• Sharper

Minska våra utgifter

Bolån 5000:-

Hemförsäkring 602:-

El 1623:-

Sopor 111:-

Slamtömning 68:-

Mat 6000:-

Barnomsorg 2076:-

Tv-licens 200:-

Verisure 527:-

Avbetalning 221:-

Bredband 299:-

Lån 823:-

Försäkring wv 534:-

Försäkring citroen 445:-

Diesel 3000:-

Bilskatt 257:-

Tandläkaren 72:-

Mobil 180:-

Moa mobil 350:-

Facket 357:-

Barnförsäkring 287:-

Hundförsäkring 272:-

Spotify 99:-

Vägförening 84:-

Buffert 2500:-

Renovering 500:-

Kvar: 4900:-

Detta är vår budget. Varannan vecka är vi 2 vuxna och 4 barn. Varannan vecka 2 vuxna och 2 barn. Vi ska försöka få ner vissa utgifter litegrann. Så ge mig tips så får vi se vart vi hamnar!

• Svar på tråden Minska våra utgifter
  • Sharper
    elrond666 skrev 2018-09-11 21:16:33 följande:

Ett tips är att jämföra och hitta det billigaste mobilabonnemanget på Mobilvesslan. Jag kör själv Hallon 4 GB.

Jag har vimla och betalar 90:- i månaden. Bonusdotterns ska få samma snart och då betalar vi 90:- för hennes abonnemang och 80: för mig. Tror inte jag kan komma billigare undan :)
  • amia01
    Sharper skrev 2018-06-10 13:02:28 följande:

Verisure 527:-

Hundförsäkring 272:-

Spotify 99:-

VI bor också på landet, 2 vuxna o 2 barn. Tycker ni lyckat få ner era kostnader bra, men har några positioner jag tycker är höga jämfört med vår budget:
    El: Vi ligger kring 1000 kr/månad. Kanske går att få ner om ni justerar lite temperaturer och snålar lite?
    Verisure: Hemlarm? Behövs det? Vi har inget. Bor man på landet så hjälper det liksom inte ändå...
    Facket: Man kan välja att bara vara med i A-kassan för att spara in fackföreningsavgiften.
    Hundförsäkring: Behovet beror ju på ålder och tankar kring ersättningshund om något skulle hända. Rätt billig premie ändå, så jag antar att det är en yngre hund?
    Spotify: Onödigt tycker jag. Barnen håller inte med, men då har jag sagt att de får betala själva...
  • Sharper
    amia01 skrev 2018-09-13 17:24:49 följande:

VI bor också på landet, 2 vuxna o 2 barn. Tycker ni lyckat få ner era kostnader bra, men har några positioner jag tycker är höga jämfört med vår budget:

El: Vi ligger kring 1000 kr/månad. Kanske går att få ner om ni justerar lite temperaturer och snålar lite?

Verisure: Hemlarm? Behövs det? Vi har inget. Bor man på landet så hjälper det liksom inte ändå...

Facket: Man kan välja att bara vara med i A-kassan för att spara in fackföreningsavgiften.

Hundförsäkring: Behovet beror ju på ålder och tankar kring ersättningshund om något skulle hända. Rätt billig premie ändå, så jag antar att det är en yngre hund?

Spotify: Onödigt tycker jag. Barnen håller inte med, men då har jag sagt att de får betala själva...

Elen går nog inte snåla mer på. Det inkluderar även alla avgifter så inte enbart det vi använder så att säga.

Hemlarmet finns av en anledning. Däremot ska vi ta bort verisures tjänster när bindningstiden går ut och bara ha kvar komponenterna som skrämsel.

Facket är nödvändigt att va med i. Så länge jag har småbarn och inte är fast anställd iallafall.

Hunden är en jakthund på snart 6 år.

Spotify är vi 3 stycken som använder. Mannen är.störst behov av det då han jobbar i skogen och vill ju nå lyssna på musik även om täckningen är 0.
  • Anonym (Utanför boxen)

Bolån 5000:-

Hemförsäkring 602:-

El 1623:- 1600 (Släck alla lampor som inte behövs, sänk värmen två grader) (23 kr)

Sopor 111:-

Slamtömning 68:-

Mat 6000:- 5500 (Antagligen blir det lite godsaker till helgen) (500 kr)

Barnomsorg 2076:-

Tv-licens 200:- (200 kr)

Verisure 527 527 kr)

Avbetalning 221:-

Bredband 299:-

Lån 823:-

Försäkring wv 534:-

Försäkring citroen 445:-

Diesel 3000:-2900 (100 kr)

Bilskatt 257:-

Tandläkaren 72:-

Mobil 180:- 95 (comviq mini) (85 kr)

Moa mobil 350:- 95 (255 kr)

Barnförsäkring 287 287 kr)

Hundförsäkring 272:- (272 kr)

Spotify 99:- (99 kr)

Vägförening 84:-

Buffert 2500:-

Renovering 500:-

Kvar: 4900:-

Detta är vår budget. Varannan vecka är vi 2 vuxna och 4 barn. Varannan vecka 2 vuxna och 2 barn. Vi ska försöka få ner vissa utgifter litegrann. Så ge mig tips så får vi se vart vi hamnar!

Så var 2348 kr sparade. Lägg ni in de sparade pengarna i några bra indexfonder bör ni kunna räkna med en ränta på åtminstone 6% vilket på 10 år ger 393 665 kr. Vill ni spara ihop en miljon så kommer det att ta 19 år. Att ni sedan inte vill spara in på de posterna är en annan sak.
  • eilgbmls

Mat 6000:-

Diesel 3000:-

Hur mycket av belysning kan du byta ut mot LED? Kan en luftvärmepump vara något att investera i på sikt? Hur många glas har ni i kåken? Är det tvåglas kan man sätta in en skiva polycarbonat mellan eller eventuellt bubbelplast där det inte behöver vara klar sikt för att höja K-värdet markant och därmed minska uppmärkningskostnader.

Man kan också slänga ihop en sådan här med pantburkar för att minska uppvärmningskostnaderna ytterligare.

Diselkostnader... finns det bussförbindelser eller är cykel ett alternativ för transport?

Matkostnader kan ransoneras. Buljong och storkok av grytor med säsongens rotsaker. Baka eget bröd och inför nästa sommar odla rotsaker.

Ni kan också köpa kött på bulk ifrån slakteri om ni har frysboxar, då borde ni komma ner på 20-30:-/kg men ni kan behöva grovstycka själva.

Känner ni er experimentella är ett ännu billigare alternativ till kött att föda upp syrsor eller liknande insekter på kompostavfall. Sedan fryser man ner dom för en skonsam avlivning och sedan torkar man i ugn och maler till mjöl vilket kan användas i bakning, redning med mera. Det är i stort sett ingen kostnad alls mer än initialt inköp för fullvärdigt protein. Det kan däremot vara något som man behöver vänja sig vid. Men det lönar sig att vara vad som kallas early adopter.
  • Sharper
    Anonym (Utanför boxen) skrev 2018-09-14 03:18:06 följande:

Så var 2348 kr sparade. Lägg ni in de sparade pengarna i några bra indexfonder bör ni kunna räkna med en ränta på åtminstone 6% vilket på 10 år ger 393 665 kr. Vill ni spara ihop en miljon så kommer det att ta 19 år. Att ni sedan inte vill spara in på de posterna är en annan sak.

Har sällan lampor tända. I elen ingår även den förbrukning som går.åt till djurhagar. Maten går inte få billigare. Snus är inräknat i summan och det nekar jag inte man. Jag är prismedvwten, bakar eget bröd (inte nu i sommar dock) mm.

Tv-licens måste vi betala så det år inget vi kan plocka bort

Verisure ska bort när det går. Vi ska behålla komponenterna för att det iaf ska se ut som om vi har larm.

Diesel ligger oftast på 2000-2500:- har budgeterat högt då det någon gång går åt. Kör tex mina barn till deras pappa varannan fredag och det är 7 mil enkel resa.

Comviq mini kostar 95:- enligt hemsidan. Dessutom går min mobil ner till 80:- i slutet av året och.moas mobil kommer kosta 90:-.

Förstår inte ens varför du tar bort Barnförsäkring. Bara idiotiskt.

Hundförsäkring är också idiotiskt att plocka bort. Däremot vill jag kolla på den ifall bi kan byta bolag.ocg få samma innehåll till billigare pris.

Spotify är nödvändigt. Inte något man m0str ha en vi vill ha det.
  • Sharper
    eilgbmls skrev 2018-09-14 04:03:31 följande:

Hur mycket av belysning kan du byta ut mot LED? Kan en luftvärmepump vara något att investera i på sikt? Hur många glas har ni i kåken? Är det tvåglas kan man sätta in en skiva polycarbonat mellan eller eventuellt bubbelplast där det inte behöver vara klar sikt för att höja K-värdet markant och därmed minska uppmärkningskostnader.

Man kan också slänga ihop en sådan här med pantburkar för att minska uppvärmningskostnaderna ytterligare.

Diselkostnader... finns det bussförbindelser eller är cykel ett alternativ för transport?

Matkostnader kan ransoneras. Buljong och storkok av grytor med säsongens rotsaker. Baka eget bröd och inför nästa sommar odla rotsaker.

Ni kan också köpa kött på bulk ifrån slakteri om ni har frysboxar, då borde ni komma ner på 20-30:-/kg men ni kan behöva grovstycka själva.

Känner ni er experimentella är ett ännu billigare alternativ till kött att föda upp syrsor eller liknande insekter på kompostavfall. Sedan fryser man ner dom för en skonsam avlivning och sedan torkar man i ugn och maler till mjöl vilket kan användas i bakning, redning med mera. Det är i stort sett ingen kostnad alls mer än initialt inköp för fullvärdigt protein. Det kan däremot vara något som man behöver vänja sig vid. Men det lönar sig att vara vad som kallas early adopter.

Har det mesta i led. I elen ingår även djurhagar. Fönster ska bytas. De drar tyvärr men nu finns inte pengar och då jag går på csn får vi inte lån.

Bor på landet så finns inga bussar. Kör så lite med bilen jag kan. Men finns inte mer att göra där. Bakar eget bröd och odling är på gång men finns en hel del annat på gården som fått prioriteras först. Kött köper bi nästan aldrig är mannen jagar.
  • eilgbmls
    Sharper skrev 2018-09-14 05:08:54 följande:
    Har det mesta i led. I elen ingår även djurhagar. Fönster ska bytas. De drar tyvärr men nu finns inte pengar och då jag går på csn får vi inte lån.

Bor på landet så finns inga bussar. Kör så lite med bilen jag kan. Men finns inte mer att göra där. Bakar eget bröd och odling är på gång men finns en hel del annat på gården som fått prioriteras först. Kött köper bi nästan aldrig är mannen jagar.
    Okej. Då kanske det är läge att bygga sig en vindsnurra och eller vattenhjul om det finns en bäck eller liknande på tomten.

Men en sak dock... handlade inte tråden om att minska utgifterna?

Ni behöver inte byta fönster utan enbart isolera som jag skrev. Fönsterkitt är billigt i jämförelse och bubbelplast lika så och plexi är lite dyrare men det ser precis ut som innan.

Vad är denna långvariga trenden med att kassera fungerande saker och köpa nytt istället för att förbättra existerande för några procent av kostnaden för ett nytt fönster?

Jag begriper inte detta monumentala feltänk som slagit rot. Det är ju som att slänga en cykel med punktering istället för att byta slang i däcket.
  • Sharper
    eilgbmls skrev 2018-09-14 05:26:25 följande:

Okej. Då kanske det är läge att bygga sig en vindsnurra och eller vattenhjul om det finns en bäck eller liknande på tomten.

Men en sak dock... handlade inte tråden om att minska utgifterna?

Ni behöver inte byta fönster utan enbart isolera som jag skrev. Fönsterkitt är billigt i jämförelse och bubbelplast lika så och plexi är lite dyrare men det ser precis ut som innan.

Vad är denna långvariga trenden med att kassera fungerande saker och köpa nytt istället för att förbättra existerande för några procent av kostnaden för ett nytt fönster?

Jag begriper inte detta monumentala feltänk som slagit rot. Det är ju som att slänga en cykel med punktering istället för att byta slang i däcket.

Fast fönsterna BEHÖVER bytas. Fönstret i ena sonens rum är tex trasigt, ena rutan är i bitar.
  • eilgbmls
    Sharper skrev 2018-09-14 06:17:23 följande:
    Fast fönsterna BEHÖVER bytas. Fönstret i ena sonens rum är tex trasigt, ena rutan är i bitar.
    Ja vissa individer är bara obstinata. Avskriver mig från denna tråd. Uppenbarligen troll.

Vilket slöseri med min tid och goda råd igen.
Svar på tråden Minska våra utgifter