• Inalina

Klexane någon?

UndrandeSökare skrev 2018-08-17 12:19:22 följande:
    Ovitrellespruta är en ägglossningsspruta, man tar det för att vara säker på att ägget verkligen släpper.
    Jo då det vet jag, men konstigt att ta den på dag 18 tyckte jag? Borde ju ha ÄL dag 14 typ, men tydligen skulle jag ta det med läkaren när jag kommer dit för återföringen. (sprutan kan jag ju lika gärna köpa i Prag på kliniken.)

Fick ett lite konstigt svar av min koordinator ang Ovitrellen när jag frågade varför jag hade 3 Ovitrelle i mitt schema svarade hon så här:

The Ovitrelle can be applied only once as  3 applications are prescribed in case you can get Pregnyl 1500IU (you can discuss this with our doctor during your embryo transfer).

jaja får ta det då helt enkelt. Får se om jag även sätter tillbaka 2 embryon, jag har ju 2 kvar i frysen sedan tidigare. har börjat ta östregoen och kortison nu, tycker jag svettas mkt men det är också väldigt varmt här i schweiz där jag bor. 
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-08-28 11:54:34 följande:
    Hur har det gått för dig? Fick du något besked från Gennet ang Ovitrellesprutan?

Vilket datum ska du göra insättningen?
    var på VUL igår och endometrium såg väldigt bra ut med flera lager och bra tjocklek på 7-8 mm. har mailat min klinik men ej fått svar om när FET är. Borde bli på tisdag nästa vecka tror jag dvs 4 sep, vågar ej boka biljett innan de svarat.

Ang Ovitrelle förstår jag inte riktigt om jag ska ta den eller inte (den är ändå ordinerad till samma dag som FET så får köpa en spruta i Prag på kliniken i så fall).
  • Inalina
    Inalina skrev 2018-08-28 13:28:29 följande:
    var på VUL igår och endometrium såg väldigt bra ut med flera lager och bra tjocklek på 7-8 mm. har mailat min klinik men ej fått svar om när FET är. Borde bli på tisdag nästa vecka tror jag dvs 4 sep, vågar ej boka biljett innan de svarat.

Ang Ovitrelle förstår jag inte riktigt om jag ska ta den eller inte (den är ändå ordinerad till samma dag som FET så får köpa en spruta i Prag på kliniken i så fall).
    Fick svar precis nu, FET blir 4 sep kl 12:15.
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-08-28 11:54:34 följande:
    Hur har det gått för dig? Fick du något besked från Gennet ang Ovitrellesprutan?

Vilket datum ska du göra insättningen?
    Hej! Hur går det för dig? Jag är nu på RD6 med 2 små blastocyster från frysen.

Den ena var av bra kvalitet och den andra lite långsam. Tog ett väääldigt tidigt test i morse men tycker mig se tillstymmelse till ett streck (även min man) men väntar ett par dagar med att vara säker. hoppas det är den här hösten man kan vara gravid på riktigt... Glad
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-10 10:56:26 följande:
    Testa tidigast på rd10-12 för säkert resultat. Använd då endast morgonurin ich Clearblue digital geaviditetstest, av den sorten som visar Gravid och antal veckor eller inte gravid.

Eller ännu hellre köp en blodprovsremiss genom Werlabs.se och mät hcg i blod (Gravidhormon), det är säkrast. Hcg över 5 betyder gravid, allt under betyder inte gravid. Använder du rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare !
    ja jag kollar senare i veckan, känns inte helt säkert då det var ett otroligt svagt streck.

hehe bor i schweiz så Werlabs blir svårt tyvärr, men kommer ju gå och ta ett blodprov nästa vecka här hos läkaren om det blir positiva tester här framöver :)
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-10 11:26:16 följande:
    Ta blodprov tidigast fredag den 14/9 eller måndag den 17/9.

Använder du både en tredjedels Albyl Minor 250mg, pred 10mg och Clexane dagligen nu?

Om det inte går vägen denna gång, så gör då ivfSerums Mensblodtest tycker jag. För om du har baciller därinne så förhindrar/försämrar de implantationen när embryot försöker fästa och då måste man få bort dem med en dunderkur antibiotika (upp till 25dagar) för både mannen och kvinnan. Båda måste behandlas annars bolkar man bara bacillerna mellan varandra.
    ja jag väntar med blodprov tills jag har ett tydligt plus!

japp tar allt det där + estrofem 2mg 3 ggr per dag och progesteron 3 ggr per dag. 

jag hade tänkt att jag skickar in ett sånt där test om det inte går vägen nu =) tack för tips! tycker för övrigt att clexane sprutan är hemsk!! Obestämd
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-10 14:01:01 följande:
    Tar du Utrogestan 100mg eller 200mg 3ggr per dag?
    (progesteron som finns utomlands, kan tas oralt eller vaginalt).

Jo, alla blodförtunnande sprutor kan göra ont. Men jag har gått och lärt mig hos en sjuksköterska hur man ska göra. för hur det ska göra mindre ont och bli mindre blåmärken. Fråga på din klinik om de inte kan lära dig ? Eller har de visat dig hur du ska göra?

Du ska nypa till en stor bit magfläsk först, och fortsätta hålla så med ena handen medan du sticker in nålen med andra handen, du ska hålla sprutan lutande, inte 90 grader ! Håll kvar nypet om fläsket hela tiden, Sen när man drar ut nålen, så trycker man på huden där nålen satt ett bra tag efteråt så får man mindre blåmärken. Det funkar jättebra för mig iallafall.

Vissa här på Familjeliv kyler först ner huden med en isbit har jag läst, för att bedöva huden före sticket. Det har jag aldrig testat, men kan ju vara ett tips om det är själva sticket som är jobbigt.
    jag tar 200mg 3 ggr per dag

OK då ska jag göra så ikväll, var lite osäker på om jag skulle fortsätta nypa eller släppa skinnet - har en rand med små blåmärken på hela magen nu men det får man härda ut. jag kommer inte träffa min klinik något mer nu eftersom den ligger  i Prag.. har försökt hitta bra instruktionsvideor på Youtbue som funkat ok...

tar du högre dos med kortison?
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-10 16:30:07 följande:
    Vissa kvinnor med immunproblem i Atentråden tar upp till 25mg pred eller högre, men inte jag, jag tar 10mg. Däremot har jag blodkoagulationssjukdom så kommer ta dubbla blodförtunnande sprutor under graviditet. Plus Trombyl. och  regelbundna Intralipiddropp och en del annat. Allt beror på vad just den kvinnans USA-prover visade vid utredningen (som man gör i Aten eller London).
    ok, jag hoppas det går vägen för er!

idag var teststickan starkare RD7, men inte jättestark fortfarande men tror det är väldigt tidigt som sagt. använde ju även embryo glue på kliniken och kanske innebär det att blastocysten fastnar trots att det inte är livsdugligt i slutändan så får ju vänta och se... bara testat med billiga stickor ännu då jag hade dem hemma!

tack för tips ang sprutan, tyckte det gick bättre igår!
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-11 14:18:31 följande:
    Bra att tipset ang hur man sätter sprutorna hjälpte.

Jag hoppas det går bra denna gång.

Vad är plan B om det inte går vägen ? Jag vet att du inte hade fler embryon kvar hos Gennet nu, men ska ni byta klinik sen eller gör ni en ny omgång försök hos Gennet?
    vi har faktiskt stor tilltro till Gennet då jag trots allt fått plus nu 2 gånger hos dem, så finns ingen anlending att byta klinik känner vi. De gick ju även med på att skriva ut Clexane och Prednison efter lite påtryckningar från mig så jag kan inte klaga där heller.

Däremot kommer jag göra mensblodtestet och även ett immuntest som Gennet har om detta inte går vägen, för att preppa inför nästa IVF! man kan även göra ett test för att se om blastocysterna ser bra ut (PGS?) på dag 5 nästa gång, så det kommer vi nog också beställa i så fall, så får man ju reda på om det är kromosomfel som är problemet!  
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-11 14:18:31 följande:
    Bra att tipset ang hur man sätter sprutorna hjälpte.

Jag hoppas det går bra denna gång.

Vad är plan B om det inte går vägen ? Jag vet att du inte hade fler embryon kvar hos Gennet nu, men ska ni byta klinik sen eller gör ni en ny omgång försök hos Gennet?
    Hejsan! 
    idag var jag på första vul och fick se ett pickande hjärta! helt overkligt!!! är i v 6+3.

jag har hört av mig till min klinik ang hur jag ska göra med medicineringen - har du någon aning om hur folk som fått prednison eller clexane brukar göra med nedtrappning. Kommer givetvis göra som min klinik säger till mig - men vore intressant om du visste hur andra med samma 'experimentella' medicinering brukar få göra..
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-01 13:33:21 följande:
    Grattis ! Då fungerade prednisolonet och kortisonet !
    Köpte du Albyl Minor 250mg och tog en tredjedels tablett per dag också ? (samma som Trombyl) 
    Du måste fråga din läkare om när du ska sluta med olika mediciner, men sluta inte med något innan v.14 åtminstone !

Jag har blodkoagulationssjukdom och ska fortsätta med Trombyl till v.36,
    Clexane/Fragmin till 6 veckor EFTER förlossningen.
    Prednisolon brukar min läkare låta vissa patienter fortsätta med till efter förlossningen, men då finns risk att man får problem med stelhet när man slurar med det.

Trombyl och Clexane behöver inte trappas ner.
    Men Prednisolon måste man trappa ner, be din läkare om ett nedtrappningsschema. Men som sagt, fortsätt med alla mediciner minst till v.14.

Lycka till nu !
    tack =)

japp tar även albyl minor. hur vet du om att du har blodkoaguleringssjukdom? var det testerna i aten eller visste du det redan innan?

jag har förstått att prednisolonet ska trappas ned och man får inte sluta tvärt - min klinik verkar vara stängd i 10 dagar nu så jag får se vad de säger sen men jag tror det stod v 12 eller så på de första papprena jag fick.

är bara lite orolig att prednisoet ger någon annan typ av biverkningar när man tar det så länge - men möjligt att 10mg om dagen inte är så mkt?
    känner mig liksom lite trött och tung i huvudet men det kanske är graviditeten överhuvudtaget - nu vet jag ju liksom inte vad som är vad längre! 
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 09:34:53 följande:
    Nej, jag visste inte innan jag gjorde utredningen i Aten att jag har en blodkoaguleringssjukdom.

Att man blir trött och får huvudvärk kan vara en naturlig följd av graviditet. Man blir trött av gravidhormonet progesteron, så när man tar extra tillskott av det i form av tex Lutinus så kan man också bli extra trött.

Ja, 10mg Pred är låg dos men för många är det tillräckligt. Du måste ALLTID trappa ner Pred även om du bara tar 10mg. Slutar man tvärt med Pred (kortison) så hinner inte kroppens egen KORTISOL produktion med, och då kan man få mycket tråkiga biverkningar som enorm trötthet, stelhet och värk. Så trappa ner långsamt sen så går det bra.
    ok, svårt för mig att veta med någon koaguleringssjukdom eller så då jag inte gjort testerna. hade ganska ofta näsblod när jag var yngre men annars inga tecken på nåt sånt antar jag.
    kanske finns det nåt test jag kan göra här i schweiz innan jag slutar med clexane - får höra vad läkarna rekommenderar. 

börjar få ett ordenligt illamående här nu också - såklart är man tacksam över symptom men svårt att fokusera på jobbet och leverera när man bara vill gå o lägga sig!

är det snart dags för FET för er? 
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 11:52:12 följande:
    Om du har mycket illamående, gå då till apoteket i ditt land och kolla om de säljer akuppressur armband. På svenska apotek säljs Sea band, det tog bort allt illamående för mig senaste graviditeten. Funkade jättebra för mig !
    Man kan också beställa det på nätet.

Sea-Band är ett armband som används mot illamående vid graviditet och åksjuka. Sea-Band fungerar genom att en platskula trycker ner och stimulerar en akupressurpunkt, P6, som sitter på underarmens insida. Effekten kommer efter några minuter och kan användas så ofta det behövs.

Armbandet är tillverkat i ett elastiskt textilmaterial och passar både till barn och vuxna. Kan användas även under graviditet.

www.apotea.se/sea-band

Annars om du inte kan få tag på det, försök då få tag på något läkemedel likanade Postafen som säljs receptfritt på Apoteken i Sverige mot illamående:

www.apotea.se/postafen-25-mg-tablett-10-st

Jag hoppas kunna åka till Riga för nästa insättning i januari 2019.

Har de Kub i Schweiz? I Sverige görs det i v.13.
    tack för tips - får nog köpa ett sånt där armband och testa i alla fall! är ju väldigt sjösjuk också så kan säkert använda det i framtiden igen.

Ja du tar väl dina dropp några gånger nu innan insättningen om jag förstått det rätt? januari är ju snart här! 

ja de har kub men vanligare att man kör NIPT här i Schweiz då tillförlitligheten är mkt bättre- så det ska vi göra i v 10 eller så tror jag - jag hann aldrig ta det med gyn igår då jag var så glad och lättad över hjärtslagen så kunde inte tänka riktigt klart!  
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 12:16:08 följande:
    Ja, Sea band funkar jättebra så testa det.
    Då hoppas jag det går bra på Nipt v.10.

Är detta första gången du fått se hjärtslag vid vul?
    Jag har tyvärr aldrig fått se hjärtslag vid några av av våra 6 graviditeter.
    ja det är det. jag har aldrig kommit i närheten av v 7 innan - endast ett positivt gravtest tidigare nu på midsommar och då startade mf 2 dagar senare.

vi har försökt i över 3,5 år men inte skyddat oss innan dess heller på flera år. det ska tydligen vara mkt mindre risk för ma eller mf när man fått se hjärtslagen men ganska få saker får ju en lugn i den här karusellen när man känner att målet fortfarande ligger ganska långt bort. försöker såklart hålla mig positiv och neutral ändå - jag kan inte påverka det som händer nu.
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 12:47:29 följande:
    Jag tror det var kortisonet (prednisolon) som gjorde hela skillnaden

Jag har sett det förut med andra kvinnor som jag hjälpt (supportat) i denna process att kortison kan fungera och göra hela skillnaden, bara embryot är normalt kromosommässigt.

Testa Sea band, så hoppas jag illamåendet lugnar sig, och be din klinik om behandlingschema /medicinschema för resten av graviditeten så du vet när du ska göra vad med medicinerna.

Stort lycka till nu, jag tror denna graviditet kommer gå bra !

Mitt jobb här är klart tror jag
    haha ja tack snälla för hjälpen! du är ju som ett uppslagsverk - helt otroligt vilken hjälp jag fått av dig! du borde bli IVF-terapeut och ta betalt för dina tjänster!

lycka till själv hoppas vi båda får en liten bebis 2019!Glad
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2019-01-26 20:38:20 följande:

Hur går det för dig med graviditeten? Jag hoppas du klarade NIPT och har fått trappa ner och sluta med vissa mediciner nu. Vilken månad är det beräknad förlossning 2019?

Hej!! Det går bra :) är i v 24 nu så bebisen (en liten tjej) ska komma i maj :) jag trappade ner på allt utom progesteronet i v 8-9. Prog tog jag till v 12.

Hur går det själv? Är det dags för FET snart?
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2019-01-26 23:41:32 följande:
    Skönt att höra att allt går bra. Det sa jag till dig i oktober 2018 att jag trodde denna graviditet skulle gå bra när du hade sett hjärtslag, behövdes bara lite kortison och blodförtunnande för att få ordning på allt i början Roligt när det går bra.

Jag siktar på FET i februari eller mars 2019.
    Ja precis det verkar som att kortisonet gjorde susen =)

Stort lycka till nu i vår - håller alla tummar!!
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2019-01-26 23:41:32 följande:
    Skönt att höra att allt går bra. Det sa jag till dig i oktober 2018 att jag trodde denna graviditet skulle gå bra när du hade sett hjärtslag, behövdes bara lite kortison och blodförtunnande för att få ordning på allt i början Roligt när det går bra.

Jag siktar på FET i februari eller mars 2019.
    Hej, jag var hos gyn förra veckan för sammandragningar och de kollade så jag inte fått uvi eller annan infektion. Det visade sig att jag hade bakteriell vaginos - så har nu fått tabletter för det.

Jag tror jag minns att du bland annat gjort undersökning för det och att det kan vara en anledning till svårt att få barn. kanske är det också en bidragande orsak varför det varit svårt för oss - vem vet. Hoppas det försvinner nu, för tydligen kan det leda till för tidig födsel. Har bestämt att inte ha sex något mer under graviditeten då min man inte fått antibiotika för BV.

ville bara dela med mig då jag vet att du vart lite insatt i det där med infektioner också...Obestämd
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2019-01-31 10:18:43 följande:
    Beklagar att du fått BV.

Ja, jag brukar rekommendera att man gör ivfSerums Mensblodtest hemma och skickar till labbet i Aten innan man försöker bli gravid.

Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan EU-recept på antibiotika. Eftersom om inte båda tar det samtidigt och lika lång kur så bollar man bara bacillerna mellan varandra enligt kliniken i Aten. Tyvärr ät inte svensk sjukvård så kunniga om såna saker.

Men låter bra att du fick diagnos och antibiotika.

Ja, det är nog klokt att avhålla sig från sex om inte han fått någon behandling.

Hoppas du mår bättre snart.

Vill du läsa mer om Mensblodtestet så googla på ivfSerum infection screening.
    Jo jag hade tänkt göra mensblodtestet om det inte funkade vid sista IVF:en - innan man kör på igen liksom. men sen blev det ju liksom för sent.. Bor i Schweiz och tycker väl att sjukvården här är helt ok och de tar en på allvar med olika saker och man får många ultraljud, mäta livmodertappen etc - vilket jag förstått att man får tjata om i svenska sjukvården ibland. 

jag mår ju inte dåligt och hade ingen aning om BV - och sammandragningarna har slutat eller kommer väldigt sällan. ska försöka njuta av graviditeten - kan inte göra annat än att ta antibiotikan och hoppas man får gå hela graviditeten ut utan större krämpor. kram!
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2019-09-03 20:54:11 följande:
    Se till att det är den nya uppdaterade utgåvan av Beerboken från 2019 ni har köpt !;Den äldre utgåvan innehåller inte lika mycket info (tex ingen info om Intralipid).

Jag har MTHFR och min läkare (Dr Gorgy i London) sa åt mig att äta Folsyra 5mg, plus hög dos B6 och B12. Jag äter Filicine 5mg från Aten och har tagit blodprov och mätt mitt Folsyravärde i blodet och jag bryter ner Folsyra som jag ska.

Se även till att kolla upp spermierna ! Orsaken till missfall kan finnas där, så var det för oss.

Det bästa spermatestet i Sverige heter Spermaanalys MED Morfologi. Obs ! Måste vara med Morfologi, det är viktigaste delen ! Det räcker EJ att endast kolla totalt antal spermier och antal rörliga. Annars gör det bästa Spermatestet sperm dna fragmentationstest utomlands. Min man gjorde det i Riga. Det visade att trots att vi lätt blir gravida naturligt (men alltid missfall innan v.12) kommer hans spermer aldrig leda till levande födda barn. Så vi måste använda Spermadonator.
    Hej! Jag tänkte höra hur det gick för dig sen? Du var så bra på att hjälpa alla andra så jag hoppas verkligen att du också ska få bli lycklig med en liten bebisHjärta
Svar på tråden Klexane någon?