• Sharper

Minska våra utgifter

Bolån 5000:-

Hemförsäkring 602:-

El 1623:-

Sopor 111:-

Slamtömning 68:-

Mat 6000:-

Barnomsorg 2076:-

Tv-licens 200:-

Verisure 527:-

Avbetalning 221:-

Bredband 299:-

Lån 823:-

Försäkring wv 534:-

Försäkring citroen 445:-

Diesel 3000:-

Bilskatt 257:-

Tandläkaren 72:-

Mobil 180:-

Moa mobil 350:-

Facket 357:-

Barnförsäkring 287:-

Hundförsäkring 272:-

Spotify 99:-

Vägförening 84:-

Buffert 2500:-

Renovering 500:-

Kvar: 4900:-

Detta är vår budget. Varannan vecka är vi 2 vuxna och 4 barn. Varannan vecka 2 vuxna och 2 barn. Vi ska försöka få ner vissa utgifter litegrann. Så ge mig tips så får vi se vart vi hamnar!

• Svar på tråden Minska våra utgifter
  • Sharper
    OlgaElvira skrev 2018-06-10 14:10:16 följande:

Lite magert underlag för att kunna ge bra råd. Ser att ni har bolån som kostar er 5000/mån, hur mycket av det är ränta och vad ligger den på. Ni har också en avbetalning på 221/mån, är det räntefritt. Sedan har ni också ett lån på 823/mån. Om räntan på de två är högre än bolånet så kan ni kanske förhandla med banken om att öka bolånet och betala av de två direkt.

Hundförsäkring måste man ha om man har hund men hund innebär ju även abdra kostnader. Har ni råd att ha hund?

Går inte att höja bolånet tyvärr. Självklart har vi råd att ha hund..
  • Friger

Ni bor på landet, i hus? I så fall är renoveringsfonden lite klen. 500kr/mån är en för liten avsättning för att underhålla huset på sikt. Ger 6.000kr/år vilket i hus-sammanhang är lite.

Gör er av med hunden om ni vill spara pengar. Jycken kostar nog lite mer än bara dom där försäkringspengarna.

När lån/avbetalningar som ej är bolån är betalda så ta inga nya lån.

I övrigt verkar ni ha en rätt slimmad ekonomi. I vart fall jämfört med vad jag har. Det går inte att vända på steken, tjäna mer pengar på något sätt? Ni tjänar ca 32.000kr gemensamt och antar att det inkluderar barnbidrag o sånt. Jobbar båda så mycket som ni skulle kunna göra?

• Sharper
    Friger skrev 2018-06-11 07:31:23 följande:

Ni bor på landet, i hus? I så fall är renoveringsfonden lite klen. 500kr/mån är en för liten avsättning för att underhålla huset på sikt. Ger 6.000kr/år vilket i hus-sammanhang är lite.

Gör er av med hunden om ni vill spara pengar. Jycken kostar nog lite mer än bara dom där försäkringspengarna.

När lån/avbetalningar som ej är bolån är betalda så ta inga nya lån.

I övrigt verkar ni ha en rätt slimmad ekonomi. I vart fall jämfört med vad jag har. Det går inte att vända på steken, tjäna mer pengar på något sätt? Ni tjänar ca 32.000kr gemensamt och antar att det inkluderar barnbidrag o sånt. Jobbar båda så mycket som ni skulle kunna göra?

Vi bor på en gård. Anledningen till att vi ger 2500:- till buffert är för att vi ska jobba upp den. Och då får renoveringen ligga efter lite. Hunden gör vi oss inte av med. I nuläget är det mat för den och det är inga stora summor det handlar om. Förutom att det är en familjemedlem så är det även vår jakthund.

I dagsläget jobbar jag 85% men har inget val. Ska dock börja plugga till hösten. Tillsammans har vi ca 31 000:- efter skatt inklusive 3 barnbidrag och 2 underhåll.
  • Anonym (försäkringar)

Jag funderar över era hus + bilförsäkringar som verkar ganska dyra.

Jag har husförsäkring på 450 kr/mån och bilförsäkring 390 kr/mån. Bilförsäkringen beror förstås på vad det är för bil mm, men husförsäkring kanske ni skulle kunna förhandla ner? Jag har försäkring i bankens bolag och har på så sätt fått rabatt i samband med att jag förhandlat om räntan på bolånet. Husförsäkringar kan skilja väldigt mycket har jag märkt när jag kollat.

• Sharper
    Anonym (försäkringar) skrev 2018-06-12 09:27:13 följande:

Jag funderar över era hus + bilförsäkringar som verkar ganska dyra.

Jag har husförsäkring på 450 kr/mån och bilförsäkring 390 kr/mån. Bilförsäkringen beror förstås på vad det är för bil mm, men husförsäkring kanske ni skulle kunna förhandla ner? Jag har försäkring i bankens bolag och har på så sätt fått rabatt i samband med att jag förhandlat om räntan på bolånet. Husförsäkringar kan skilja väldigt mycket har jag märkt när jag kollat.

Det är en gårdsförsäkring vi har. Den kommer gå ner litegrann till hösten då det blir 20% rabatt istället för 5%. Bilförsäkringen blir ett par hundra billigare om vi ställer bilen på mannen.
  • Anonym (S & A)

Köp tokbillig bil som skoda felicia. ;)
    Barn behöver ej ha eget mobilabonnemang. Stora barn kan betala själva för sina mobiler.
    Tänk på vad du köper både i prylar och matväg. Välj mat som det du får mest av för minst pengar. Lär dig de billiga märkena och var du kan spara några kronor. Jämför mycket och "scana igenom" butiken noga. Många bäckar små..
    Köp storpack med sånt som ni vet att ni alltid ska ha hemma. T.ex torrvaror i 25 kg säckar osv. Planera måltiderna och håll det enkelt.

Bort med spotify kontot. Där får man ju lyssna gratis ju.

Jag skulle överväga att göra er av med hunden, men förstår också att det är svårt. Och är den ingen stor kostnad så är det kanske värt för er att lägga den lilla peng som går åt för den.

-Ensamstående mammor med charmanta barn-
    www.singelmammorforum.com

• Sharper
    Anonym (S & A) skrev 2018-06-13 11:08:15 följande:

Köp tokbillig bil som skoda felicia. ;)

Barn behöver ej ha eget mobilabonnemang. Stora barn kan betala själva för sina mobiler.

Tänk på vad du köper både i prylar och matväg. Välj mat som det du får mest av för minst pengar. Lär dig de billiga märkena och var du kan spara några kronor. Jämför mycket och "scana igenom" butiken noga. Många bäckar små..

Köp storpack med sånt som ni vet att ni alltid ska ha hemma. T.ex torrvaror i 25 kg säckar osv. Planera måltiderna och håll det enkelt.

Bort med spotify kontot. Där får man ju lyssna gratis ju.

Jag skulle överväga att göra er av med hunden, men förstår också att det är svårt. Och är den ingen stor kostnad så är det kanske värt för er att lägga den lilla peng som går åt för den.

Mobilabonemang måste finnas, barnen får inte prata till sin pappa på mammaveckorna annars. Det ska dock sänkas till 90:-/månad. Spotify kan vi inte ha gratis. Haft det i flera månader och nej det ska vara kvar. Hund kommer vi alltid ha, likaså andra djur(får och höns). Det är familjemedlem och även jakthund. :)
  • Anonym (S & A)
    Sharper skrev 2018-06-13 11:21:05 följande:
    Mobilabonemang måste finnas, barnen får inte prata till sin pappa på mammaveckorna annars. Det ska dock sänkas till 90:-/månad. Spotify kan vi inte ha gratis. Haft det i flera månader och nej det ska vara kvar. Hund kommer vi alltid ha, likaså andra djur(får och höns). Det är familjemedlem och även jakthund. :)

Det låter som du är ganska nöjd i det stora hela då alltså? :)

• Sharper
    Anonym (S & A) skrev 2018-06-13 11:40:21 följande:

Det låter som du är ganska nöjd i det stora hela då alltså? :)

Nja jag har fått lite tips så är några saker jag ska kolla upp och hoppas de blir mindre :)
Svar på tråden Minska våra utgifter