• nooneyouknow

    Hur ordnat var allt innan ni bestämde er för att bli skaffa barn?

    Hej, 

    Sitter lite och funderar på vad som är en vettig standard för att börja fundera på att skaffa barn...

    Har precis fått nytt jobb, där jag förhandlade bort en provanställning. Är alltså heltidsanställd med Bra lön! 

    Sambon är heltidsanställd med Bra lön! 

    Bor i hyresrätt, sparar till att kunna köpa hus någon gång i framtiden. 

    Det jag undrar nu, jag har i mina ungdomsår varit väldigt icke sparsam och har några lån. Dessa är väl egentligen inget problem mer än dem kostar mig några tusenlappar i månaden.

    Hur länge är för länge att vänta på "Det perfekta tillfället" att börja skaffa barn? 

    Jag är 29 och sambon 30 

  • Svar på tråden Hur ordnat var allt innan ni bestämde er för att bli skaffa barn?
  • Anonym (Vi)
    InaLo skrev 2018-06-13 12:20:03 följande:

    Jag tycker ändå att det är kul när livet utvecklas och går framåt hela tiden. Jag och sambon bode i en hyres lägnhet(3a) och hade en äldre bil när vårt första barn kom. Nu 13år senare bor vi i ett fint nytt hus med två nya bilar och kapital på banken och nu väntar 4:e barnet. Jag anser att Vi haft en rolig resa med att bygga upp våra liv. Tror i bland att det lätt är så att man fixat allt innan barnen. Sedan föder man 2-3 barn och allt känns kul. Sedan blir barnen 5-8 år och vardagen tar över. Alltig känns trist och händelselöst. Bara jobb, middag, hämta och lämna barn och två föreldrar som undrar om det alltid bara ska vara så här.


    Våra liv går också framåt. Men när vi började med barnen så bodde vi redan stort och fint med nya bilar och pengar. Nu har vi mer pengar och därmed mer ledig tid och fler hästar osv. Bara för att man börjar på på ett högre trappsteg så betyder det inte att man stannar där. Barnen däremot har aldrig behövt gå heltid på förskola eller bo lägenhet.
  • ellinoras

    Det låter jättehärligt att bo på en gård och att ha djur. Men jag har svårt att tro att det skulle vara sämre att bo i lägenhet. Det gör vi, i ett trevligt område med en massa kompisar alldeles i närheten. Det är toppen! Jag tycker verkligen inte att du behöver känna stress över ert boende ts.

    Deltid på förskola, däremot, håller jag helt och hållet med om. Det tycker jag att ni kan ha med i beräkningen, om bägge föräldrarna jobbar heltid blir det ofta väldigt långa dagar för barnet på förskola.

  • Anonym (Tina)

    Vi var gifta och hade precis köpt hus. Bra jobb båda två.

    Det du borde fixa är att betala av din skuld. "några tusen" är väldigt mycket pengar när man är föräldraledig.

  • Gryntroll

    Vi var 27 och 31, hade varit ett par i 6 år varav 4 som gifta och bodde i en bostadsrätts 3:a på ca 80 kvm sedan ca 2 år när jag äntligen blev gravid.

    Båda 
    hade tillsvidare jobb och ok löner (minns att vi tyckte att 1000 sek per år man var gammal var en bra måttstock).

    Jag tycker att det låter som att ni har en bra grund för familjebildning. Boende, relation och jobb-mässigt.

  • Anonym (Blivande förälder)

    Vi är i 30årsåldern, gifta, bor i bostadsrätt, har fastanställning båda två och ett litet sparkapital på banken (ca 100,000 kr) för att kunna vara hemma så länge som möjligt med barnet. Sparkapitalet var från början högre, men vi har handlat vagn, spjälsäng och annat till barnet för de pengarna! Det är liksom vårt barnkonto. Men man behöver ju inte köpa allting nytt och dyrt om det inte är viktigt för en. Om ni har ordnat ekonomi, stabilt förhållande och bor bra så kör på om ni vill ha barn! För oss tog det flera år att bli med barn, så när vi först började planera för ett barn så bodde vi också i hyresrätt. Det var inte avgörande för oss. Men klart lättare att spara till en handpenning utan barn! Vi har tur då vår bostadsrätt gått upp i värde så vi skulle ha råd att köpa större om det behövs.

  • nooneyouknow

    Jag värdesätter alla era imputs!!

    Vi tjänar runt 70.000kr tillsammans i månaden och har ett sparande på 10? av det varje månad.

    Det ska ju sparas till både hus och mandra saker man kan tänkas vilja göra i livet.

    Jag tänker lite att ? tänk om? det tar lång tid att bli gravid för oss så man lika gärna kan köra helhjärtat, vi har inga preventivmedel som det är och har inte haft sedan i somras ( brandkåren, rycker ut i tid hehe) så man inte gör ? bort sig? och tror sen att det går smidigt snabbt och enkelt den dagen man tycker man är på rätt plats i livet

  • viseversa
    Anonym (Vi) skrev 2018-06-13 12:35:42 följande:
    Våra liv går också framåt. Men när vi började med barnen så bodde vi redan stort och fint med nya bilar och pengar. Nu har vi mer pengar och därmed mer ledig tid och fler hästar osv. Bara för att man börjar på på ett högre trappsteg så betyder det inte att man stannar där. Barnen däremot har aldrig behövt gå heltid på förskola eller bo lägenhet.
    Förlåt men jag får lire känslan av att du anser dig lite bättre än andra nu. Och har behov av att gnida in hur duktiga ni är och att era barn minsann inte behöver gå på förskolan heltid för ni är så rika. Har så stort fint hus och en massa hästar.
  • Anonym (Vi)
    viseversa skrev 2018-06-13 16:06:30 följande:

    Förlåt men jag får lire känslan av att du anser dig lite bättre än andra nu. Och har behov av att gnida in hur duktiga ni är och att era barn minsann inte behöver gå på förskolan heltid för ni är så rika. Har så stort fint hus och en massa hästar.


    Inte alls. Jag svarade på ett inlägg där någon antog att våra liv inte går framåt längre. Jag vill förklara att våra liv visst går framåt. Alla anser inte att man kommit i mål när man har två bilar och en villa. Somliga fortsätter :)

    Hästar är inte allas dröm. Några skulle säkert bli olyckliga av att leva som oss.
  • Anonym (Vi)
    nooneyouknow skrev 2018-06-13 16:06:05 följande:

    Jag värdesätter alla era imputs!!

    Vi tjänar runt 70.000kr tillsammans i månaden och har ett sparande på 10? av det varje månad.

    Det ska ju sparas till både hus och mandra saker man kan tänkas vilja göra i livet.

    Jag tänker lite att ? tänk om? det tar lång tid att bli gravid för oss så man lika gärna kan köra helhjärtat, vi har inga preventivmedel som det är och har inte haft sedan i somras ( brandkåren, rycker ut i tid hehe) så man inte gör ? bort sig? och tror sen att det går smidigt snabbt och enkelt den dagen man tycker man är på rätt plats i livet


    Varför inte ta av sparandet och bli skuldfri? Några tusen i månaden på onödiga lån är rätt mycket. Sparar ni 10tusen i månaden så borde det väl snabbt betala skulderna. Ser nog bättre ut hos banken i framtiden om ni är skuldfria med lite mindre sparande.
  • elyse

    Vi hade gift oss och varit på tre längre resor ihop. Jättefin lägenhet i Uppsala. Båda hade jobb. Sedan tog det ca två år innan första barnet kom. Det året skulle vi båda fylla 30.

Svar på tråden Hur ordnat var allt innan ni bestämde er för att bli skaffa barn?