• Äldre 11 Jun 06:46
    1939 visningar
    18 svar
    18
    1939

    Bok eller film?

    Föredrar ni att läsa en bok eller att se en film? Vad väljer ni och varför?

    Förut var böcker mer intressanta, men filmen är allt vackrare och man ser allting framför sig vilket gör det mycket mera inlevande.

    Jag önskade jag kunde börja läsa igen dock.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bok eller film?
  • Äldre 11 Jun 07:03
    #1

    I ärlighetens namn är det film i dag. Tyvärr, läser också och gillar att läsa men ibland är det svårt att hinna komma in i boken i vardagslivet.

  • Äldre 11 Jun 07:08
    #2

    Böcker (men jag råkade förbruka min röst genom att trycka på visa resultat).

    Idag med alla bokappar är det så smidigt, du kan lyssna medans du gör annat som tråkig städning, läsa/lyssna när du pendlar, somna till osv.

  • Äldre 11 Jun 14:38
    #3

    Tycker att bok och film är två skilda saker. det berättas på två olika sätt genom läsning och genom att titta. Boken kan vara bra och filmen kan var bra. Personligen brukar jag inte jämföra de så mycket. Är huvuddragen från boken med i filmen (om det är boken som blivit film)  så är det bra. Antingen misslyckas men med en film/bok eller så lyckas man. Görs en bok till film måste berättelsen göras om endel för att passa att vara en film. 

  • Äldre 11 Jun 17:36
    #4

    Bok såklart!

  • Äldre 11 Jun 17:39
    #5

    1. Serie

    2. Bok

    3. Film

  • Äldre 11 Jun 17:40
    #6

    Dvs är det långa bokserier ser jag hellre serien men kortare så föredrar jag absolut böcker.

  • Äldre 11 Jun 22:58
    #7
    +1

    Det beror ju alldeles på både boken och filmen och humöret och syftet och en rad andra parametrar.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 12 Jun 18:34
    #8

    Jag har alltid föredragit böcker, men nu har jag fått sämre syn och svårt att läsa längre stunder. Då är det mer trivsamt att se en film.

  • Äldre 12 Jun 18:36
    #9
    Aniiee skrev 2018-06-11 22:58:56 följande:
    Det beror ju alldeles på både boken och filmen och humöret och syftet och en rad andra parametrar.
    Så tycker jag också.
  • HerrFa­ntasi
    Äldre 12 Jun 19:15
    #10
    lövet2 skrev 2018-06-12 18:34:25 följande:

    Jag har alltid föredragit böcker, men nu har jag fått sämre syn och svårt att läsa längre stunder. Då är det mer trivsamt att se en film.


    Så är det för mig också tyvärr. Har heller inte tiden, tålamodet och ron att läsa romaner längre.

    Handlar det om ren fakta för att memorera och öka sitt kunnande, så är böcker överlägsna. 

    För fiction föredras numera film, då får man även musik, ljudeffekter och ögongodis, beroende på vad det är för film. Gillar främst visuella filmer som är vackra.
  • Thu 2 May 2019 23:57
    #11

    Jag föredrar bok, eftersom man får veta mer om karaktärerna och deras tankar.

    Men varför välja, man kan både läsa t ex Stolthet och fördom och se serien eller filmen. Fördelen med TV-serie/film är att man då får se hur de ser ut, deras kläder, landskapet etc. Så först boken, sedan serien/filmen.

    Men nu går det så fort, innan jag läst boken har den redan kommit som film på TV. Då blir det ju så att jag ser den.

  • Amfitr­ite2
    Fri 3 May 2019 01:58
    #12

    Numera tillbringar jag betydligt mer tid med att titta på film, trots att böcker egentligen ger mig mer NÄR jag tar mig tid att sätta mig ner och läsa dem. Det är egentligen synd att det har blivit så, men det är så lätt nu att sjunka ner framför datorn, och sedan blir det att man sitter i timmar och växlar mellan film, Youtube, Facebook o.s.v..

    I fråga om det enskilda verket, så växlar det vilket som är bäst - bok eller film. När det gäller böcker som jag verkligen älskat, så kan jag inte minnas ett enda tillfälle då jag inte blivit besviken på filmen. Men det behöver ju inte betyda att filmen i sig är dålig, utan bara att jag gjort mina egna bilder av hur i synnerhet personerna ser ut, och att bilderna krockar. Och även att de ofta måste korta ner och förenkla handlingen i filmer. Då ser jag mer filmen som en illustration till bokupplevelsen - man får se landskapet, miljön, kläderna, rekvisitan o.s.v..

    Men tvärtom inträffar också. Jag kanske har sett en film och tänkt att den nog är förenklad, att jag vill läsa boken och få hela innehållet! Men sedan blir boken en besvikelse, för att de i filmen hade tagit bort just tunga, tråkiga, obehagliga eller rentav äckliga partier. Kommer ihåg att det var så med "Törnfåglarna" (i och för sig en TV-serie då) t.ex.. Serien var mycket mer romantisk.

  • Kusine­n
    Fri 3 May 2019 06:22
    #13

    Jag skulle absolut inte vilja välja. Dock tycker jag att det är lättare att hitta bra böcker än bra filmer. Men båda delarna är viktiga inslag i mitt liv. Tycker inte om ljudböcker utan det är läsa som gäller.

  • Fri 3 May 2019 06:28
    #14

    Jag föredrar böcker, men eftersom jag inte kan köra multitask då jag läser, så är film/serier oftast enklare. Den kan vara på medan jag diskar, sorterar tvätt, borstar hunden, hackar grönsaker eller en uppsjö av andra saker.

  • Fri 3 May 2019 13:42
    #15

    Nu är det bok som gäller.

  • Mon 6 May 2019 19:01
    #16
    +1

    Att läsa är en resa där den egna fantasin och de egna tankarna målar upp karaktärer och landskap. Att se en film är som att bli matad med redan färdigtuggad mat.

  • Sat 22 Jun 2019 14:09
    #17
    Bröstlängtan skrev 2019-05-06 19:01:04 följande:
    Att läsa är en resa där den egna fantasin och de egna tankarna målar upp karaktärer och landskap. Att se en film är som att bli matad med redan färdigtuggad mat.
    Så sant.
  • Sat 22 Jun 2019 22:39
    #18

    Älskar att läsa och gillar att se på serier och filmer. Böcker ger mig oftast mer.

Svar på tråden Bok eller film?