• Anonym (Mamman)

Utökat umgänge - veckodag?

Mitt barn som går i mellanstadiet är hos sin pappa varannan helg fredag till söndag. Pappan har stämt mig på varannan vecka men Familjerätten har gjort sin utredning och rekommenderar utökat umgänge med en dag.

Pappan och jag är inte heller där ense utan han vill ha fredag till måndag och jag att han har torsdag till söndag varannan helg.

Jag tycker söndagskvällen betyder så mycket just när man är ensamstående med barn större delen av tiden. Det är då vi planerar veckan, läser läxor som glömts göras hos pappan och allmänt landar inför kommande vecka.

Samtidigt kan jag förstå pappan som tycker söndagarna blir stressiga.

Någon annan som haft denna fråga uppe eller har tankar kring dag att växla på vid umgänge?

• Svar på tråden Utökat umgänge - veckodag?
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2018-06-11 16:47:19 följande:

Och jag anser att det - ur ett barnperspektiv - kan vara bra att göra läxor med mer än en förälder/vuxen. Samt få lite extra tid på sig att göra dem.

Skolor - i den åldern - ska inte ge läxor över helgen, men ofta är det från veckodag till veckodag (tex tisdag till tisdag och torsdag till torsdag osv).

Läsläxor behöver ofta göras flera gånger i veckan. Matten kan, för vissa barn, vara jobbig att bara ha vid ett tillfälle. Sedan har vi engelska som behöver förhöras flera gånger i veckan. För att ge några exempel.

Har barnet dessutom aktiviteter mitt i veckan blir det tight att hinna med. Då är det ett uruselt barnperspektiv att inte ha viss läxläsning på helgen. Alla barn är olika och läxläsandet behöver naturligtvis läggas upp på det sätt som passar barnet. Och ÄR det nu ett barn som BEHÖVER läsa fyra gånger i veckan, ha två dagar på sig för matten och bli förhörd på engelskan fem dagar så förstör man mycket genom att minimera de möjliga dagarna tre dagar varannan vecka.

Så jag håller alltså inte med dig :) Tvärtom anser jag att man brister i barnperspektiv genom att frånta barnet möjligheten att ha läxläsning med sin ena förälder och minimerar dagarna.

Exakt så här. Jag försökte göra all läxor med barnet men det fungerade inte. För barnet. Det blev för mycket på en gång och för sent på kvällarna i de fall barnet behövde min hjälp vilket är de flesta gångerna.

Pappan har dessutom inte riktigt förmåga att hjälpa barnet med läxor ens när han försöker så det är en annan aspekt jag väger in. Får redan stötta upp och gå igenom sådant pappan har hjälp barnet med.

För mig handlar det om att lägga upp det på ett sätt som gör att jag har bästa möjligheten till ett bra föräldraskap i vardagen. Ett ansvar som jag tar helt själv.

Jag kan uppleva att föräldrar som väljer att plocka russinen ut kakan i sitt föräldraskap ofta ska curlas och argumentet som att ?han har ju så mycket mindre tid? används frekvent. Sällan ut ett barnperspektiv faktiskt.

För barnets skull tror jag det hade varit bättre med torsdag till söndag just för att pappan skulle få mer insyn i vardagen och skolan.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-06-12 07:48:56 följande:

När vi hade återlämning söndagar så skulle barnet komma hit innan middag för att få en bra nedvarvning.

Så barnet kom senast 17 om jag inte minns helt fel.

Längesen nu.

Tyckte ni det fungerade bra? Hade måndagen funkat lika bra tror du?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-06-12 08:05:24 följande:

Söndagen var bäst.

Nu var barnet i förskoleålder så inte riktig skola.

Men jag hade inte tyckt att måndagen var bra.

Ur barnperspektiv.

Och det tyckte uppenbarligen inte familjerätten heller.

Varför tyckte familjerätten att söndagen var bättre?
  • Anonym (Mamman)
    zdudmwml skrev 2018-06-12 08:05:49 följande:

När deh handlar om varannan helg är det en realtitet. Tiden är mycket begränsad så du vägrar snarare inse det. Först då han haft ungefär lika mycket tid som dig men ändå skyllt på att tiden är begränsad kan man börja prata om att 'plocka russinen ur kakan'.Är det verkligen för barnet det bästa att även få söndagen upphackad i flyttar och väntan och den oro det skapar? Du argumenterar faktiskt bara för att det skulle vara bäst för främst dig men sen även pappan. Trots allt kan han få den där insynen i skolan oavsett om det är en fredag eller en måndag han har kontakt med skolan.

Fast faktum är att barnet tycker det funkar utmärkt med söndagarna. Måndagen är enbart för pappans skull.

Jag kan förstå att andra barn kan uppleva det annorlunda men mitt barn säger att söndagen funkar fint.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (.) skrev 2018-06-12 08:20:53 följande:

Men om han inte har förmåga hjälpa med läxor så är det ju dumt låta han har torsdag. Då är det bättre ni gör läxan på torsdag istället och han får en helg med sin pappa.

Hade du hellre velat ha varannan vecka? Hade det gått? Varför nekade du till det?du får det låta som han inte vill ha barnet mer men han ville ju ha varannan vecka? Det blev inte så så då förstår jag han vill "plocka russinen ur kakan"

De har läxorna från fredag till torsdag...

Det funkar inte med varannan vecka pga logistiken vilket också var bedömningen Familjerätten gjorde och som även pappan själv insett nu. När han ansökte om varannan vecka gick barnet fortfarande på fritids men det gör hen inte längre.

Jag tycker inte man flyttar så långt från sitt barn att man inte kan dela ansvaret om man har ett val. Pappan hade först en egen bostad nära barnets skola men valde att flytta flera mil bort. Då väljer man att inte dela ansvaret.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Beror på) skrev 2018-06-12 09:59:23 följande:

Har barnet testat fredag till måndag då alltså?

Man behöver inte tjaffsa om småsaker i absurdum. Du har barnet mest och bestämmer det mesta över barnet och gör det mesta med barnet. I vissa lägen måste man faktiskt ge den andra föräldern lite också och inte bara ta eller köra över.

DU vill byta på söndagen för att DU vill ha det så.

Om det inte krockar med ditt jobb eller liknande så du får problem så är det bara en löjlig sak att tjaffsa om. Låt barnet få en hel helg med dig och en hel helg med sin pappa, och senare kan ni på ett moget och icke-egocentriskt sätt utvärdera om det funkade eller inte.

Nej och inte torsdag till söndag heller.

Jag håller med dig i grunden. Men inte jag som har tagit något alls i övrigt utan pappan som genom sina val har avstått. Även om han nog inte insåg det när han flyttade till sin nya när han var nykär och inte tänkte på att barnet kommer sluta på fritids...

Hade vi kunnat testa och utvärdera hade det varit det bästa. Så fungerar tyvärr inte pappan utan det viktiga är att det funkar för hans nya familj. Det är tyvärr inte mina ord utan den prion förklarade han även för familjerätten.

Det är det som gör det så svårt, att jag vet att hans agenda inte är barnets bästa utan något annat. Sen kanske det blir bra för barnet det också.

Men jag försöker verkligen fundera på vad som är bäst för barnet. Upplever att hen har behov av planering, struktur, gå igenom veckan på söndagen och på kvällen innan plockar man fram och gör klart inför nästa dag.

Vi har också väldigt långa samtal när hen kommer hem på söndagen då hen berättar om vad som hänt under helgen och så. Det är som att vi knyter ihop världarna på så sätt och det verkar viktigt för barnet. På måndagar är det aktiviteter så då finns inte det utrymmet riktigt.
  • Anonym (Mamman)
    zdudmwml skrev 2018-06-12 10:26:59 följande:

Hur man har varit och gjort är en sak, det som är viktigt är hur man är och fungerar idag. Alltså, folk kan och ska få ångra sig.

Jag tycker att han var en stor klant som flyttade så långt och som du säger så ställer det till problem och att man indirekt avsäger sig mycket kring barnet. Men i vilket fall är det då bra att han nu försöker att komma tillbaka och då tycker jag att du ska försöka underlätta det, för barnets skull. För det ligger i barnets bästa att ha en sån bra kontakt som möjligt med bägge föräldrarna.

Rutiner är bra men de måste inte vara ristade i sten, de går att ändra och ändå bli rutin efter ett tag. Den långsiktiga planeringen kan tex vara att försöka flytta aktivitetterna från måndagarna, eller att ha samtal på tisdagar, att du kan gå en timme tidigare från jobbet på säckihopknytningsdagarna. Det är bara exempel men jag tror att du gagnas av att tänka utanför boxen om du förstår vad jag menar.

Jag håller med dig i stort. Jag vill verkligen göra det bästa för barnet även om det blir som pappan vill. Men är det något jag har lärt mig under den här resan så är det också att inte vika mig dubbel för att pappan ska kunna göra som han vill för sina egna behov.

Jag måste orka och vara en bra förälder i vardagen. Att göra saker för att underlätta för pappan om det innebär att jag får det tufft i vardagen är faktiskt inte för barnets bästa.

Visst skulle jag kunna ställa in min egen aktivitet på måndagarna som jag haft i flera år. Men vilken mamma blir jag då?

Pappan kommer fortfarande inte på föräldramöten eller utvecklingssamtal utan jag får skaffa barnvakt för att kunna gå. Medan han gör... ingen aning. Han får all information jag har i alla fall i god tid.

Det är svårt att vara medförälder tillsammans med någon som bara är förälder när han har tid och lust. Till exempel ansökte han i tingsrätten om vartannat lov vilket jag sa okej till direkt. Hälften av de lov som han bad om kunde han inte sen i alla fall. Så hans advokat satt som ett frågetecken under den muntliga förberedelsen när jag sa okej till hans klients yrkanden och hans klient tackade nej till sina egna yrkanden...
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Verka inte vilja?) skrev 2018-06-12 12:54:01 följande:

Har läst alla dina inlägg, framkommer tydligt att du inte vill samarbeta med pappan,du tänker inte på barnens bästa utan en mer egoism att du är enda föräldern, ditt ex har försökt mötas upp, men du verkar vägra.

Fast ditt ex vill försöka vara en god förälder så släpper du inte in han.

Verkar mer fastna i att han har en ny, verkar vara en vilja att straffa han, får en o undra vad är det för fel på dig?

Varför hjälper du inte barnen o få en bra pappa? är det egoism som styr?, inte barnens bästa att ha tillgång till bägge föräldrar, villet är det absolut bästa för dina barn? 

Om du kunde släppa din bitterhet och tänka på barnens bästa så skulle barnen få en bra uppväxt.

Av det jag skrivit, på vilket sätt har mitt ex försökt möta upp tycker du?
Svar på tråden Utökat umgänge - veckodag?