• Inalina

Klexane någon?

Hej!
    Har efter IVF i Prag fått recept på Klexane (Clexane) sprutor som jag ska ta för att ha större chans att bli gravid nu i min andra IVF-omgång.

Jag har aldrig varit gravid och jag och min man har försökt i 3 år utan resultat (uppenbarligen..) och vi har inget svar på varför. Kliniken sa att det skulle kunna vara så att min kropp stöter bort ett embryo pga immunförsvar eller att det bildas små blodproppar i livmodern som gör att jag inte blir gravid. 

Jag tar nu en spruta Klexane varje kväll (sedan ET i måndags) och ville höra om någon mer gör detta? Har ni blivit tillsagda att fortsätta ta sprutan om ni blir gravida eller vad har ni fått för föreskrifter..? 
    Jag har inte någon utredd immunsjukdom eller liknande, utan tar detta i experimentellt syfte verkar det som..

Tack snälla!

• Svar på tråden Klexane någon?
  • UndrandeSökare
    Inalina skrev 2018-09-11 08:31:37 följande:

ok, jag hoppas det går vägen för er!

idag var teststickan starkare RD7, men inte jättestark fortfarande men tror det är väldigt tidigt som sagt. använde ju även embryo glue på kliniken och kanske innebär det att blastocysten fastnar trots att det inte är livsdugligt i slutändan så får ju vänta och se... bara testat med billiga stickor ännu då jag hade dem hemma!

tack för tips ang sprutan, tyckte det gick bättre igår!

Bra att tipset ang hur man sätter sprutorna hjälpte.

Jag hoppas det går bra denna gång.

Vad är plan B om det inte går vägen ? Jag vet att du inte hade fler embryon kvar hos Gennet nu, men ska ni byta klinik sen eller gör ni en ny omgång försök hos Gennet?
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-11 14:18:31 följande:

Vad är plan B om det inte går vägen ? Jag vet att du inte hade fler embryon kvar hos Gennet nu, men ska ni byta klinik sen eller gör ni en ny omgång försök hos Gennet?
    vi har faktiskt stor tilltro till Gennet då jag trots allt fått plus nu 2 gånger hos dem, så finns ingen anlending att byta klinik känner vi. De gick ju även med på att skriva ut Clexane och Prednison efter lite påtryckningar från mig så jag kan inte klaga där heller.

Däremot kommer jag göra mensblodtestet och även ett immuntest som Gennet har om detta inte går vägen, för att preppa inför nästa IVF! man kan även göra ett test för att se om blastocysterna ser bra ut (PGS?) på dag 5 nästa gång, så det kommer vi nog också beställa i så fall, så får man ju reda på om det är kromosomfel som är problemet!  
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-09-11 14:18:31 följande:

Hejsan! 
    idag var jag på första vul och fick se ett pickande hjärta! helt overkligt!!! är i v 6+3.

jag har hört av mig till min klinik ang hur jag ska göra med medicineringen - har du någon aning om hur folk som fått prednison eller clexane brukar göra med nedtrappning. Kommer givetvis göra som min klinik säger till mig - men vore intressant om du visste hur andra med samma 'experimentella' medicinering brukar få göra..
  • UndrandeSökare
    Inalina skrev 2018-10-01 11:39:17 följande:
    Hejsan! 
    idag var jag på första vul och fick se ett pickande hjärta! helt overkligt!!! är i v 6+3.

jag har hört av mig till min klinik ang hur jag ska göra med medicineringen - har du någon aning om hur folk som fått prednison eller clexane brukar göra med nedtrappning. Kommer givetvis göra som min klinik säger till mig - men vore intressant om du visste hur andra med samma 'experimentella' medicinering brukar få göra..
    Grattis ! Då fungerade prednisolonet och kortisonet !
    Köpte du Albyl Minor 250mg och tog en tredjedels tablett per dag också ? (samma som Trombyl) 
    Du måste fråga din läkare om när du ska sluta med olika mediciner, men sluta inte med något innan v.14 åtminstone !

Jag har blodkoagulationssjukdom och ska fortsätta med Trombyl till v.36,
    Clexane/Fragmin till 6 veckor EFTER förlossningen.
    Prednisolon brukar min läkare låta vissa patienter fortsätta med till efter förlossningen, men då finns risk att man får problem med stelhet när man slurar med det.

Trombyl och Clexane behöver inte trappas ner.
    Men Prednisolon måste man trappa ner, be din läkare om ett nedtrappningsschema. Men som sagt, fortsätt med alla mediciner minst till v.14.

Lycka till nu !
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-01 13:33:21 följande:
    Grattis ! Då fungerade prednisolonet och kortisonet !
    Köpte du Albyl Minor 250mg och tog en tredjedels tablett per dag också ? (samma som Trombyl) 
    Du måste fråga din läkare om när du ska sluta med olika mediciner, men sluta inte med något innan v.14 åtminstone !

Jag har blodkoagulationssjukdom och ska fortsätta med Trombyl till v.36,
    Clexane/Fragmin till 6 veckor EFTER förlossningen.
    Prednisolon brukar min läkare låta vissa patienter fortsätta med till efter förlossningen, men då finns risk att man får problem med stelhet när man slurar med det.

Trombyl och Clexane behöver inte trappas ner.
    Men Prednisolon måste man trappa ner, be din läkare om ett nedtrappningsschema. Men som sagt, fortsätt med alla mediciner minst till v.14.

Lycka till nu !
    tack =)

japp tar även albyl minor. hur vet du om att du har blodkoaguleringssjukdom? var det testerna i aten eller visste du det redan innan?

jag har förstått att prednisolonet ska trappas ned och man får inte sluta tvärt - min klinik verkar vara stängd i 10 dagar nu så jag får se vad de säger sen men jag tror det stod v 12 eller så på de första papprena jag fick.

är bara lite orolig att prednisoet ger någon annan typ av biverkningar när man tar det så länge - men möjligt att 10mg om dagen inte är så mkt?
    känner mig liksom lite trött och tung i huvudet men det kanske är graviditeten överhuvudtaget - nu vet jag ju liksom inte vad som är vad längre! 
  • UndrandeSökare
    Inalina skrev 2018-10-02 09:02:25 följande:

tack =)

japp tar även albyl minor. hur vet du om att du har blodkoaguleringssjukdom? var det testerna i aten eller visste du det redan innan?

jag har förstått att prednisolonet ska trappas ned och man får inte sluta tvärt - min klinik verkar vara stängd i 10 dagar nu så jag får se vad de säger sen men jag tror det stod v 12 eller så på de första papprena jag fick.

är bara lite orolig att prednisoet ger någon annan typ av biverkningar när man tar det så länge - men möjligt att 10mg om dagen inte är så mkt?

känner mig liksom lite trött och tung i huvudet men det kanske är graviditeten överhuvudtaget - nu vet jag ju liksom inte vad som är vad längre! 

Nej, jag visste inte innan jag gjorde utredningen i Aten att jag har en blodkoaguleringssjukdom.

Att man blir trött och får huvudvärk kan vara en naturlig följd av graviditet. Man blir trött av gravidhormonet progesteron, så när man tar extra tillskott av det i form av tex Lutinus så kan man också bli extra trött.

Ja, 10mg Pred är låg dos men för många är det tillräckligt. Du måste ALLTID trappa ner Pred även om du bara tar 10mg. Slutar man tvärt med Pred (kortison) så hinner inte kroppens egen KORTISOL produktion med, och då kan man få mycket tråkiga biverkningar som enorm trötthet, stelhet och värk. Så trappa ner långsamt sen så går det bra.
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 09:34:53 följande:
    Nej, jag visste inte innan jag gjorde utredningen i Aten att jag har en blodkoaguleringssjukdom.

Att man blir trött och får huvudvärk kan vara en naturlig följd av graviditet. Man blir trött av gravidhormonet progesteron, så när man tar extra tillskott av det i form av tex Lutinus så kan man också bli extra trött.

Ja, 10mg Pred är låg dos men för många är det tillräckligt. Du måste ALLTID trappa ner Pred även om du bara tar 10mg. Slutar man tvärt med Pred (kortison) så hinner inte kroppens egen KORTISOL produktion med, och då kan man få mycket tråkiga biverkningar som enorm trötthet, stelhet och värk. Så trappa ner långsamt sen så går det bra.
    ok, svårt för mig att veta med någon koaguleringssjukdom eller så då jag inte gjort testerna. hade ganska ofta näsblod när jag var yngre men annars inga tecken på nåt sånt antar jag.
    kanske finns det nåt test jag kan göra här i schweiz innan jag slutar med clexane - får höra vad läkarna rekommenderar. 

börjar få ett ordenligt illamående här nu också - såklart är man tacksam över symptom men svårt att fokusera på jobbet och leverera när man bara vill gå o lägga sig!

är det snart dags för FET för er? 
  • UndrandeSökare
    Inalina skrev 2018-10-02 10:06:17 följande:
    ok, svårt för mig att veta med någon koaguleringssjukdom eller så då jag inte gjort testerna. hade ganska ofta näsblod när jag var yngre men annars inga tecken på nåt sånt antar jag.
    kanske finns det nåt test jag kan göra här i schweiz innan jag slutar med clexane - får höra vad läkarna rekommenderar. 

börjar få ett ordenligt illamående här nu också - såklart är man tacksam över symptom men svårt att fokusera på jobbet och leverera när man bara vill gå o lägga sig!

är det snart dags för FET för er? 
    Om du har mycket illamående, gå då till apoteket i ditt land och kolla om de säljer akuppressur armband. På svenska apotek säljs Sea band, det tog bort allt illamående för mig senaste graviditeten. Funkade jättebra för mig !
    Man kan också beställa det på nätet.

Sea-Band är ett armband som används mot illamående vid graviditet och åksjuka. Sea-Band fungerar genom att en platskula trycker ner och stimulerar en akupressurpunkt, P6, som sitter på underarmens insida. Effekten kommer efter några minuter och kan användas så ofta det behövs.

Armbandet är tillverkat i ett elastiskt textilmaterial och passar både till barn och vuxna. Kan användas även under graviditet.

www.apotea.se/sea-band

Annars om du inte kan få tag på det, försök då få tag på något läkemedel likanade Postafen som säljs receptfritt på Apoteken i Sverige mot illamående:

www.apotea.se/postafen-25-mg-tablett-10-st

Jag hoppas kunna åka till Riga för nästa insättning i januari 2019.

Har de Kub i Schweiz? I Sverige görs det i v.13.
  • Inalina
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 11:52:12 följande:
    Om du har mycket illamående, gå då till apoteket i ditt land och kolla om de säljer akuppressur armband. På svenska apotek säljs Sea band, det tog bort allt illamående för mig senaste graviditeten. Funkade jättebra för mig !
    Man kan också beställa det på nätet.

Sea-Band är ett armband som används mot illamående vid graviditet och åksjuka. Sea-Band fungerar genom att en platskula trycker ner och stimulerar en akupressurpunkt, P6, som sitter på underarmens insida. Effekten kommer efter några minuter och kan användas så ofta det behövs.

Armbandet är tillverkat i ett elastiskt textilmaterial och passar både till barn och vuxna. Kan användas även under graviditet.

www.apotea.se/sea-band

Annars om du inte kan få tag på det, försök då få tag på något läkemedel likanade Postafen som säljs receptfritt på Apoteken i Sverige mot illamående:

www.apotea.se/postafen-25-mg-tablett-10-st

Jag hoppas kunna åka till Riga för nästa insättning i januari 2019.

Har de Kub i Schweiz? I Sverige görs det i v.13.
    tack för tips - får nog köpa ett sånt där armband och testa i alla fall! är ju väldigt sjösjuk också så kan säkert använda det i framtiden igen.

Ja du tar väl dina dropp några gånger nu innan insättningen om jag förstått det rätt? januari är ju snart här! 

ja de har kub men vanligare att man kör NIPT här i Schweiz då tillförlitligheten är mkt bättre- så det ska vi göra i v 10 eller så tror jag - jag hann aldrig ta det med gyn igår då jag var så glad och lättad över hjärtslagen så kunde inte tänka riktigt klart!  
  • UndrandeSökare
    Inalina skrev 2018-10-02 12:06:30 följande:
    tack för tips - får nog köpa ett sånt där armband och testa i alla fall! är ju väldigt sjösjuk också så kan säkert använda det i framtiden igen.

Ja du tar väl dina dropp några gånger nu innan insättningen om jag förstått det rätt? januari är ju snart här! 

ja de har kub men vanligare att man kör NIPT här i Schweiz då tillförlitligheten är mkt bättre- så det ska vi göra i v 10 eller så tror jag - jag hann aldrig ta det med gyn igår då jag var så glad och lättad över hjärtslagen så kunde inte tänka riktigt klart!  
    Ja, Sea band funkar jättebra så testa det.
    Då hoppas jag det går bra på Nipt v.10.

Är detta första gången du fått se hjärtslag vid vul?
    Jag har tyvärr aldrig fått se hjärtslag vid några av av våra 6 graviditeter.
Svar på tråden Klexane någon?