum

Köpte en hushålls ost som går ut i Augusti

Men öppnad har jag hört att den håller Max 1 vecka?

Men vad säger ni? Plastad hushållsost? Hur länge?

• Svar på tråden Ost fråga datum
  • Tiina87
    Hanky Panky skrev 2018-06-10 13:35:03 följande:

Omöjligt. Den smakar ju ingenting. Som luft. Den köps säkert mest för att den är mild, funkar hos små barn och gamlingar. Och mellanmjölkssvenskar som inte vet bättre. Så stor del av befolkningen mao.

Inte en chans att det är för att den är GODAST!

Uppenbarligen aå tycker folk den är godast.
  • Anonym (Maj)
    Hanky Panky skrev 2018-06-10 13:35:03 följande:
    Omöjligt. Den smakar ju ingenting. Som luft. Den köps säkert mest för att den är mild, funkar hos små barn och gamlingar. Och mellanmjölkssvenskar som inte vet bättre. Så stor del av befolkningen mao.

Inte en chans att det är för att den är GODAST!
    Precis, men i det stora hela så väljer de flesta ost som faktiskt smakar något, då alla andra ostar tillsammans bör sälja mer än hushållsost, och ingen smakar mindre än hushållsost. Till och med Gouda har ju lite ostsmak och den säljer säkert helt okej.
  • Tiina87
    Anonym (Maj) skrev 2018-06-10 16:13:42 följande:

Precis, men i det stora hela så väljer de flesta ost som faktiskt smakar något, då alla andra ostar tillsammans bör sälja mer än hushållsost, och ingen smakar mindre än hushållsost. Till och med Gouda har ju lite ostsmak och den säljer säkert helt okej.

Varför är det så svårt för dig att inse att alla tycker om olika smak? En del anser att hushållsost hae en god smak och andra anser att vällagrad ost är godare. Och tänk det är helt ok och normalt att tycka olika!
  • Anonym (Maj)
    Tiina87 skrev 2018-06-10 16:30:12 följande:
    Varför är det så svårt för dig att inse att alla tycker om olika smak? En del anser att hushållsost hae en god smak och andra anser att vällagrad ost är godare. Och tänk det är helt ok och normalt att tycka olika!
    Det är ju det jag menar, den stora majoriteten tycker om ost som smakar ost, sen finns det en del som tycker om ost som inte smakar ost. Nu hittar jag ingen statistik över det hela, men jag kan nästan lova att andelen hushållsost som säljs i landet knappast överstiger 50%.

Folk kan gilla sin hushållsost, men de flesta föredrar någon av alla de andra sorterna som finns.
  • Anonym (musen)
    Anonym (Maj) skrev 2018-06-10 14:18:31 följande:
    Det är ju nästan som att säga "Tycker du inte Dennis Hotdogs är riktigt goda? Då måste det vara fel på dina smaklökar" Skillnaden är att Denniskorvar fortfarande smakar mer än hushållsost.
    Nej, det har inte med vad man tycker är gott eller inte. Du säger: "Den osten smakar INGENTING." om den inte smakar något för dig betyder det såklart att det är fel på dina smaklökar som inte kan ta upp smaken av den osten.
  • Anonym (Maj)
    Anonym (musen) skrev 2018-06-10 17:05:45 följande:
    Nej, det har inte med vad man tycker är gott eller inte. Du säger: "Den osten smakar INGENTING." om den inte smakar något för dig betyder det såklart att det är fel på dina smaklökar som inte kan ta upp smaken av den osten.
    Tror det säger mer om osten, jag kan känna smak i princip alla andra ostar jag ätit. Sen visst kanske man inte ska ta det "ingenting" så bokstavligt, där är någon smak där någonstans, men den smakar inte ost.

Dricker jag exempelvis saft vill jag ju att där är någon smak, om någon lanserar nya "Boring Light - Nu med vattensmak" så kanske jag dricker saft, men den smakar inte som saft.
  • Tiina87
    Anonym (Maj) skrev 2018-06-10 16:38:48 följande:

Det är ju det jag menar, den stora majoriteten tycker om ost som smakar ost, sen finns det en del som tycker om ost som inte smakar ost. Nu hittar jag ingen statistik över det hela, men jag kan nästan lova att andelen hushållsost som säljs i landet knappast överstiger 50%.

Folk kan gilla sin hushållsost, men de flesta föredrar någon av alla de andra sorterna som finns.

Hushållsost smakar ost...
  • Tiina87
    Anonym (Maj) skrev 2018-06-10 17:11:48 följande:

Tror det säger mer om osten, jag kan känna smak i princip alla andra ostar jag ätit. Sen visst kanske man inte ska ta det "ingenting" så bokstavligt, där är någon smak där någonstans, men den smakar inte ost.

Dricker jag exempelvis saft vill jag ju att där är någon smak, om någon lanserar nya "Boring Light - Nu med vattensmak" så kanske jag dricker saft, men den smakar inte som saft.

Du tycker att den inte smakar ost. Det är din åsikt, ingen fakta.
  • Träskvatten
    Tiina87 skrev 2018-06-10 17:16:45 följande:
    Vissa människor förstår inte skillnaden mellan fakta och åsikt. De tror att ''jag har rätt att säga vad jag tycker'' är samma sak som fakta. Flört
  • Anonym (Maj)
    Tiina87 skrev 2018-06-10 17:16:45 följande:
    Absolut, det är bara det att jag inte skriver "jag tycker" framför varje mening. Men så är det JAG tycker inte den smakar ost.

Att majoriteten föredrar vilken ostsort som helst utöver hushållsost bör vara fakta dock, har mycket svårt att tänka mig att över 50% av alla ostar som köps är hushållsost. Men finner någon statistik på att så är fallet så får jag givetvis vika mig där.
  • Roddarn
    Anonym (Maj) skrev 2018-06-10 18:40:41 följande:
    Absolut, det är bara det att jag inte skriver "jag tycker" framför varje mening. Men så är det JAG tycker inte den smakar ost.

Att majoriteten föredrar vilken ostsort som helst utöver hushållsost bör vara fakta dock, har mycket svårt att tänka mig att över 50% av alla ostar som köps är hushållsost. Men finner någon statistik på att så är fallet så får jag givetvis vika mig där.
    Med ditt resonemang kan vi då också säga att Volvo är en helt meningslös bil! Bara för att jag tycker att Volvo är en tråkig bil och att fler än 50% av befolkningen köper någon annan bil.

Du vet att världen funkar inte riktigt så.

Du kan mycket väl få tycka att hushållsost är en tråkig och i ditt tycke en smaklös ost, men det ändrar inte på det faktum att det är en ost och dessutom en väldigt populär ost. På precis samma sätt som att jag tycker att Volvo är en tråkig bil. men det är iallafall en bil och dessutom en väldigt populär bil.

Så att du in absurdum har predikat att det är en meningslös ost för alla, betyder precis att du inte anser att andras tycke och smak är rätt utan helt fel. Och just när det gäller smaker så är vi människor väldigt olika, vilket är tur tycker jag! 
    Du måste ju förstå att du i detta läge faktiskt måste skriva det som "jag tycker..." annars för du inte fram det som en åsikt utan som ett försök till fakta och då kommer du få mothugg, såklart! 
  • Anonym (musen)
    Anonym (Maj) skrev 2018-06-10 17:11:48 följande:

Mmm fast nu är du ju den enda som inte tycker att hushållsost smakar ost och alla andra tycker att den gör det, så du får nog inse att det är i din mun eller huvud felet sitter. Vi andra känner ju smaken. Du är ju van vid starkare ostar så det är klart att du kanske inte känner den på samma sätt då eftersom din förväntning är annorlunda, men du kan ju inte komma och säga hur alla andra känner smaker bara för att inte du gör det.

Om saft har vattensmak så känner ju alla vattensmak, det förstår du ju själv. Men om saft har hallonsmak och du säger att den smakar citron, ja, då har du också fel såklart.
  • Anonym (Maj)

Nä vet ni vad? Jag håller där, jag får väl ge er rätt. Ät ni er hushållsost så ska jag respektera att ni gillar den, även om jag själv har svårt för den.

Det har varit en rolig debatt och jag trodde inte folk skulle vara så stenhårda försvarare av en ostsort, fortsätt så.

Nu ska jag ta en skiva prästost, så kan ni ta en skiva av vad ni vill!

• Anonym (musen)
    Anonym (Maj) skrev 2018-06-11 07:18:25 följande:

Nä vet ni vad? Jag håller där, jag får väl ge er rätt. Ät ni er hushållsost så ska jag respektera att ni gillar den, även om jag själv har svårt för den.

Det har varit en rolig debatt och jag trodde inte folk skulle vara så stenhårda försvarare av en ostsort, fortsätt så.

Nu ska jag ta en skiva prästost, så kan ni ta en skiva av vad ni vill!

Jag äter sällan hushållsost, billinge är godast
  • Hanky Panky
    Tiina87 skrev 2018-06-10 15:54:30 följande:
    Uppenbarligen aå tycker folk den är godast.
    Uppenbarligen? För att den säljer mycket? Det är inget argument

Jag tror fortfarande inte att majoriteten köper den för att den smakar bäst.
  • Tiina87
    Hanky Panky skrev 2018-06-11 14:58:17 följande:

Uppenbarligen? För att den säljer mycket? Det är inget argument

Jag tror fortfarande inte att majoriteten köper den för att den smakar bäst.

Du är fri att tro vad du vill
Svar på tråden Ost fråga datum