Anonym (Beror på) skrev 2018-06-12 09:59:23 följande:
Har barnet testat fredag till måndag då alltså?
Man behöver inte tjaffsa om småsaker i absurdum. Du har barnet mest och bestämmer det mesta över barnet och gör det mesta med barnet. I vissa lägen måste man faktiskt ge den andra föräldern lite också och inte bara ta eller köra över.
DU vill byta på söndagen för att DU vill ha det så.
Om det inte krockar med ditt jobb eller liknande så du får problem så är det bara en löjlig sak att tjaffsa om. Låt barnet få en hel helg med dig och en hel helg med sin pappa, och senare kan ni på ett moget och icke-egocentriskt sätt utvärdera om det funkade eller inte.
Nej och inte torsdag till söndag heller.
Jag håller med dig i grunden. Men inte jag som har tagit något alls i övrigt utan pappan som genom sina val har avstått. Även om han nog inte insåg det när han flyttade till sin nya när han var nykär och inte tänkte på att barnet kommer sluta på fritids...
Hade vi kunnat testa och utvärdera hade det varit det bästa. Så fungerar tyvärr inte pappan utan det viktiga är att det funkar för hans nya familj. Det är tyvärr inte mina ord utan den prion förklarade han även för familjerätten.
Det är det som gör det så svårt, att jag vet att hans agenda inte är barnets bästa utan något annat. Sen kanske det blir bra för barnet det också.
Men jag försöker verkligen fundera på vad som är bäst för barnet. Upplever att hen har behov av planering, struktur, gå igenom veckan på söndagen och på kvällen innan plockar man fram och gör klart inför nästa dag.
Vi har också väldigt långa samtal när hen kommer hem på söndagen då hen berättar om vad som hänt under helgen och så. Det är som att vi knyter ihop världarna på så sätt och det verkar viktigt för barnet. På måndagar är det aktiviteter så då finns inte det utrymmet riktigt.