• Äldre 13 Jun 16:14
    9197 visningar
    92 svar
    92
    9197

    Klexane någon?

    Hej!
    Har efter IVF i Prag fått recept på Klexane (Clexane) sprutor som jag ska ta för att ha större chans att bli gravid nu i min andra IVF-omgång.

    Jag har aldrig varit gravid och jag och min man har försökt i 3 år utan resultat (uppenbarligen..) och vi har inget svar på varför. Kliniken sa att det skulle kunna vara så att min kropp stöter bort ett embryo pga immunförsvar eller att det bildas små blodproppar i livmodern som gör att jag inte blir gravid. 

    Jag tar nu en spruta Klexane varje kväll (sedan ET i måndags) och ville höra om någon mer gör detta? Har ni blivit tillsagda att fortsätta ta sprutan om ni blir gravida eller vad har ni fått för föreskrifter..? 
    Jag har inte någon utredd immunsjukdom eller liknande, utan tar detta i experimentellt syfte verkar det som..

    Tack snälla!

  • Svar på tråden Klexane någon?
  • Äldre 28 Aug 13:30
    #51
    Inalina skrev 2018-08-28 13:28:29 följande:
    var på VUL igår och endometrium såg väldigt bra ut med flera lager och bra tjocklek på 7-8 mm. har mailat min klinik men ej fått svar om när FET är. Borde bli på tisdag nästa vecka tror jag dvs 4 sep, vågar ej boka biljett innan de svarat.

    Ang Ovitrelle förstår jag inte riktigt om jag ska ta den eller inte (den är ändå ordinerad till samma dag som FET så får köpa en spruta i Prag på kliniken i så fall).
    Fick svar precis nu, FET blir 4 sep kl 12:15.
  • Äldre 10 Sep 09:38
    #52
    UndrandeSökare skrev 2018-08-28 11:54:34 följande:
    Hur har det gått för dig? Fick du något besked från Gennet ang Ovitrellesprutan?

    Vilket datum ska du göra insättningen?
    Hej! Hur går det för dig? Jag är nu på RD6 med 2 små blastocyster från frysen.

    Den ena var av bra kvalitet och den andra lite långsam. Tog ett väääldigt tidigt test i morse men tycker mig se tillstymmelse till ett streck (även min man) men väntar ett par dagar med att vara säker. hoppas det är den här hösten man kan vara gravid på riktigt... Glad
  • Äldre 10 Sep 10:56
    #53
    Inalina skrev 2018-09-10 09:38:55 följande:

    Hej! Hur går det för dig? Jag är nu på RD6 med 2 små blastocyster från frysen.

    Den ena var av bra kvalitet och den andra lite långsam. Tog ett väääldigt tidigt test i morse men tycker mig se tillstymmelse till ett streck (även min man) men väntar ett par dagar med att vara säker. hoppas det är den här hösten man kan vara gravid på riktigt... 


    Testa tidigast på rd10-12 för säkert resultat. Använd då endast morgonurin ich Clearblue digital geaviditetstest, av den sorten som visar Gravid och antal veckor eller inte gravid.

    Eller ännu hellre köp en blodprovsremiss genom Werlabs.se och mät hcg i blod (Gravidhormon), det är säkrast. Hcg över 5 betyder gravid, allt under betyder inte gravid. Använder du rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare !
  • Äldre 10 Sep 11:02
    #54
    UndrandeSökare skrev 2018-09-10 10:56:26 följande:
    Testa tidigast på rd10-12 för säkert resultat. Använd då endast morgonurin ich Clearblue digital geaviditetstest, av den sorten som visar Gravid och antal veckor eller inte gravid.

    Eller ännu hellre köp en blodprovsremiss genom Werlabs.se och mät hcg i blod (Gravidhormon), det är säkrast. Hcg över 5 betyder gravid, allt under betyder inte gravid. Använder du rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare !
    ja jag kollar senare i veckan, känns inte helt säkert då det var ett otroligt svagt streck.

    hehe bor i schweiz så Werlabs blir svårt tyvärr, men kommer ju gå och ta ett blodprov nästa vecka här hos läkaren om det blir positiva tester här framöver :)
  • Äldre 10 Sep 11:26
    #55
    Inalina skrev 2018-09-10 11:02:01 följande:

    ja jag kollar senare i veckan, känns inte helt säkert då det var ett otroligt svagt streck.

    hehe bor i schweiz så Werlabs blir svårt tyvärr, men kommer ju gå och ta ett blodprov nästa vecka här hos läkaren om det blir positiva tester här framöver :)


    Ta blodprov tidigast fredag den 14/9 eller måndag den 17/9.

    Använder du både en tredjedels Albyl Minor 250mg, pred 10mg och Clexane dagligen nu?

    Om det inte går vägen denna gång, så gör då ivfSerums Mensblodtest tycker jag. För om du har baciller därinne så förhindrar/försämrar de implantationen när embryot försöker fästa och då måste man få bort dem med en dunderkur antibiotika (upp till 25dagar) för både mannen och kvinnan. Båda måste behandlas annars bolkar man bara bacillerna mellan varandra.
  • Äldre 10 Sep 11:33
    #56
    UndrandeSökare skrev 2018-09-10 11:26:16 följande:
    Ta blodprov tidigast fredag den 14/9 eller måndag den 17/9.

    Använder du både en tredjedels Albyl Minor 250mg, pred 10mg och Clexane dagligen nu?

    Om det inte går vägen denna gång, så gör då ivfSerums Mensblodtest tycker jag. För om du har baciller därinne så förhindrar/försämrar de implantationen när embryot försöker fästa och då måste man få bort dem med en dunderkur antibiotika (upp till 25dagar) för både mannen och kvinnan. Båda måste behandlas annars bolkar man bara bacillerna mellan varandra.
    ja jag väntar med blodprov tills jag har ett tydligt plus!

    japp tar allt det där + estrofem 2mg 3 ggr per dag och progesteron 3 ggr per dag. 

    jag hade tänkt att jag skickar in ett sånt där test om det inte går vägen nu =) tack för tips! tycker för övrigt att clexane sprutan är hemsk!! Obestämd
  • Äldre 10 Sep 14:01
    #57
    Inalina skrev 2018-09-10 11:33:02 följande:
    ja jag väntar med blodprov tills jag har ett tydligt plus!

    japp tar allt det där + estrofem 2mg 3 ggr per dag och progesteron 3 ggr per dag. 

    jag hade tänkt att jag skickar in ett sånt där test om det inte går vägen nu =) tack för tips! tycker för övrigt att clexane sprutan är hemsk!! Obestämd
    Tar du Utrogestan 100mg eller 200mg 3ggr per dag?
    (progesteron som finns utomlands, kan tas oralt eller vaginalt).

    Jo, alla blodförtunnande sprutor kan göra ont. Men jag har gått och lärt mig hos en sjuksköterska hur man ska göra. för hur det ska göra mindre ont och bli mindre blåmärken. Fråga på din klinik om de inte kan lära dig ? Eller har de visat dig hur du ska göra?

    Du ska nypa till en stor bit magfläsk först, och fortsätta hålla så med ena handen medan du sticker in nålen med andra handen, du ska hålla sprutan lutande, inte 90 grader ! Håll kvar nypet om fläsket hela tiden, Sen när man drar ut nålen, så trycker man på huden där nålen satt ett bra tag efteråt så får man mindre blåmärken. Det funkar jättebra för mig iallafall.

    Vissa här på Familjeliv kyler först ner huden med en isbit har jag läst, för att bedöva huden före sticket. Det har jag aldrig testat, men kan ju vara ett tips om det är själva sticket som är jobbigt.
  • Äldre 10 Sep 14:17
    #58
    UndrandeSökare skrev 2018-09-10 14:01:01 följande:
    Tar du Utrogestan 100mg eller 200mg 3ggr per dag?
    (progesteron som finns utomlands, kan tas oralt eller vaginalt).

    Jo, alla blodförtunnande sprutor kan göra ont. Men jag har gått och lärt mig hos en sjuksköterska hur man ska göra. för hur det ska göra mindre ont och bli mindre blåmärken. Fråga på din klinik om de inte kan lära dig ? Eller har de visat dig hur du ska göra?

    Du ska nypa till en stor bit magfläsk först, och fortsätta hålla så med ena handen medan du sticker in nålen med andra handen, du ska hålla sprutan lutande, inte 90 grader ! Håll kvar nypet om fläsket hela tiden, Sen när man drar ut nålen, så trycker man på huden där nålen satt ett bra tag efteråt så får man mindre blåmärken. Det funkar jättebra för mig iallafall.

    Vissa här på Familjeliv kyler först ner huden med en isbit har jag läst, för att bedöva huden före sticket. Det har jag aldrig testat, men kan ju vara ett tips om det är själva sticket som är jobbigt.
    jag tar 200mg 3 ggr per dag

    OK då ska jag göra så ikväll, var lite osäker på om jag skulle fortsätta nypa eller släppa skinnet - har en rand med små blåmärken på hela magen nu men det får man härda ut. jag kommer inte träffa min klinik något mer nu eftersom den ligger  i Prag.. har försökt hitta bra instruktionsvideor på Youtbue som funkat ok...

    tar du högre dos med kortison?
  • Äldre 10 Sep 16:30
    #59
    Inalina skrev 2018-09-10 14:17:06 följande:
    jag tar 200mg 3 ggr per dag

    OK då ska jag göra så ikväll, var lite osäker på om jag skulle fortsätta nypa eller släppa skinnet - har en rand med små blåmärken på hela magen nu men det får man härda ut. jag kommer inte träffa min klinik något mer nu eftersom den ligger  i Prag.. har försökt hitta bra instruktionsvideor på Youtbue som funkat ok...

    tar du högre dos med kortison?
    Vissa kvinnor med immunproblem i Atentråden tar upp till 25mg pred eller högre, men inte jag, jag tar 10mg. Däremot har jag blodkoagulationssjukdom så kommer ta dubbla blodförtunnande sprutor under graviditet. Plus Trombyl. och  regelbundna Intralipiddropp och en del annat. Allt beror på vad just den kvinnans USA-prover visade vid utredningen (som man gör i Aten eller London).
  • Äldre 11 Sep 08:31
    #60
    UndrandeSökare skrev 2018-09-10 16:30:07 följande:
    Vissa kvinnor med immunproblem i Atentråden tar upp till 25mg pred eller högre, men inte jag, jag tar 10mg. Däremot har jag blodkoagulationssjukdom så kommer ta dubbla blodförtunnande sprutor under graviditet. Plus Trombyl. och  regelbundna Intralipiddropp och en del annat. Allt beror på vad just den kvinnans USA-prover visade vid utredningen (som man gör i Aten eller London).
    ok, jag hoppas det går vägen för er!

    idag var teststickan starkare RD7, men inte jättestark fortfarande men tror det är väldigt tidigt som sagt. använde ju även embryo glue på kliniken och kanske innebär det att blastocysten fastnar trots att det inte är livsdugligt i slutändan så får ju vänta och se... bara testat med billiga stickor ännu då jag hade dem hemma!

    tack för tips ang sprutan, tyckte det gick bättre igår!
Svar på tråden Klexane någon?